اعضای فراکسیون اعتدال، برای جلوس بر کرسی‌های بهارستان دوشادوش عارف ایستادند و با او عکس یادگاری گرفتند اما پس از خانه ملت آرا خود را به سبد لاریجانی ریختند؛ این افراد از همان زمان تصاحب صندلی‌های مجلس خوارج وار عمل کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد امروز پنج‌شنبه ۹۵/۴/۳۱ در گزارشی با عنوان «گردش به راست خطرناک؛ چرا راهنمای چپ روحانی خاموش است؟» نوشت: در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری 92، حسن روحانی پیش از آنکه فرمان هدایت قوه مجریه را در دست بگیرد، اظهاراتی را بر زبان خود ساری و جاری ساخت و رفتاری از خود نشان داد که نویدبخش حرکت او در مسیر اصلاح‌طلبی در صورت جلوسش بر پشت فرمان اتومبیل قوه مجریه بود.
 
با وجود آنکه جامه بی‌طرفی و اعتدال به تن کرده بود، همین تمایل او به حرکت در لاین چپ موجب شد تا اصلاح‌طلبان به حمایت از او بپاخیزند و محمدرضا عارف گزینه ریشه‌دار این جریان سیاسی را مجاب به کناره‌گیری کنند. مردم هم بر پایه ایمان و اعتقاد قلبی‌شان به اصلاح طلبان، دعوت سران اصلاحات را لبیک گفتند و در برگه‌های رای خود نام حسن روحانی را به رشته تحریر درآوردند. رئیس دولت تدبیر و امید پس از استقرار بر پشت فرمان اتومبیل دولت، در آغاز راه گاه در لاین چپ می‌راند و گاه مسیر مستقیم را بر می‌گزیند و متمایل به رانندگی بین خطوط ممتد می‌شد.
 
روحانی تا میانه‌های مسیر به صورت مارپیچی از چپ به میانه و از میانه به چپ رانندگی کرد. اما حرکات او در چند هفته اخیر حاکی از آن است که هرچه به انتهای راه نزدیک‌تر می‌شود نه تنها از لاین چپ که از مسیر مستقیم هم در حال منحرف شدن است و در لاین راست می‌راند و در آنجا مانور می‌دهد. این تغییر مسیر را می‌توان از انتصابات صورت گرفته در دولت در هفته‌های اخیر و تشکیل فراکسیون سوم در خانه ملت در چند روز گذشته دریافت که از گردش روحانی به سمت راست در انتهای مسیر گواهی می‌دهد.

* فراکسیون اعتدال؛ پوست خربزه دولت روحانی

فراکسیون اعتدال ساختاری است که روز گذشته بنا به گفته منابع آگاه با حمایت برخی دولتی های عضو حزب اعتدال و توسعه، ایجاد شد. این فراکسیون متشکل است از کسانی که پیش از انتخابات هفتم اسفند ماه مشق اصولگرایی می نوشتند اما به ناگاه در آستانه ورود به مجلس دیکته اصلاح طلبی نگارش کردند و برای جلوس بر کرسی های بهارستان دوشادوش محمدرضا عارف ایستادند و با او عکس یادگاری گرفتند اما پس از خانه ملت آرا خود را به سبد علی لاریجانی ریختند.

این افراد از همان زمان تصاحب صندلی های مجلس خوارج وار عمل کردند و این روزها هم فرصت طلب تر از هر زمان دیگری از فراکسیونی که حضور خود در مجلس را مرهون آن هستند، تبری جسته و فراکسیون مستقلی با مدد برخی دولتی ها برای خود برای خود تشکیل داده اند.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود آورد: آنچه مبرهن است این است که تشکیل فراکسیون سوم موجب ریزش اعضای فراکسیون امید خواهد شد و هم‌اکنون نیز این مهم روی داده است چرا که در آخرین جلسه فراکسیون امید تنها 80 تن از 158 نفر نماینده حاضر در لیست امید حضور داشتند و قطعاً برای بسیاری از نمایندگان، فراکسیونی با برخورداری از مزایای دولتی از فراکسیون اصلاح طلب و تحول خواه جذابیت بیشتری دارد. از طرفی دیگر کوچک شدن قطر دایره فراکسیون امید موجب کاهش توان اصلاح طلبان در مجلس خواهد شد. آن هم اصلاح طلبانی که زمانی رای خود را به رئیس دولت تدبیر و امید دادند اما این روزها شاهد آنند که همین دولت در حال حمایت از اصولگرایان دیروز و معتدلان امروز است.

چه بسا این رویکرد دولت در قبال اصلاح طلبان و تشکیل فراکسیون سوم در مجلس بسان پوست خربزه‌ای باشد که سال 96 در زیر پای حسن روحانی قرار گیرد و موجب فروافتادن روحانی از صندلی ریاست جمهوری شود.

خیز اصولگرایان در پاستور

پس از گمانه‌زنی‌های فراوان درباره ترمیم کابینه دولت تدبیر و امید، دولت یازدهم دست به یک پاستور تکانی اساسی زد و بنا به گفته بسیاری، مقام اصلاح‌طلبان کابینه را تنزل داد و مجید انصاری، معاون پارلمانی اصلاح طلبش را به معاونت حقوقی خود فرستاد و در عوض به کام اصولگرایان عمل کرد و حسینعلی امیری اصولگرا را به بهارستان فرستاد.
 
که این تغییرات روحانی به گمان کارشناسان رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته بود به طوری که محمد قمی، عضو فراکسیون امید در این باره، طی گفتگویی به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: «انتخابات ریاست جمهوری 96 نزدیک است آقای روحانی تصمیم دارد هم رای اصولگرایان معتدل را در سبد رایش داشته باشد و هم اصلاح طلبان را، از همین روی یکی از اهداف آقای روحانی با انتصاب امیری این است که اصولگرایان بیرون مجلس را هم به خود جذب کند» تغییرات در دولت به همین جا ختم نشد.
 
در یکی از استراتژیک‌ترین وزارتخانه‌های کابینه وزیر اصولگرای کشور که در ابتدا تلاش‌های بسیاری برای بی‌طرف نشان دادن خود می‌کرد، یک جوان کم تجربه نزدیک به محمدباقر قالیباف را در سه پست حیاتی منصور کرد. سلمان سامانی متولد سال 59 از نزدیکان شهردار تهران، این روزها جامه سخنگو، معاونت امور استان‌ها و همینطور قائم مقام وزیر کشور را به تن می‌کند! بدین ترتیب وزن اصولگرایان در کابینه روحانی سنگین‌تر خواهد شد.

* قدرناشناسی خطرناک

سران اصلاحات همواره از روحانی به صورت تمام قد حمایت کرده‌اند و به دفاع از سیاست‌های او پرداخته‌اند و اخیراً سید رضا خاتمی یکی از چهره‌های مطرح این جریان سیاسی هم اظهار داشته است که: «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان آقای روحانی است و اگر ایشان در عرصه باشند، هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد.» این در حالی است که اصولگرایان همواره منتقد و معترض سیاست‌های حسن روحانی بوده‌اند و در بهترین حالت در برابر سیاست‌های او سکوت اختیار کرده‌اند اما ورود دولتی ها به مجلس و دخالت آن ها که منجر به تنزل جایگاه فراکسیون امید خواهد شد و همینطور انتصابات اصولگرایانه دربدنه دولت ممکن است موجبات ناراحتی اصلاح‌طلبان را ایجاد کند و همین امر برای حسن روحانی ایجاد خطر نماید.

حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری با پوشیدن جامه اعتدال و بی‌طرفی بدون برخورداری از هیچ پشتوانه‌ای به کارزار رقابت ورود کرد، با اتخاذ رویکردی اصلاح‌طلبانه توانست نظر اعضای این جریان سیاسی را به خود جلب کند و آنها را به حمایت از خود مجاب نماید و از همین روی روحانی بازهم در کمتر از ۱۰ ماه آینده به پشتیبانی اصلاح‌طلبان نیازمند خواهد بود اما این روزها در لاین راست سپهر سیاسی ایران می راند، غافل از اینکه همین حرکت به سمت راست باب میل اصولگرایانی که خواهان فرستادن روحانی به گوشه رینگ هستند، به پایان می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    دياثت سياسى يعنى همين
  • احسان ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    ژنرال تنها عارف :(
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    به فکر معیشت جوانان باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس