آیا مدیر دولتی، ریاست اصلی‌ترین ارگان بازرسی هرزه‌ مالی را در اختیار می‌گیرد؟

به گزارش مشرق، روزنامه جوان، با طرح این سؤال نوشت: انتصاب رئیس دیوان محاسبات و دادستان این دیوان از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی است که در روزهای پیش رو در مجلس  روی خواهد داد.  در این میان کمیسیون برنامه و بودجه عادل آذر رئیس مرکز آمار را به عنوان نامزد نهایی به صحن علنی مجلس معرفی کرده است. انتصاب رئیس دیوان محاسبات از جمله انتصاباتی است که به دلایل مختلف به شدت مورد توجه افکارعمومی قرار گرفته است. این توجه به خصوص دز مسئله فیش‌های حقوقی برجسته‌تر شد.
 
با توجه به اینکه دیوان محاسبات در کنار کمیسیون اصل 90 یکی از مهم‌ترین نهادهای نظارتی مجلس است، دولت نیز به طور حتم نیم‌نگاهی به بحث دیوان محاسبات و انتصاب رئیس آن دارد.
 
دیوان محاسبات طبق اصول «54»  و «55»  قانون  اساسی  تشکیل و ماموریت رسیدگی به کلیه حساب‌های وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی  که قانون مقرر می‌دارد به عهده داشته و مراقبت می‌کند که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات  مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. ضمنا دیوان محاسبات مامور تهیه و تنظیم گزارش تفریغ بودجه و تسلیم آن به مجلس به همراه اظهارنظر خود می‌باشد. همچنین دیوان براساس قانون دیوان محاسبات مصوب 61/4/19 به عنوان پاسدار بیت‌المال مأمور کنترل و نظارت مستمر مالی دستگاه‌های مشمول و بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه گردیده است.
 
دیوان محاسبات از برخی جهات یک ارگان نظارتی ویژه و منحصر به فرد می‌باشد. از سوی دیگر طبق بند «ز» ماده «23» قانون دیوان محاسبات،  ایجاد هرگونه موانع و محذورات غیرقابل توجیه از ناحیه مسئولان دستگاه‌ها در قبال ممیزین، حسابرسان و کارشناسان دیوان موجب طرح پرونده در دادسرای دیوان می‌گردد،  در کنار این همانگونه که مجلس شورای اسلامی طبق اصل «76» حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد، دیوان محاسبات طبق ماده «42» قانون دیوان حق تحقیق و تفحص در تمام «امور مالی» را دارا می‌باشد و می‌تواند در مواردی مستقیما مکاتبه نموده و تمام مقامات جمهوری اسلامی  ایران و قوای  سه‌گانه و سازمان‌ها و ادارات تابعه و کلیه سازمان‌ها و اشخاصی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند، مکلف به پاسخگویی مستقیم به دیوان می‌باشند.
 
بر اساس آخرین اخباری که از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بیرون درز کرد، نزدیک به 20 نفر خود را برای حضور در انتخابات ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نامزد کردند  از جمله؛ عادل آذر، غلامرضا مصباحی‌مقدم، جعفر قادری، محمد عباسی، الیاس نادران، حبیب‌الله بی‌طرف، حمیدرضا برادران شرکا، غلامرضا اسداللهی، اسماعیل جلیلی، علیرضا منادی‌سفیدان، علی‌محمد احمدی، محمدعلی عبدالله‌زاده، فداحسین مالکی و موسی‌الرضا ثروتی  اما در نهایت «رئیس مرکز آمار» به عنوان نامزد کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شد که با انتقادات همراه بود. چرا که مدیر دولتی می‌تواند در عملکرد دیوان محاسبات اثر بگذارد آن هم در شرایطی که انتظار جدی وجود دارد که دیوان محاسبات در حوزه فیش‌های حقوقی به صورت جدی وارد عمل شده و به پس گرفتن اموال ناحق از سوی مدیران اقدام کند.
 
به طور حتم این انتظار وجود دارد که دیوان محاسبات بتواند از رشد فساد در دستگاه‌ها و سیستم‌های قانونی کشور جلوگیری کند. این سؤال جدی هم وجود دارد که با توجه به تجربیات ناموفق گذشته به خصوص در مورد حقوق‌های میلیونی و با چنین پیشنهادی دیوان می‌تواند به هدف خود برسد؟
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس