کد خبر 604500
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

مرموز بودن همیشه جذابیت به همراه می‌آورد، مخصوصاً وقتی که ادا نباشد و مانیفستی پشت آن باشد. همین در دسترس نبودن باعث شده چاووشی در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد و هر کسی از ظن خودش با او یار شود.

گروه فرهنگ و هنر مشرق- محسن چاووشی بعد از 13 سال نشان داده که استقبال از کارهایش یک اتفاق نیست عوامل موفقیت چاووشی را تفکیک کردیم تا بدانیم چه عاملی در محبوبیت آقای خاص نقش بیشتری دارد

جستجوی درصدی فعالیت های محسن چاووشی

من خود آن 30 درصدم


محسن چاووشی خواننده‌ی محبوبی است. آمار فروش آلبوم و صحبت‌هایی که در موردش می‌شود نشان می‌دهد که همه گزاره‌ی محبوب بودن آقای خاص را قبول دارند. هر چند خیلی‌ها با آهنگ‌هایش ارتباط برقرار نمی‌کنند ولی نمی‌توانند منکر جذابیت‌های آثار و شخصیت چاووشی شوند. خیلی‌ها معتقدند که صدای چاووشی زنگ خاصی دارد و غم همراه با صدایش دل هر کسی را می‌لرزاند. اما پیش از این هم بودند خواننده‌هایی که با صدای‌شان حال و هوای مخاطب را دگرگون می‌کردند ولی ماندگار نشدند. پس چاووشی و آثارش چه ویژگی‌هایی دارند که این قدر مورد توجه عمومی قرار دارند؟ ما سعی کردیم اینجا عوامل موفقیت استاد را به تفکیک بررسی و درصد موفقیت هر ویژگی‌اش را مشخص کنیم.

*خودش 30 %

چاووشی سال‌هاست که تمرکزش را روی بهبود سطح کیفی آثارش گذاشته و هر بار یک برگ برنده‌ی جدیدی برای مخاطبانش رو می‌کند. سیر صعودی آثار او باعث شده که اعتماد مخاطب تا حدی زیادی جلب شود و خیلی‌ها بدون قید و شرط در انتظار کار بعدی چاووشی باشند. فارغ از این موضوع، محسن چاووشی آدم جذابی است. مرموز بودن همیشه جذابیت به همراه می‌آورد، مخصوصاً وقتی که ادا نباشد و مانیفستی پشت آن باشد. همین در دسترس نبودن باعث شده چاووشی در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد و هر کسی از ظن خودش با او یار شود. همین نکته باعث می‌شود که ویژگی‌های مثبت آثارش بیشتر به چشم بیایند و حتی برگزار نکردن کنسرتش هم در بین مخاطبانش یک کلاس کاری تعبیر شود. واکنش‌های چاووشی به اتفاقات روز از جمله زلزله‌ی آذربایجان و خواندنش از جنگ هم جزء‌ دلایل محبوبیتش به حساب می‌آیند.

جستجوی درصدی فعالیت های محسن چاووشیجستجوی درصدی فعالیت های محسن چاووشی


*تبلیغات 10 %


چاووشی اهل پروپاگندا و تبلیغات نیست و معمولا برای تبلیغات آلبوم‌هایش برنامه‌ی ویژه‌ای ندارد و چندان هم تن به مصاحبه نمی‌دهد. با این حال تهیه کننده‌ها همیشه سعی می‌کنند، ریسک فعالیت تجاریشان را به حداقل برسانند و با تبلیغات گسترده، فروش آلبوم‌ها را تضمین کنند. دیگر خواننده‌ها معمولا برای فروش البومشان جشن امضاء و مراسم مختلف برگزار می‌کنند تا مخاطب را به خرید مجاز آلبوم تشویق کنند ولی چاووشی فارغ از این حواشی روی کیفیت آثارش تمرکز می‌کند. و حتی پیج اینستاگرامش هم چندان فعال نیست و فقط زمان انتشار آلبوم به رزو شد و از مخاطبانش خواست که آلبوم را اورجینال تهیه کنند. نکته‌ی جالب این است که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین خواننده‌های حال حاضر کشور فقط 191 هزار فالوئور دارد.

*شعر 20 %


همان طور که در صفحه‌ی قبل گفتیم، چاووشی از همان ابتدا در انتخاب اشعاری که می‌خواند، وسواس داشت و حتی وقتی شعرهای دیس لاو می‌خواند هم نکته‌ی ویژه‌ای در شعرهایش پیدا می‌شد که کارهایش را نسبت به دیگر خواننده‌ها متمایز می‌کرد. امیر ارجینی و حسین صفا دو ترانه سرای قدیمی چاووشی هستند که شعرهایشان رنگ آمیزی ویژه‌ای به کارهای چاووشی می‌هند، البته چند سالی می‌شود که همکاری ارجینی و چاووشی به دلایلی قطع شده و فعلا فقط حسین صفاست که از اولین آلبوم تا امروز با چاووشی همکاری می‌کند. اشعار صفا رابطه‌ی تنگاتنگی با لحن و ژانر خوانندگی چاووشی دارد و به نوعی با هم چفت شده‌اند. نکته‌ی دیگر دست گذاشتن چاووشی روی اشعار کلاسیک است. چاووشی در آلبوم‌های « من خود آن سیزدهم» و «امیر بی‌گزند»‌ نشان داد که اشعار کلاسیک چقدر قابلیت به روز شدن دارند و می‌شود مخاطب عام را با همچین موسیقی‌ای همراه کرد.
جستجوی درصدی فعالیت های محسن چاووشی

*چاووشست‌ها 15 %


چاووشی طرافداران پر و پا قرصی دارد. طرفدارانی که چاووشی را صاحب مکتب می‌دانند و خودشان را هم «چاووشیست» یا پیرو مکتب استاد نام گزاری کرده‌اند. چاووشیست‌ها تأثیر زیادی در مقبولیت استاد در بین عموم مردم دارند ولی بدی‌شان این است که چشم دیدن منتقدین را ندارند. مثلاً تازگی ها با حسام الدین سراج سر ناسازگاری گذاشتند. «بیشتر آهنگ‌ها و ترانه‌های پاپ کاملا بی‌ارزش هستند و حتی ارزش ترانه‌ها از صحبت‌های محاوره‌ای هم کمتر است. این فرهنگ نیست که بدانیم حافظ شاعر چه قرنی است. الان ترانه‌های ما شده است «عزیزم کجایی دقیقاً کجایی؟ یعنی باید لوکیشن گوشی را روشن کنی و محل دقیقت را اعلام کنی.» صحبت کوتاه حسام الدین سراج در برنامه‌ی «دورهمی»‌ مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفت ولی طرفداران چاووشی از این ماجرا دلخور شدند و بی‌معطلی به پیچ اینستاگرام سراج یورش بردند و حسابی از خجالت آقای خواننده در آمدند. سراج هم در واکنش به این اتفاق، پیجش را به حالت پرایوت در آورد.

*تیتراژ خوانی 25 %

محسن چاووشی آدم باهوشی است. این مسئله از سیر فعالیت‌هایش در این سال‌ها مشخص است؛ مثلا همان طور که می‌داند در دسترس نبودن جذابیت ایجاد می‌کند، خوب هم می‌داند که از دل برود هر آنکه از دیده برفت.به گزارش همشهری جوان، برای همین وقتی بین آلبوم‌هایش فاصله می‌افتد، ارتباطش را با مخاطب از طریق انتشار تک آهنگ با کیفیت خودش را به سر تیتر اخبار باز می‌گرداند اما این ترفند هم در دراز مدت تأثیرش را از دست می‌دهد. برای همین او به فکر تدبیر تازه‌ای می‌افتد و وقتی متوجه جذابیت «شهرزاد» در میان عموم مردم می‌شود، به همراه سینا سرلک آهنگ‌هایی پرسوز و گذاز برای این سریال عاشقانه می‌خواند. نتیجه‌ی کار به قدری جذاب شد که عوامل سریال، تیتراژ انتهایی را هم که علیرضا قربانی آن را خوانده بود به تیم چاووشی – سرلک سپردند و نبض بازار را به دست گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس