در حالی که ظرف چند روز آینده ورود هرگونه برنج وارداتی به داخل کشور ممنوع می‌شود، یک برند ۱۰۰ هزار تن برنج هندوستانی را پس از تاریخ اعلام شده وارد کشور می‌کند

به گزارش مشرق، 8/17/ 93 بود که ثبت سفارش برنج ممنوع شد و عنوان شد که به دلیل حمایت از تولید ملی تا مدتی ثبت سفارش جدیدی صورت نمی گرفت، در آن مقطع زمانی یکی از برندهای مطرح حدود 150 هزار تن برنج در سال برنج وارد می کرد، بنابراین با توجه به این که تاریخ اعتبار ثبت سفارش 6 ماهه است در حقیقت چیزی حدود 75 هزار تن ثبت سفارش  این برند بود. اما در همین زمان این شرکت نه 150 هزار تن بلکه 300 هزار تن ثبت سفارش داشت یعنی چیزی حدود 2 برابر میزانی که این برند اجازه داشت برنج وارد کشور کند.

در حقیقت این برند برای 2 سال خود برنج وارد کشور کرده بود و طبق اطلاعات کسب شده توسط  خبرنگار ما  این میزان ثبت سفارش از طریق ارتباطاتیصورت گرفته بود و این در حالی بود که تا یک سال هیچ واردکننده‌ای برنج در اختیار نداشت، در نتیجه بازار انحصارا در دست "این برند" قرار گرفت و با سود بسیار کلانی نیز برای آن همراه بود.

دامپینگ بازار توسط برند مشهور وارداتی

300 هزار تن برنج وارد شده توسط "این برند" عرضه شد و بار دیگر ثبت سفارش باز شد، در این زمان هم، بار دیگر این شرکت با پایین آوردن قیمت کالای خود بازار را در دست گرفت ، به طوری که برنج خود را با قیمتی 20 درصد پایین تر از بقیه بازار عرضه می‌کرد در حقیقت در حالی که در آن زمان یک واردکننده می بایست 40 درصد هزینه گمرک + 500 تومان به ازای هر کیلو برنج وارداتی را به دولت پرداخت می کرد این برند توانسته بود راه در رویی پیدا کرده  و تنها40 درصد+ 50 تومان پرداخت می نمود و 450 تومان را به دولت نمی‌داد.بدون شک این نیز دامپینگ جدیدی را در بازار به راه انداخت.

سهم 35 تا 50 درصدی بازار برنج وارداتی در دست یک برند!

ظرف سال‌های گذشته چیزی در حدود 10 الی 15 درصد بازار برنج وارداتی در دست این شرکت " قرار داشت که اکنون با توجه به هزینه‌های کمتری که پرداخت می کند به طور میانگین سهمی در حدود 35 تا 50 درصد بازار را در دست گرفته است. شنیده‌ها نیز حاکی از این مطلب است که، این شرکت هر روز در بندر مرسی دوبی  به صورت ته لنجی و با تناژهای بسیار بالا برنج وارد ایران می‌کند.

واردات 100 هزار تن برنج به داخل کشور در مقطع زمانی ممنوعیت واردات!

در سال 94 که ثبت سفارش باز شد بار دیگر اعلام کردند که در تاریخ 31/4/95  این ثبت سفارش به دلیل حمایت از تولید داخلی بسته خواهد شد ، اکنون  تنها چند روز به این تاریخ باقی مانده است که بار دیگر با توجه به اخبار رسیده  این شرکت بار بسیار سنگینی بالغ بر 100 هزار تن را از هندوستان راه انداخته است، اما بدون شک این بار تا قبل از 31 به کشور نخواهد رسید اما باز هم این 100 هزار تن علی رغم بسته شدن ثبت سفارش وارد بازار می‌شود و این بدون شک تخلفی آشکار خواهد بود.از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال تمدید ناگهانی زمان شروع ممنوعیت واردات برنج از 31 تیر به 31 مرداد نیز وجود دارد.

وزارت کشاورزی باعث ایجاد رقابت ناسالم در بازار نشود

 در این میان توقع بجای دیگر واردکنندگان برنج و فعالان اقتصادی بازار برنج وارداتی این است که همان گونه  وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج برای تمامی شرکت‌ها و دیگر واردکنندگان را از تاریخ پس از 31 ممنوع کرده است این ممنوعیت شامل تمامی افراد و شرکت‌ها و برندها شود و به دلیل رانت‌های موجود  باعث ایجاد رقابت ناسالم در بازار نشوند.

زد و بند یک شرکت واردکننده برنج برای واردات غیرقانونی
زد و بند یک شرکت واردکننده برنج برای واردات غیرقانونی

زد و بند یک شرکت واردکننده برنج برای واردات غیرقانونی

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مجید؟ گلستان؟ خاطره؟ ... یاد باد آن روزگاران یاد باد!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    - از مجید به محسن! - مجید جان به گوشم! - محسن جان دقیقا کجایی؟!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    خدا لعنت کند مفسدینی که فقط به فکر منافع خودشون هستند. الهی آمین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس