بر اساس یافته‌ها، یک «درک غم‌انگیز» درباره ماهیت حقیقی برجام در افکار عمومی ایرانیان ایجاد شده است. یک سال پیش، اکثریت ایرانی‌ها (62 درصد) گمان می‌بردند تحریم‌های آمریکا برداشته خواهد شد. اکنون نظر مردم چیز دیگریست.

سرویس جهان مشرق - بعد از گذشت بیش از یک سال از امضای توافق مهم هسته‌ای، بیشتر ایرانی‌ها از عدم تحول قابل ملاحظه در وضعیت اقتصادی، سرخورده‌اند و تردید دارند که ایالات متحده قصدی برای انجام تعهدات خود در برجام داشته باشد.

یک موسسه نظر سنجی کانادایی: ایرانی ها نسبت به برجام سرخورده شده اند

نتایج یک نظرسنجی تازه از 1007 ایرانی که از 17 تا 27 ژوئن با تلفن توسط موسسه «ایران پل.کام»، مستقر در تورونتوی کانادا و وابسته به دانشگاه مریلند انجام گرفته است، نشان می دهد که ایرانی هایی که انتظارات بالایی از برجام داشتند، اکنون از این که موانع قبلی همچنان بر سر راه جذب سرمایه خارجی، ارتباط مجدد با بانک‌های خارجی و رفع بیکاری فزاینده وجود دارد، راضی نیستند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، که پیش از انتشار در اختیار «المانیتور» قرار گرفته، یک «درک غم انگیز» درباره ماهیت و حقیقی برجام در افکار عمومی ایرانیان ایجاد شده است. یک سال پیش، اکثریت ایرانی ها(62 درصد) گمان می بردند که تحت این توافق، تحریم های آمریکایی بر ایران برداشته خواهد شد. اکنون تنها 23 درصد چنین نظری دارند( آمریکا توافق کرد که تحریم های ثانویه مرتبط با مساله هسته ای را بردارد که بر شرکت های خارجی تاثیر داشت، ولی بسیاری از محدودیت ها بر تعامل اقتصادی آمریکا با ایران به جای خود باقی است.)

یک موسسه نظر سنجی کانادایی: ایرانی ها نسبت به برجام سرخورده شده اند

یکی از نگران کننده ترین یافته های این نظرسنجی این است که 72 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که اعتمادی ندارند، یا اعتماد کمی دارند که آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کنند. در سپتامبر گذشته این رقم تنها 41 درصد بود.

یک اکثریت 68.1 درصدی معتقدند که دولت آمریکا به دنبال راه های دیگری است تا تاثیرات منفی تحریم هایی را که اسما تحت برجام برداشته، بر ایران حفظ کند. بر اساس نظرسنجی این موسسه که حاشیه خطای آن +/- 3.2 درصد است، تقریبا سه چهارم ایرانی ها(74.7) به این باور رسیده‌اند که آمریکا سعی دارد دیگر کشورها را از عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران، علی رغم برداشت تحریم‌های ثانویه، باز دارد.

یک موسسه نظر سنجی کانادایی: ایرانی ها نسبت به برجام سرخورده شده اند

این نگاه منفی می‌تواند اقبال «تندروها» را که هیچ وقت طرفدار توافق نبودند، افزایش دهد و تمهیدات در نظر گرفته شده در برجام برای 10 تا 15 سال آینده را تضعیف کند.

ابراهیم محسنی، دانشیار پژوهشی در مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی در دانشگاه مریلند و یکی از طراحان این نظرسنجی، در ایمیل خود به المانیتور، تاکید کرد که " ایرانی ها انتظارات فراوانی داشتند، ولی احساس می کنند که چیز دندانگیری در عوض امتیازات هسته ای خود دریافت نکرده اند." محسنی هشدار داد، " اگر ایرانی ها دستاوردهای اقتصادی واقعی از توافق هسته ای نبینند، اصل این توافق، تیم مذاکره کننده و آن رویکرد سیاست خارجی که چنین مذاکراتی را میسر ساخت، همه در فصل رواج یافتن ادبیات انتخاباتی در ایران به خطر خواهند افتاد."

از زمان شروع اجرای کامل برجام در 16 ژانویه، الحاق دوباره ایران به اقتصاد جهانی کُند بوده است، بخشی به این دلیل که تحریم های آمریکا بر مبادلات مالی و تجاری این کشور با ایران ادامه دارد، بخشی به این دلیل که شرکت های خارجی همچنان مبادلات با ایران را دارای ریسک می دانند و بخشی از این بابت که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران بر جای خود باقی است.

«دیوید لیپتون»، مقام ارشد آمریکایی که اکنون برای صندوق بین المللی پول کار می کند و در اولین سفر یک هیات مدیریتی از این نهاد به ایران در بعد از انقلاب اسلامی در ماه می حضور داشت، اخیرا چالش های پسابرجامی ایران را با معضلات کشورهای اروپای شرقی، بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، مقایسه کرده است.

ایرانی ها اکنون درباره چشم اندازهای اقتصادی کوتاه مدت پیش رو، نسبت به زمان امضای برجام واقع گراتر- و شکاک تر- هستند.

طبق این نظرسنجی، سه چهارم(73.7 درصد) ایرانی ها احساس می کنند که وضعیت معیشتی آن ها از زمان حصول توافق، بهبود نیافته است. گرچه 68 درصد هنوز به بهبود آتی وضع امیدوارند. هم اکنون تنها 42.2 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی باور دارند که اقتصاد در حال بهتر شدن است، که نسبت به 57.4 درصد در نظرسنجی آگوست گذشته، افت نسبتا قابل توجهی است.

حدود 59 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی هم می گویند که وضعیت اقتصادی کشور «بد» است، در حالی که در ماه می تنها 43.7 درصد پاسخ دهندگان چنین اعتقادی داشتند.

یک موسسه نظر سنجی کانادایی: ایرانی ها نسبت به برجام سرخورده شده اند

مقامات دولتی ایران اذعان دارند که مشکلات اقتصادی، به ویزه در موضوع بیکاری، ادامه دارد.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را 2.5 میلیون نفر، یا 11 درصد از نیروی کار، تخمین زده است که افزایش 4/0 درصدی را نسبت به مقطع مشابه در سال قبل شمسی نشان می دهد. با این حال، مرکز پژوهش های مجلس ایران مجموع تعداد بیکاران، بیکاران ناقص و کسانی که را که از جستجوی شغل دلسرد شده و از بازار کار خارج شده اند، رقم نگران کننده تر 6.5 میلیون اعلام کرده است(16 خرداد 95)

در حالی که دولت رییس جمهور حسن روحانی اعلام کرده که تورم را به نرخ حدودا یک رقمی نزدیک و تا حدی اقتصاد را از رکود خارج کرده، ولی نرخ رشد نه چندان قابل توجه و مساله اشتغال، محبوبیت او را با فرسایش مواجه کرده است.

اگر بلافاصله بعد از امضای توافق، نظر مثبت نسبت به روحانی 61 درصد بود، این رقم اکنون تنها به 38 درصد رسیده است.

حامیان غربی توافق هسته ای امیدوار بودند که برجام، موضع روحانی و کابینه تکنوکرات و عمل گرای او را تقویت کند و اکنون آن ها نگران هستند که در صورت ادامه این احساس در بین ایرانی ها مبنی بر این که از منافع وعده داده شده برجام آن گونه که باید برخوردار نشدند، بقای برجام به خطر بیافتند.

انتظار می رود که که روحانی برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری در ژوئن آینده به رقابت بپردازد. بنا بر این نظرسنجی، 45 درصد نظردهندگان به او رای می دهند، در حالی که یک سال قبل این عدد 53.4 بود.

مطابق این نظرسنجی تازه، رویکرد ایرانی ها به آمریکا هم بدتر شده است. در حالی که اکثریت ایرانی ها از روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری با آمریکایی ها حمایت می کنند، در مجموع 72.9 درصد ایرانی ها نگاه خوبی به این کشور ندارند. این نگاه منفی یک سال قبل 66.6 درصد بود.

یک اکثریت 54 درصدی اکنون مخالف همکاری نظامی با ایالات متحده برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) هستند- در این زمینه هم شاهد عقب گرد هستیم، چرا که بلافاصله بعد از امضای توافق، حدود 59 درصد طرفدار این همکاری بودند.

اکثریت ایرانی ها هنوز پشتیبان برجام هستند، لیکن این اکثریت هم کوچک تر شده و به 62.6 در برابر 75.5 درصد در آگوست گذشته کاهش یافته است.

یک اکثریت نه چندان قوی 55.3 درصدی از ایرانی ها هنوز توافق هسته ای را برای دو طرف توافق، یعنی هم ایران و هم کشورهای 1+5 حایز منافع می دانند، لیکن در این میان یک حس فزاینده هم بر این مبنا وجود دارد که امتیازات زیادی برای منافع کوچک داده شده است. در یافته ای دیگر، 51.4 درصد ایرانی ها معتقدند که ایران امتیازات بزرگی داده است، در مقایسه با سپتامبر گذشته که 39.7 درصد چنین اعتقادی داشتند.

در میان دیگر یافته های جالب این نظرسنجی، جهش چشمگیر رویکرد منفی نسبت به عربستان سعودی دیده می شود- 90 درصد، که در می 2015 این درصد 71.3 بود. این افزایش چشمگیر در پی جان باختن صدها زائر در مراسم حج سال گذشته و همچنین اعدام روحانی برجسته شیعه عربستانی، شیخ نمر باقر النمر، به وجود آمده است. دو کشور در شماری از جنگ های نیابتی، به ویژه در یمن و سوریه، در تقابل با هم هستند.

اکثریت ایرانی ها(67.6) می گویند که ایران باید نقش منطقه ای خود را افزایش دهد. درصدی تقریبا مشابه(64.4) از فرستادن نیرو به سوریه برای تقویت دولت این کشور حمایت می کنند، و 81 درصد موافق مشارکت ایران در مذاکرات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هستند.

یک موسسه نظر سنجی کانادایی: ایرانی ها نسبت به برجام سرخورده شده اند

طبق این نظرسنجی، محبوب ترین شخصیت های سیاسی در ایران حسن روحانی با 81.9 درصد، با افت حدودا 9 درصدی نسبت به مقطع امضای توافق هسته ای(89.1)؛ محمد جواد ظریف، با 77.3، با افت حدودا 11 درصدی نسبت به آگوست سال گذشته(89.4)؛ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه با 75.5 درصد، با افزایش محبوبیت حدودا 3 درصدی نسبت به ژانویه گذشته(72.7) هستند.

به علاوه، از ژانویه محبوبیت محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، از 67.5 به 73.2 و محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق، از 57 به 65.3 در ماه گذشته افزایش یافته است.

منبع:


http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/07/iran-new-poll-disappointment-nuclear-deal-jcpoa.html

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    جناب روحانی بعد از برجام اومد با تاکید گفت همه تحریم ها لغو شده! بعد الان میگه تحریم های هسته ای لغو شده! که اصلا نشده جالب هست اون موقع می گفت 90 درصد تحریم ها مربوط به هسته ای هست! که واقعا هم چنین بود که کل هسته ای رو کاریکاتوری کردن
  • Unknown ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    عکس آخر به وضوح نشون میده باچه موجوداتی به توافق رسیدیم
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    دولت 4 ساله
  • پارمیدا ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    مشرق تا حالا شیره کشیدی؟
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    "اکثریت ایرانی ها(62 درصد) گمان می بردند که تحت این توافق، تحریم های آمریکایی بر ایران برداشته خواهد شد. اکنون تنها 23 درصد چنین نظری دارند" این یعنی 23 درصد جامعه رو افراد دیر فهم و کند ذهن (ولی با اعتماد به نفس بسیار بالا و خود باهوش پندار) تشکیل داده
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    تحریم ها ادامه داشت دلار به ده هزار تومن هم میرسید عمو جان !
  • حسنک وزیر ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خونه ی ما زنگ زدن. منم یه کم سر به سرشون گذاشتم بعد قط کردم.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    قضایای برجام خیلی برای اسلام گران تمام شد. آبروی نظام فدای جناح منحرفی شد!! نتیجه برجام زیانهای فرهنگی . اقتصادی برای کشور بود. برجام یعنی استیفای حقوق مسلمین از کفار ضالم از طریق عقبنشینی و باج دادن
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    پسرم دلار رو خود دولت ایران و بانک مرکزی به صورت عمدی برای جبران کسی بودجه ناسی از تحریم نفتی در مرحله اول و بعد از رفع تحریم در مرحله دوم برای جبران ناشی از سقوط آزاد قیمت نفت بالا برد و بالا نگه داشت تازه قیمت دلار نسبت به اقتصاد ایران و تولید واقعی که در ایران قیمت واقعی دلار بالای 6000 تومن باید بشه تا تولید و صنعت در ایران اقتصادی بشه چون نرخ دلار فعلی غیر واقعی و نفتی و یک رانت بزرگ به وارد کننده ها و دلال هاست...
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    یه نکته که بنظرم مشرق هم داره کوتاهی میکنه و برای دولت داره موقعیت سازی میکنه اینه که اساسا امریکا و غرب در موضوع برجام ((خلف وعده نداشته اند)) اما دولت به دلایلی میخواد اینطور جا بیفته که امریکا بد عهدی کرده دوستان و عزیزان ، برجام همینه ، ترکمانچای که فریادش رو میزدیم همینه در برجام : ایران تعهد میکنه سانتریفیوژ هارو از بین میبره (مثال عینی) در مقابل امریکا برای همکاری و توسعه تحارت در ایران همکاری!! میکند (مفهوم انتزاعی)
  • اصلاح طلب ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    حکومت ایران در نهایت راهی جز کرنش و تسلیم در برابر اسراییل نداره...
  • ناصر ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    180 میلیارد دلار اوباما اومد جلوی دوربین ملت گفت به ایران داده خواهد شد شما دیگه چرا تحریف می کنی برادر من گند زدن اساسی اصلاح طلبان
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    من به این پاسخ اول رای مثبت می دم. کاملا قبول دارم. بارها با اطرافیان در این باره صحبت کرده ام. +1
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    آفرین ولی نگفتی که این سربه سرشون گذاشتی چقدر تو آمارشون تاثیر داشته؟
  • پری مجرد39ساله ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ظالم نه ضالم
  • عباس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    مرگ بر منافق و وطن فروش حاضری اسرائیل بر ایران مسلط شود و به ناموست تعرض کند خاک برسر بی غیرتت کنم
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    تو غلط میکنی ایران تا نابودی فتنه گران داخلی و بیرونی و اصلاح طلبان اسرائیلی تبار لحظه شماری میکنه
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ناشناس 23:27 اینکه ارزش واقعی دلار دربرابر ریال بسیار بیشتر از رقم فعلیه درسته اما این حرف منافاتی با نظر 22:38 نداره بحران سیاسی تاثیر خودشو میگذاره
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    اصلاح طلب ها چنین فکر می کنند به همین خاطر بهشون میگند وطن فروش
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    میشه بفرمایید دلار 1200 تومنی چطوری شد 4000 تومن ؟ دقیقا با شروع تحریم های بانکی !
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    احسنت
  • فاطمه ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    بعضی از این دیرفهما هم اینجا دارا منفی میدن الان
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    غلط کردی وطن فروش منافق مشرق خزبعلات و نشر نده! کی اینا رو نشر میده؟ با 113 یه تماس بگیریم.
  • ناشناس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    توف به هرچی وطن فروش و بی غیرت و حامی کفار و کودک کش و برادر کش و ... هست . شما همکار شیطان هستید بلکه به او هم درس میدهید
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    تحریمهای بانکی هنوز ادامه دارند و لغو نشده اند.
  • ناشناس ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید و نابود میشود ان شاءالله .
  • نسل اول انقلاب ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ما که از اول هم به برجام و امریکا امیدی نداشتیم و جلوی مجلس هم رفتیم و از نمایندگان خواستیم که این سند را تصویب نکنند اما گوش شنوایی نبود .
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    مشرق تف به غیرتت اگه باز از این یارو مطلب بذاری! خاک به دهنت اصلاح طلب منافق
  • ناشناس ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    اسرائیل کدوم خریه ؟ لابد یکیه مثل خودت .
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    خونه ما هم زنگ زدن برای حذف یارانه زدیم رو بلندگو هر چی فحش بلد بودیم دسته جمعی بهشون دادیم . انقدر خوش گذشت .
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    اون 23 درصد همونائین که تا الان تو مدارس تیز هوشان بودن ولی امسال لو رفت که اصلا تیز هوش نیستن هیچ هوشش از حد عادی هم کمتره .
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    نه ولی تو انگار استادی !
  • ناشناس ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    میگم مشرق خودتم مشکل داریا . آخه این چیه منتشر میکنی ؟ یکم فکر اعصاب و غرور مردم باش .
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    تربیت خوب چیزیه
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بهتر بود اسمت اسهال طلب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس