کد خبر 606631
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

جلسه 121 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد.

به گزارش مشرق، جلسه 121 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حداد عادل گفت: عباس صدری به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شرکت خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتباط مستمر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با حوزه علمیه افزود: با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی، یک دفتر مستقل به همین منظور ارتباط با حوزه‌های علمیه در شهر قم راه‌اندازی شد و امیدواریم این دفتر بتواند امکان گفتگو و تعامل دانشگاهیان و حوزویان را در این زمینه گسترش دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اختلاف ایجاد شده در مورد حذف گرایش مشاوره از مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، ادامه داد: در هنگام تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، که با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از اختلاف بین اساتید روانشناسی و اساتید مشاوره آگاهی نداشت.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پس از ابلاغ مصوبه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازخوردهای منفی از جانب اساتید این حوزه به شورای تحول و ارتقاء رسید.

وی افزود: تمام سعی و تلاش شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر آن است که مشکل پیش آمده رفع شود و ذهنیت منفی اساتید گرایش مشاوره در این مورد بر طرف شود.

پس از سخنان حداد عادل، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: با توجه تصمیم اتخاذ شده مبنی بر به حداقل رسانیدن گرایش در مقطع کارشناسی، حذف گرایش مشاوره از رشته روانشناسی یک اقدام مفید است.

وی افزود: البته در این باره باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که شائبه حذف یک گرایش در میان اساتید و دانشجویان آن رشته ایجاد نشود.

در ادامه جلسه، بررسی سرفصل‌های رشته تحصیلی "طراحی صنعتی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گفت و چوپان‌کار یکی از تدوین‌کنندگان این برنامه درسی گزارشی از چرایی و چگونگی طراحی این سرفصل‌ها ارائه کرد.

وی با اشاره به نقش طراحی صنعتی در ارتقاء کیفیت و کارآمدی تولید داخلی گفت: از این منظر طراحی صنعتی، یکی از پیش فرض‌های ضروری تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: طراحی صنعتی که در قالب تولیدات صنعتی نمود پیدا می‌کند، محمل و انتقال‌دهنده مؤلفه‌های فرهنگی کشور تولیدکننده آن کالای صنعتی است.

چوپان‌کار ادامه داد: نقش طراحی صنعتی در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز برجسته و قابل توجه است.

پس از سخنان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ارائه سرفصل‌های رشته مورد بحث، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: بهره‌گیری از میراث مکاتب فلسفه اسلامی در مباحثی مانند صناعات، طبیعیات و... ، ایجاد ارتباط میان این رشته و سایر رشته‌های صنعتی مانند مهندسی صنایع، تکیه بیشتر بر پژوهش و تحقیقات و توجه به ارتباط این رشته و مباحث توسعه منابع انسانی.

مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره گفت: توجه به این رشته از منظر اصلاح روندهای سیاستگذاری و مدیریتی نیز الزامی است.

وی افزود: در کنار تربیت افراد پژوهشگر در این رشته باید به تربیت افراد ماهر و آماده‌کار میدانی و عملیاتی نیز اهتمام لازم مبذول شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تصویب کلیات سرفصل‌های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری، اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی 4 درس از میان دروس ارائه شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

حداد عادل هم با اشاره به سابقه درخشان تمدن اسلامی ایرانی در تولید صنعتی گفت: آنچه در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز مشاهده می‌شود، نماد بارز وجود یک مکتب پیشرفته طراحی صنعتی در کشورمان است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش پیرامون فناوری مورد استفاده در ایجاد روشنایی در شهرهای بزرگ آن دوران با استفاده از چراغ‌های روغنی و نحوه تولید روغن مورد استفاده از این چراغ‌ها در مقیاس انبوه یکی از مواردی است که می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: نکته دیگری که باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد، چگونگی افزایش بهره‌وری و کاهش اسراف است.

در این بخش نیز اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به موارد ذیل اشاره کردند: تعمیق رویکرد انتقادی به مبانی غربی این رشته، توجه به نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی فلسفی، دقت بیشتر جلوگیری از تکرار مباحث مطرح شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و در نظر گرفتن اقتضائات بومی کشور.

در پایان جلسه و با توجه به مباحث ارائه شده اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند مباحث مطرح شده در جلسه‌ای با حضور اساتید این رشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گرفته و سپس مجدداً در شورا مطرح شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس