کد خبر 601868
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

وزیر خارجه مصر که روز گذشته برای دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی سفر کرده بود، ۳ شرط را برای ازسرگیری روند سازش مطرح کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری آناتولی، سامح شکری وزیر خارجه مصر طی اظهاراتی در کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی گفت که سفر وی به اسرائیل در راستای دیدگاه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور در خصوص تحقق صلح در منطقه صورت گرفته است.

وی اشاره کرد که تحقق صلح تاثیرات زیادی در منطقه خواهد داشت و بر این اساس تحقق راه حل دو دولت نیازمند اقدامات جدی است.

شکری افزود که مصر از راه حل عادلانه در خاورمیانه حمایت می کند و ما در ارائه تمامی اشکال حمایت جهت تحقق این هدف جدی هستیم.

وزیر خارجه مصر همچنین 3 شرط را برای اعتمادسازی جهت تحقق راه حل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی و زمینه سازی برای روند سازش مطرح کرد.

شکری تصریح کرد: دستیابی به تحقق راه حل دو دولت دور از تصور نیست و ایده ها و طرح های زیادی وجود دارد که می توان آن را به واقعیت تبدیل کرد اما اجرای این دیدگاه به اقدامات جدی جهت اعتمادسازی نیاز دارد.

وی تاکید کرد تحقق اعتماد مطلوب بایستی بر 3 چیز متکی باشد: عدالت و حقوق مشروع، احترام به حق دیگران برای زندگی در صلح و ثبات و تمایل متقابل به همزیستی مسالمت آمیز در دو دولت مستقلی که در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند.

شکری در ادامه اظهار داشت که در ژوئن گذشته در سفری به رام الله با رهبران فلسطینی دیدار و گفت وگوهای مفصلی با آنها انجام داده است و اکنون نیز برای تکمیل این گفت وگوها به سرزمین اشغالی سفر کرده است تا با همکاری یکدیگر اقدامات جدی برای اجرای قطعنامه های بین المللی و احترام به توافقات و تفاهم های صورت گرفته و پایان دادن به منازعه، انجام دهیم.

از سوی دیگر نتانیاهو تاکید کرد که معاهده صلح با مصر به منزله «صخره ثبات در منطقه» است.

وی افزود که از پیشنهاد السیسی و طرح صلح وی با فلسطینیان استقبال می کند و خواهان تحقق راه حل دو دولت به صورت محسوس است.

این در حالی است که مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس