کد خبر 601175
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

همانگونه که تاکید شده مقابل پرداخت‌های چند صدمیلیونی به برخی مدیران گرفته شود انتظار می‌رود که در حوزه ورزش بخصوص فوتبال نیز مقابل پرداخت‌های نامتعارف و چند صدمیلیونی و حتی میلیاردی گرفته شود.

به گزارش مشرق، برخی پرداخت‌های نجومی و خارج از عرف که اکنون در کشور مطرح شده و حتی واکنش صریح و بی‌پرده مقامات عالی کشوری را نیز به همراه داشته تنها محصور به برخی دستگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات مالی نیست.

 در همین فوتبال که گل سرسبد ورزش کشورمان محسوب می‌شود هر فصل دستمزدهایی از کیسه بیت‌المال به برخی بازیکنان پرداخت می‌شود که ریشه غلط و کاملا غیرمنطقی دارد. شاید در فوتبال ایران بتوان به معدود بازیکنان بین‌المللی و شاخص رقم‌های میلیاردی پرداخت کرد اما عموم بازیکنانی که دستمزدهای چندصد میلیونی می‌گیرند هرگز در این قد و قواره جای ندارند اما پدیده دلالیسم و درصد‌هایی که برخی افراد در ارتباط با باشگاه‌ها از انتقال این بازیکنان به جیب می‌زنند موجب پرداخت‌های خارج از عرف شده است.

 در این شرایط توقع می‌رود همانگونه که تاکید شده مقابل پرداخت‌های چند صدمیلیونی به برخی مدیران گرفته شود و چندین میلیارد پولی که در گذشته به آنها پرداخت شده به خزانه دولت بازگردد، انتظار می‌رود که در حوزه ورزش بخصوص فوتبال نیز مقابل پرداخت‌های نامتعارف و چند صدمیلیونی و حتی میلیاردی گرفته شود. بدون شک اگر فوتبال ایران وضعیتی کاملا خصوصی را تجربه می‌کرد، جای توجه به پرداخت‌های نجومی نبود اما باشگاه‌های فوتبال ایران وضعیتی را تجربه می‌کنند که بخشی از هزینه‌ آنها از بیت‌المال تامین می‌شود.

در سال‌های اخیر به دفعات دیده شده باشگاه‌های بزرگ اقدام به جذب بازیکنان خارجی می‌کنند که در کشورهای خود هیچ خریداری ندارند. این قبیل بازیکنان به دلیل آنکه برخی رابطان با باشگاه‌ها را از محل قراردادهای خود منتفع می‌سازند به باشگاه‌های ایران رخنه کرده و متاسفانه رقم‌های چشمگیری را دریافت کرده‌اند. نمونه‌ای از این قبیل قراردادها در سال‌های اخیر به وفور دیده شده که باشگاه‌های بزرگ از جمله استقلال و پرسپولیس در راس آن قرار دارند و متاسفانه رقم‌های چشمگیری هدر رفته است بی‌آنکه بازیکنان بازده فنی مثبتی داشته باشند. چنانچه مجموع ارقامی که در پانزده دوره لیگ برتر هزینه این بازیکنان شده، محاسبه شود ارقام بسیار بزرگی به دست می‌آید که می‌تواند برای تقویت زیرساخت‌های ورزشی به کار گرفته شود. حال از تصمیم‌گیران کلان ورزش و بخصوص مدیران فوتبال باید پرسید که اگر در همه این سال‌ها پول بیت‌المال را بی‌جهت به پای برخی بازیکنان نمی‌ریختند آیا فوتبال ایران وضعیت بهتری را تجربه نمی‌کرد؟ پاسخ روشن است.

در همه سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم به دلیل فقدان نهادی نظارتی به وضعیت پرداختی‌های فوتبال پول‌های هنگفتی از کیسه دولت هدر رفته است. اکنون اما به بهانه جلوگیری از پرداخت‌های نجومی به تعداد زیادی از مدیران و محاکمه مقصران باید به ماجرای پرداختی‌های فوتبال نیز ورود کرد و مانع از پرداخت‌های نامتعارف شد. پرداخت‌هایی که فوتبال ایران را با چالش‌هایی اساسی مواجه ساخته است و نه تنها در همه این سال‌ها منفعتی برای آن نداشته بلکه سرمایه‌های زیادی را از این کشور خارج کرده است.

امیدواریم همزمان با رسیدگی به پرداخت‌های نامتعارف، حقوق‌های نجومی برخی از اهالی فوتبال و ورزش هم مورد رسیدگی قرار گیرد تا بلکه از هدر رفتن سرمایه جلوگیری به عمل آید و این منابع در مسیر درست هزینه شود.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس