کد خبر 603926
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

لسلی بلانک معتقد بود که «این کتاب به دلیل افراط در تعریف و تمجید از شهبانو بصورت کسل کننده‌ای در خواهد آمد.»

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ روز 24 تیر 1356 به دستور اميراسدالله علم وزير دربار، مبلغ 50 هزار دلار به «لسلي بلانك» نويسنده زن انگليسي كه در حال نگارش كتابي متملقانه در شرح زندگي فرح پهلوي بود، پرداخت شد. پرویز راجی آخرین سفیر شاه در لندن در خاطرات خود به این اقدام «علم» اشاره کرده است. وی در گزارش روزشمار 24 تیر 1356 در این رابطه نوشت: «وزیر دربار این طور تشخیص داده كه انتشار این كتاب می تواند هدیه جالبی برای تقدیم به شهبانو باشد»(1)

اما کار نگارش کتاب به آنجا می‌رسد که نویسنده با وجود دریافت مبالغ هنگفتی اظهار غبن می‌کند و شهرت و آبروی خود را در خطر می‌بیند! همان سفیر در خاطرات روز ۳۰/۴/۵۶ عیناً چنین می‌نویسد: «خانم لسلی بلانک به سفارتخانه آمد و گفت کتابی را که درباره شهبانو نوشته به پایان برده است ولی ضمناً خوب می‌داند که پس از انتشار کتاب متهم خواهد شد که نویسنده‌ای مزدور است و شهرت خود را به پول فروخته است»(2)

50هزار دلار برای نوشتن کتاب متملقانه

پرویز راجی پیش از این در گزارش روزشمار 19 بهمن 1355 نوشته بود: «خانم لسلی بلانک به سفارتخانه آمد تا مشروبی بخوریم و راجع به کتاب، بحث کنیم.» لسلی بلانک معتقد بود که «این کتاب به دلیل افراط در تعریف و تمجید از شهبانو بصورت کسل کننده‌ای در خواهد آمد.» و نیز می‌گفت که «هر موقع مأموریت خود در نوشتن چنین کتابی را برای دوستانش بیان کرده، بلافاصله با این سؤال مواجه شده که: چرا قصد دارد اینهمه محاسن برای ملکه کشوری قائل شود که در آنجا برای شکنجه دادن زندانیان، آنها را به تختخواب فلزی داغ می‌بندند و سرخ می‌کنند؟!(3)

گویا در خارج از ایران مسابقه‌ای در اخاذی با عنوان نوشتن کتاب برای خاندان سلطنت وجود داشته و سفرای ایران در کشورهای اروپا معمولاً دلالی این کار را عهده‌دار بوده‌اند. همین پرویز راجی در یادداشت مربوط به ۲۸ تیر ۵۶ می‌نویسد: «امروز با جرج وایدن فله در سفارتخانه نهار خوردم که او پس ازمقداری گفتگو راجع به مسائل بین‌المللی صحبت را به اصل موضوع کشاند و رغبت خود را به نوشتن کتابی درباره شاه اعلام کرد. وایدن فله می‌گفت: چنانچه با او همراهی شود می‌تواند کتابی درباره شاه بنویسد که همتای کتاب ادگار استو درباره مائو باشد با نام ستاره‌ای بر فراز ایران!»(4)

یادآوری می‌شود لسلی بلانک در 1904 میلادی (1283 هجری خورشیدی) در لندن متولد شد و در 2003 میلادی ( 1386 هجری خورشیدی) در 103 سالگی در فرانسه درگذشت. او یک تاریخ نگار و جهانگرد بود و در سالهای حیات خود دست کم 14 عنوان کتاب راجع به زندگی نامه افراد به رشته تحریر درآورد. لسلی بلانک کتاب «فرح؛ شهبانوی ایران» را در آستانه انقلاب اسلامی ایران به چاپ رساند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه: ح.ا.مهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول: 1364، ص 81
2. همان، صص82
3. همان، صص53ـ54.
4. همان، صص82

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس