یک حمله مسلحانه در یک مرکز خرید در شهر مونیخ آلمان دست کم 9 کشته و 21 زخمی به جای گذاشت. هنوز هیچ گروهی مسوولیت حمله را نپذیرفته است و پلیس هم مدرکی محکم دال بر تروریستی بودن حمله پیدا نکرده است.

سرویس جهان مشرق -  طبق اعلام پلیس آلمان، دست کم 9 نفر در جریان حمله روز گذشته به مرکز خرید شلوغ «المپیا» در ناحیه «موزاخ» شهر مونیخ آلمان کشته و 21 نفر زخمی شده اند. در بین مجروحین چند کودک هم هستند که رویترز حال سه نفر از آن‌ها را وخیم اعلام کرده است.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

به گفته رییس پلیس مونیخ، «هوبرتوس آندری»، طبق اظهارات اولیه برخی از شاهدان، پلیس در ابتدا گمان می‌برد که سه نفر این اقدام را انجام داده اند، ولی در عملیات تعقیب خود جسد مردی جوان را در خیابانی در حوالی  مرکز خرید یافتند که خود را کشته بود.

بر اساس ویدیوی دوربین‌های نظارتی و اظهارات تکمیلی شاهدان عینی، پلیس در نهایت به این نتیجه رسید که حمله کننده یک نفر و به احتمال قوی همان مرد انتحار کرده است. هنوز هویت این مرد رسانه‌ای نشده، ولی طبق اعلان رییس پلیس مونیخ، او یک جوان 18 ساله با تابعیت دوگانه آلمانی-ایرانی است که دست کم دو سال گذشته را در مونیخ زندگی کرده است. او سابقه‌ای نزد پلیس نداشت و انگیزه‌هایش هنوز معلوم نیست. تا به این لحظه، هیچ گروهی مسوولیت حمله را نپذیرفته است.

در حمله مسلحانه شب گذشته به مرکز خرید مونیخ  چه گذشت؟

این ادامه سلسله حملاتی است که در هفته های اخیر، اروپا را در وضعیت هشدار بالای امنیتی قرار داده است.

در همین هفته ای که گذشت، یک جوان که گفته می شود از داعش الهام گرفته بود، مسافران قطاری را در آلمان با تبر و چاقو زخمی کرد تا در نهایت با شلیک پلیس کشته شد.

8 روز پیش، در نیس فرانسه، در جریان جشن «روز باستی»، یک راننده تونسی تبار با کامیون بزرگ خود به درون جمعیت رفت و 84 نفر را کشت و ده ها نفر را زخمی کرد.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

در مونیخ، فرد مسلح در 5:50 بعد از ظهر به وقت محلی، از یک فروشگاه مک دونالد در مقابل مرکز خرید المپیا، تیراندازی خود را شروع کرد. گفته می‌شود در این اغذیه‌فروشی، تعدادی کودک در حال خوردن ساندویچ بودند. یکی از شاهدان عینی، خانمی با نام مستعار «لورتا»، به خبرنگاران گفت که در هنگام شروع تیراندازی، در مک دونالد حضور داشت و پسرش را به سرویس بهداشتی برده بود. همان جا بود که صدای تیراندازی بلند شد:

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

«او همان جا در توالت، تفنگش را پر کرد و بعد و شروع به کشتن بچه‌ها کرد، بچه‌هایی که نشسته بودند تا غذا بخورند. آن‌ها نمی‌توانستند فرار کنند.» لورتا مدعی شد که مرد موقع تیراندازی «الله اکبر» می‌گفت، «من این کلام را می شناسم، چون خودم مسلمانم. می‌شنیدم و گریه می‌کردم.»

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

سپس مرد مسلح از خیابان رد شد و به مرکز خرید المپیا رفت. مرکز خرید المپیا، در مجاورت مجموعه ورزشی المپیک 1972 مونیخ، در شمال این شهر قرار دارد. این مرکز، بزرگ‌ترین مجموعه تجاری در شهر است که غروب جمعه محبوب‌ترین مقصد برای اهالی شهر محسوب می‌شود.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

«لین اشتاین» که در یکی از فروشگاه‌های این مجتمع تجاری کار می کند، می‌گوید که او صدای چندین شلیک را شنید:

«مردم کاملا گیج شده بودند، می دویدند و جیغ می زدند. من در یکی از فروشگاه ها کسی را دیدم که روی زمین افتاده بود، احتمالا یا به شدت مجروح یا کشته شده بود. زنی بالای سر او گریه می‌کرد.»

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

یکی از تصاویر منتشر شده، تیرانداز را در لباس تیره در بیرون مرکز خرید نشان می دهد. طبق گزارش شاهدان عینی، او دست کم 20 بار شلیک کرد. عکس‌ها و ویدیوهای بسیاری از این رویداد در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. یکی از ویدیو ها مجادله کلامی میان مردی ایستاده بر طبقه بالای پارکینگ و مردی در یک بالکن را نشان می‌دهد که پر از فحش و ناسزاست. این مکالمه با تبادل آتش به پایان می رسد.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

این مجادله کلامی توسط دو گوشی موبایل از دو زاویه ضبط شده است. یکی از این دو مرد که احتمالا خود مهاجم است، حرف هایی توهین آمیز درباره «ترک‌ها» می‌زند که با ایدئولوژی جهادی‌های افراطی جور در نمی‌آید و البته با لهجه آلمانی گفته می‌شود. او بارها تاکید می‌کند که یک «آلمانی» است.


جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

پلیس که ابتدا، طبق اظهارات اولیه شاهدان  گمان می‌برد با سه مهاجم طرف است، عملیات تعقیب و شکار خود را آغاز کرد و عملا در شهر «ممنوعیت رفت و آمد» برقرار نمود.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

پلیس مونیخ از شهروندان خواست که در خانه‌هایشان بمانند. بسیاری از شهروندان از طریق شبکه‌های اجتماعی آمادگی خود را برای کمک و در اختیار گذاشتن پناهگاه به مردم اعلام کردند.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

«تانیا اشتول»، زن جوانی که در هنگام حادثه پیش مادربزگش بود که خانه‌اش به فاصله سه دقیقه از مرکز خرید المپیا فاصله دارد، ناگهان جمعیت رمیده از وحشت را دید که در پیاده روها می دویدند:

«حدود 50 نفر به سمت خانه ما دویدند تا پناه بگیرند و یک بالگرد حدود 20 دقیقه بالای سر ما می چرخید و آژیر می‌کشید. مردم در خیابان‌ها سرگردان بودند. آن‌ها گیج بودند و نمی‌دانستند واقعا چه اتفاقی افتاده است.»

به گفته هوبرتوس آندری، رییس پلیس مونیخ، در 8.30 بعد از ظهر پلیس جسد مردی را که خودکشی کرده بود، پیدا کرد و به این نتیجه رسید که او همان حمله‌کننده تنهاست. با این حال، برنامه وسیع تعقیب و جستجو همچنان ادامه دارد و سیستم‌های حمل و نقل عمومی مونیخ به دستور مقامات فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. اندری گفت که بررسی‌ها کمی طول می‌کشد:

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

«ما باید همه چیز را از طریق یک طرف سوم بررسی کنیم، چرا که دیگر امکان بازجویی از مرتکب جنایت وجود ندارد.»

همزمان، دولت فدرال آلمان، تدابیر امنیتی را در سرتاسر این کشور افزایش داده است.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

طبق اعلام وزارت کشور اتریش، پلیس این کشور هم گشت زنی‌ها را در مرز اتریش و آلمان شدت بخشیده است. نیروهای مخصوص ایالت باواریای آلمان و دولت‌های فدرال به مونیخ اعزام شده‌اند تا نیروهای امنیتی شهر را در پروسه تعقیب و تحقیق تقویت کنند. به گزارش دیلی میل، عملیات تعقیب با بالگردهای حامل تک تیراندازان ویژه، و 2300 افسر پلیس آلمانی، اتریشی و سوئیسی انجام گرفت. همزمان همه بیمارستان‌های مونیخ  تمام پرسنل خود را فراخواندند تا آماده شرایط اضطراری باشند. یک فروشگاه لوازم الکتریکی در مجاورت مرکز خرید، از همان ساعات اولیه به عنوان پایگاه پزشکی برای درمان اورژانسی آسیب دیدگان تجهیز شده بود.

«توماس دی مایتسیر»، وزیر کشور آلمان که در تعطیلات در نیویورک به سر می‌برد، به محض اطلاع از رویداد، آمریکا را به مقصد مونیخ ترک کرد. کابینه دولت باواریا نیز در اولین ساعات روز شنبه تشکیل جلسه داد. آنگلا مرکل مستقیما واکنشی تا به این لحظه نشان نداده است، ولی مسوول دفتر صدراعظم، «پتر آلتمایر» روز جمعه در شبکه ARD حاضر شد و گفت که خانم صدراعظم لحظه به لحظه تحولات را رصد می کند.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعضای شورای امنیت را برای جلسه فوق العاده روز شنبه فراخواند.

وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاینمایر، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «انگیزه‌های این اقدام وحشتناک هنوز به طور کامل روشن نیست. ما هنوز با شواهد متناقضی روبه رو هستیم.»

گرچه هنوز ادعایی از جانب گروه داعش مبنی بر پذیرفتن مسوولیت این حمله منتشر نشده است، ولی طرفداران داعش در شبکه‌های اجتماعی از این حمله ابراز خشنودی کرده‌اند.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

با این حال، یک مقام اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که در تبادل اطلاعات با همتایان آلمانی خود، هنوز به هیچ مدرکی دال بر پیوند عامل حمله با داعش بر نخورده‌اند.

هفت روز پیش از این حمله، یک نوجوان 17 ساله افغان تبار که به دنبال پناهندگی در آلمان بود، با تبر و چاقو به مسافران قطاری در نزدیکی شهر ورتسبورگ در جنوب آلمان، حمله کرد و چهار مسافر هنگ کنگی و یک شهروند محلی را زخمی کرد و هنگام فرار با شلیک پلیس از پا درآمد. او قبل از حمله، با انتشار ویدیویی خود را وابسته به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) معرفی کرده بود. با این حال پلیس آلمان گفت که تا به این جا مشابهتی میان حمله جمعه گذشته و حمله جمعه قبل تر نیافته است.

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

رهبران کشورهای دیگر هم همدردی خود را با قربانیان و خانواده های انان اعلام کردند. «بهرام قاسمی»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز شنبه گفت:

«امروز مبارزه با تروریسم ،در هر شکل آن و در هر کجا به عنوان یک خواست جدی و فوری جامعه جهانی و وجدان بشری ،باید سر لوحه تمامی کشور ها و در یک اجماع بین المللی مورد توجه قرار گیرد. 

کشتار مردم بیگناه و بی دفاع امروز بدل به لکه ننگ دیگری در تاریخ بشریت شده است ،که برای از میان بردن آن راهی جز مبارزه‌ای بی‌امان، فراگیر و بدور از استاندارد های دو گانه وجود ندارد.»

جزییات حمله مسلحانه به مرکز خرید المپیا در مونیخ

باراک اوباما رییس جمهور امریکا هم حمله را محکوم کرد. جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه خود گفت که کشورش در ارتباط نزدیک با مقامات آلمانی درباره این موضوع است و آمادگی دارد که هر نوع کمکی را در موقعیت بحرانی در اختیار «دوست و متحد نزدیک خود، آلمان» قرار دهد.

ارتش آمریکا هم از همه 62000 پرسنل خود و خانواده‌هایشان در سرتاسر اروپا خواست تا وضعیت امنیت و ایمنی خود را به مقامات اطلاع دهند.
هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز گفت: «ما در کنار مردم خوب آلمان که از دوستان و متحدان اصلی ما هستند می مانیم.»

فرانسوا اولاند، ییس جمهور فرانسه هم ضمن ابراز تاسف گفت که مردم کشورش حامی ملت آلمان هستند.

منابع:
http://www.reuters.com/article/us-germany-crime-munich-idUSKCN1021YZ
http://edition.cnn.com/2016/07/22/europe/germany-munich-shooting
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/22/shots-fired-at-munich-shopping-centre
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3703705/Major-police-investigation-way-shots-fired-shopping-centre-Munich.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    تابعیت ایرانی_آلمانی.....پروپاگاندا ادامه دارد......
  • پرویز ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    چه پروپاگاندی جناب ، دست از تفکرات دائی جان ناپلئونی بردارید ، دیشب تا صبح در مونیخ اتهاب و تشنج بود ، این بچه ( علی دیوید سنبلی ) بیمار بود ، البته هنوز تحقیقات ادامه داره ، من ساعت سه و نیم صبح خبردار شدم که ایرانی است ، این خانواده در سال 1990 به آلمان آمد و علی متولد مونیخه ، من نزدیک به سی و هفت ساله که در مونیخ زندگی میکنم ، دیشب با توجه به جو موجود همه حدس میزدند که این یک حمله ترو ریستی است و بخاطر اطلاعات غلطی که به پلیس داده بودند پلیس دنبال سه نفر میگشت ، من تا صبح بیدار بودم ، برای بستن راههای فرار تروریستهای فزضی ، اتوبوس ، مترو ، قطار کار نمیکرد و از تاکسی ها هم خواسته شده بود که مسافر سوار نکنند و هلی کوپتر های پلیس تا صبح در آسمان میگشتند ، امروز همه چیز معلوم شد و من حتا منزل خانواده این جوان را میدانم کجاست ، آنوقت شما میگید پروپاگاند !!؟ اکثر قربانیان نو جوان و جوان هستند و چند دقیقه قبل یک دوست آلمانی زنگ زد و به شوخی گفت دیوید ضد خارجی بود و وقتی ولیل را پرسیدم گفت اکثر قربانیان ترک و آلبانیائی هستند ، بسیار واقعه تاسف باری بود
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اووووووو
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    یا پیغمبر
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دیگه آلمان هم نمیشه رفت
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    چه بُکش بُکشیه تو دنیا
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    یه نفر تنها با کلت این همه نیرو آخر سر طرف خودکشی میکنه؟! آلمان پلیس داره؟!!! کبری 11 چیه پس؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس