کد خبر 601173
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

اعزام سه پینگ‌پنگ‌باز از ایران به المپیک ۲۰۱۶ امیدواری برای موفقیت این رشته نسبت گذشته را ریودوژانیرو را بیشتر کرده است.

به گزارش مشرق، برای نخستین بار در تاریخ تنیس روی میز ایران قرار است سه بازیکن از این رشته راکتی راهی المپیک شوند. نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری بازیکنانی هستند که در ریو حضور خواهند داشت تا بتوانند این بار نسبت به دوره‌های گذشته بهترین عملکرد پینگ‌پنگ کشورمان را رقم بزنند.

از میان این سه بازیکن، شهسواری و نوشاد عالمیان در دوره قبلی المپیک در سال 2012 نیز به میدان رفتند و همین عامل تجربه می‌تواند به آنها کمک فراوانی کند.

* کسب هر سه سهمیه در هنگ‌کنگ

هر سه سهمیه ایران در تنیس روی میز در مسابقات انتخابی المپیک که فروردین ماه امسال در هنگ‌کنگ برگزار شد، به دست آمد. روز 26 فروردین و در فینال بانوان در منطقه آسیای میانه ندا شهسواری به مصاف اولگا کیم از ازبکستان رفت و با نتیجه 4 بر 3 حریفش را شکست داد تا برای دومین بار پیاپی راهی المپیک شود.

یک ساعت پس از کسب این سهمیه توسط شهسواری، نیما عالمیان در فینال منطقه آسیای میانه مقابل برادرش نوشاد قرار گرفت و موفق شد با نتیجه 4 بر 2 به پیروزی برسد و نخستین حضورش در المپیک را جشن بگیرد.

دو روز بعد یعنی 28 فروردین نوشاد هم سهمیه المپیک گرفت. او به مصاف «تیان‌یی جیانگ» از هنگ‌کنگ، نفر 55 رنکینگ جهانی رفت و موفق شد این حریف را در کشورش 4 بر یک مغلوب کند تا ایران به سومین سهمیه خود در این رشته دست پیدا کند. عالمیان صبح همان روز در فینال مرحله دوم به نماینده هند باخته بود و بعد از ظهر در جدال نفرات دوم گروه‌ها این سهمیه را با شکست حریف هنگ‌کنگی به‌دست آورد.

* تاریخ تنیس روی میز ایران در المپیک به دو پیروزی خلاصه می‌شود

همان‌طور که گفته شد، تنیس روی میز ایران برای اولین بار در تاریخ سه نماینده را به یک دوره المپیک می‌فرستد. ملی‌پوشان ایران در دوره‌های گذشته نتوانسته‌اند نتایج خوبی بگیرند و شاید این مسئله انگیزه مضاعفی برای برادران عالمیان و همچنین شهسورای باشد، البته باید به این نکته اشاره کرد که نوشاد عالمیان در 2012 لندن دو بار برنده شد تا تنها پیروزی‌های تاریخ تنیس روی میز ایران در المپیک به نام او ثبت شود.

رشته تنیس روی میز از سال 1988 وارد مسابقات المپیک شد. از آن زمان تاکنون 6 ورزشکار ایرانی شرکت داشته‌اند که حاصل حضور همه آنها همان طور که گفته شد، فقط دو پیروزی بوده است. در المپیک 1992 بارسلون ابراهیم علیدخت نماینده ایران که با دو شکست حذف شد. در المپیک 2000 سیدنی مجید احتشام‌زاده از طریق شرکت در مسابقات آسیای میانه راهی المپیک شد و با اولین شکست در اولین دیدار از گردونه مسابقات کنار رفت. در المپیک 2004 آتن محمدرضا اخلاق‌پسند نماینده کشورمان بود که او نیز به سرنوشت دو علیدخت و احتشام‌زاده دچار شد. در المپیک 2008 پکن افشین نوروزی تنها پینگ‌پنگ‌باز کشورمان بود که با یک شکست به کار خود پایان داد. در المپیک 2012 لندن نیز نوشاد عالمیان و ندا شهسواری حضور داشتند. عالمیان در این تورنمنت 2 پیروزی ارزشمند به دست آورد. همچنین ندا شهسواری که نخستین بانوی پینگ‌پنگ‌باز ایرانی در المپیک لقب گرفت، با شکست مقابل حریفی از نیجریه حذف شد.

* اردو و تورنمنت‌های شرق آسیایی برای آمادگی


برگزاری اردو در کشورهای شرق آسیا از جمله چین، کره جنوبی و ژاپن برنامه‌ای بود که فدراسیون تنیس روی میز برای سه بازیکن المپیکی در خرداد ماه در نظر گرفتند. برنامه برادران عالمیان و شهسواری در اردیبهشت در کشور سپری شد و روز 12 خرداد بود که آنها اردوی 12 روز خود را در کمپ چین آغاز کردند. آنها سپس در تورهای جهانی ژاپن و کره جنوبی نیز به میدان رفتند.

شهسواری در هر دو تورنمنت بلافاصله پس از شکست در نخستین دیدار حذف شد. در بخش مردان اما نوشاد عالمیان در تور ژاپن موفق به پیروزی مقابل نفرات 60 و 40 رنکینگ جهانی شد اما نفر 8 دنیا باخت و کنار رفت. در همین تورنمنت نیما عالمیان پس از غلبه بر نفر 88 دنیا از ژاپن، به حریف سوئدی که در رنکینگ 41 جهان ایستاده، باخت و حذف شد. در تور جهانی کره جنوبی هم توفیق خاصی نصیب برادران عالمیان نشد و هر دو از گردونه مسابقات کنار رفتند.

* پیشرفت نوشاد و سقوط نیما و شهسواری در آخرین رنکینگ

در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی که هفته گذشته اعلام شد، نوشاد عالمیان با 16 پله صعود در رده 102 ایستاد، نیما عالمیان با 3 پله سقوط در رده 114 قرار گرفت و ندا شهسواری هم با 16 پله سقوط رتبه 270 را در اختیار گرفت. بازگشت نوشاد به صدر جدول بازیکنان ایرانی مهمترین نکته این رنکینگ جهانی بود.

* آخرین برنامه برای المپیک

سه بازیکن المپیکی تنیس روی میز ایران اردوی یک هفته‌ای خود در گلستان را از 13 تیر آغاز کرده‌اند. آنها قرار است از 20 ماه جاری در تهران اردو بزنند و تا زمان اعزام به المپیک در آکادمی بین‌المللی تنیس روی میز خود را آماده حضور در المپیک کنند.

* المپیکی‌ها به دنبال تاریخ‌سازی

روند حرکتی برادران عالمیان و شهسواری پس از کسب سهمیه مطلوب بوده و همین مسئله باعث امیدواری کسب نتایج بهتر نسبت به گذشته در ریو شده است. پیروزی مقابل حتی نفر 40 جهان این امیدواری را ایجاد کرده که نوشاد باز هم حداقل دو برد خود در دوره گذشته را تکرار کند. در خصوص نیما نیز به نظر می‌رسد او با توجه به رنکینگی که دارد، حداقل بتواند یک برد را به دست بیاورد. درباره شهسواری نیز باید اشاره کرد که او این بار در المپیک به دنبال تجربه‌اندوزی نیست و این پتانسیل را دارد که اولین برد تاریخ تنیس روی میز بانوان ایران در المپیک را به نام خود ثبت کند.

 مسابقات تنیس روی میز المپیک 2016 در روزهای 6 تا 17 آگوست (16 تا 27 مرداد) در سالن ریو سنترو برگزار خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس