در حالی‌که نمایندگان پارلمان بریتانیا آماده می‌شوند تا امروز در جلسه‌ای برای نوسازی ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور رای بدهند، شکاف‌های میان‌حزبی و درون‌حزبی در رابطه با این مساله شدت گرفته است.

 به گزارش مشرق، روز دوشنبه (امروز) مساله نوسازی ناوگان زیردریایی‌های اتمی بریتانیا در پارلمان این کشور به رأی گذاشته می‌شود و این درحالیست که نمایندگان پارلمان نظرات متعددی در این زمینه دارند.

به نوشته اسکای‌نیوز، حزب اپوزیسیون یا همان حزب کارگر در این زمینه با شکاف داخلی مواجه است چراکه «جرمی کوربین» رهبر کنونی حزب با قاطعیت اعلام کرده که در مخالفت با این طرح رای می‌دهد اما در مقابل «اوون اسمیت» رقیب وی برای رهبری آتی کارگر از اعضای حزب خواست رای به بازسازی بدهند.

دو تن از اعضای اصلی حزب کارگر، «کلیو لویس» وزیردفاع دولت سایه و «امیلی تورنبری» وزیر خارجه سایه در یادداشت مشترکی برای روزنامه گاردین نوشتند شرم‌آور و یک بازی سیاسی است در شرایطی که باید مسایل فرانسه و ترکیه مورد بررسی قرار بگیرند، پارلمان به مساله نوسازی ناوگان هسته‌ای بپردازد.

حزب ملی اسکاتلند از جمله مخالفان سرسخت نوسازی ناوگان دریایی تریدنت است. محل استقرار این زیردریایی‌ها در اسکاتلند واقع است و حامیان محیط زیست و مخالفان جنگ همواره با برگزاری اعتراضات متعدد نسبت به نوسازی این ناوگان معترض شدند. روز گذشته نیز عضو حزب ملی اسکاتلند در دولت بریتانیا طی بیانیه‌ای خواستار به تعویق انداختن جلسه رای پارلمان و موشکافی بیشتر این پروژه شد.

از سوی دیگر «ترزا می» نخست وزیر جدید بریتانیا صراحتا گفت امنیت ملی را نمی‌توان معامله کرد. وی از نمایندگان پارلمان خواست با آرامش خانواده‌های بریتانیایی قمار نکنند و رای به نوسازی ناوگان زیردریایی تریدنت بدهند.

برنامه زیردریایی های هسته‌ای انگلستان شامل 4 زیردریایی از کلاس «ونگارد» است که هریک قابلیت حمل تا 16 موشک هسته‌ای بالستیک دی-5 تریدنت را دارد. حداقل یکی از این زیردریایی ها همیشه در حال گشت زنی است و یکی دیگر تحت تعمیر و نگه داری و دو زیردریایی دیگر در حال انجام رزمایش هستند. بر روی عرشه هر یک از این زیردریایی ها 16 موشک هسته‌ای است که قابلیت هدف‌گیری تا 7 هزار و 500 مایل را دارند.

پروژه نوسازی تریدنت که قرار است از سال 2016، سال جاری، تا سال 2028 انجام بگیرد طبق برآوردهای دولت بین 15 تا 20 میلیارد پوند هزینه خواهد داشت که با هزینه های پیش بینی نشده تا سقف 40 میلیارد پوند نیز امکان افزایش هزینه هست. اما واقعیت ارقام دیگریست که چندین برابر نرخ اعلامی دولت است.

خبرگزاری رویترز پیش از این با محاسبه آمار و ارقام رسمی به این نتیجه رسیده بود که هزینه واقعی این پروژه 167 میلیارد پوند معادل 256 میلیارد دلار خواهد شد. این رقم هنگفت در زمانی که دولت انگلستان برای کاهش هزینه هایش کاهش بودجه بسیاری در بخش های مختلف خدمات عمومی شامل بهداشت و درمان بر مردم این کشور تحمیل کرده است، موجب خشم و اعتراض مردم و برخی سیاسیون شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس