درحالی هدف از فروش این کارخانه به سیتروئن، انتقال فناوری عنوان می‌شود که شواهد و قرائن حاکی از عمیق شدن انحصار بازار خودرو ایران در پی فروش این کارخانه به پژو-سیتروئن است.

به گزارش مشرق،مدیرعامل سایپا مدعی شد فروش سهام کارخانه سایپاکاشان به پژو-سیتروئن در راستای اقتصادمقاومتی است و قرارداد مربوط به آن به زودی امضا می‌شود.

هدف از انعقاد این قرارداد، انجام سرمایه‌گذاری مشترک با هدف انتقال فناوری، توسعه صادرات و توسعه قطعه‌سازی عنوان شده است. این در حالی‌ست که به دلایلی که در این یادداشت عنوان می‌شود، فروش این کارخانه به پژو-سیتروئن نه تنها موجب انتقال فناوری و توسعه توان طراحی نمی‌شود بلکه موجب عمیق شدن انحصار در صنعت خودرو خواهد شد.

در حال حاضر بیش از 70% از ظرفیت تولید ایران‌خودرو به خودروهای پژو اختصاص دارد.

زمانی‌که قرارداد جدید با پژو  اجرایی شود این عدد افزایش می‌یابد. وقتی هر دو خودروساز داخلی محصولات پژو-سیتروئن را تولید می‌کنند، شرکت پژو-سیتروئن در قیمت‌گذاری محصولاتش در ایران خودرو و محصولاتش در سایپا مجبور به کاهش قیمت برای رقابت نیست.

زیرا اگر مردم از محصول سیتروئن رویگردان شوند مجبور به خریدن پژو و اگر از محصول پژو رویگردان شوند مجبور به خریدن سیتروئن هستند. بنابراین پژو بدون هیچگونه هراسی از  این‌که بازار را از دست بدهد، قیمت‌های بالا روی خودروها می‌گذارد. خصوصا اینکه معاون وزیر صنعت اعلام کرده محصولات خارجی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج است.

با این اوصاف با فروش سایپاکاشان به سیتروئن رقابت حداقلی که هم‌اکنون بین ایران خودرو و سایپا وجود دارد، باقی خواهد ماند؟


گفته‌اید که در این قرارداد فناوری منتقل خواهد شد. درحالی‌که خودروهای سیتروئنی که قرار است تولید کنید،دارای پلتفرم پژو بوده و همان پلتفرمی است که سال‌ها در ایران خودرو تولید شده و در آینده نیز قرار است تولید شود. با این اوصاف تولید دوباره پلتفرم پژو در سایپا چه ارزش افزوده جدیدی از منظر انتقال فناوری خواهد داشت؟ در صورتی‌که دستورکار شرکت مشترک، مثل شرکت مشترک پژو و ایران‌خودرو، فقط خرید قطعات و مونتاژ خودرو باشد و خبری از مرکز طراحی و R&D مشترک نباشد انتقال فناوری در کار نخواهد بود.

بنابراین سوال این است که انتقال فناوری ادعا شده، در چه بستری انجام خواهد شد؟آیا شرکت مشترک خودرو جدیدی طراحی خواهد کرد؟

خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به تصاحب سهام خودروساز دیگری می‌کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی‌ها و بازار آن خودروساز را تصاحب کنند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که سهام سایپاکاشان با چه قیمتی به پژو-سیتروئن فروخته خواهد شد؟ 

بعد از این‌که شرکت سایپا مبلغ فروش سهام را شفاف کرد، این سوال پیش می‌آید که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می‌شود یا این خودروساز قرار است نقشه های فنی را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک به طرف ایرانی غالب کند؟

زمانی که سهام سایپا کاشان را واگذار میکنید تا ابد خودروهای سیتروئن در آنجا تولید خواهد شد و دیگر باید با تولید محصول برپایه طراحی ایرانی را در این کارخانه که نوسازترین و به ادعای مدیران سایپا مدرن ترین  کارخانه سایپا است خداحافظی کرد. آیا سیتروئن به سایپا اجازه خواهد داد که خودروهای داخلی تولید شود؟

صنعت خودروی ایران از فرصت 50 ساله‌ی انحصار و دیوارهای بلند تعرفه‌ای با این توجیه که قرار است توانایی طراحی و ساخت خودرو را پیدا کنیم، بهره‌مند بوده است. آیا نتیجه‌ی این همه انحصار و فرصت‌سوزی و صبر مردم ایران، واگذاری کارخانه‌ها به شرکت‌های خارجی است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بهمن ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    1 0
    امیدی به مدیران پیر و نالایق صنعت کشور مخصوصا خودروسازی نیست... اقدام انقلابی لازمه... مردم باید تحریم خودروها رو از سر بگیرند.. رهبری باید مستقیما برای نجات کشور و نصب مدیران شایسته و متخصص دخالت کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس