آمریکا، روسیه، چین، انگلستان ، فرانسه و هند بوده و اکنون کره شمالی در ردیف کشورهایی قرار می گیرند که دارنده موشك های بالستیک شلیک شونده از زیردریایی (SLBM) هستند و البته تعدادی از کشورهای مذکور، فناوری شلیک موشک کروز از زیردریایی را هم در اختیار دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از بحث های مهمی که در منطقه شرق آسیا همواره موضوعی داغ و مورد توجه محسوب شده، آزمایشات و تست‌های موشکی و نظامی ارتش کره شمالی است که در جدیدترین اتفاق، شلیک یک موشک خاص بالستیک، مورد توجه و انتقاد غربی‌ها قرار گرفته است.

بر این اساس، کره ‌شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک را از روی یک زیردریایی در آب‌ های شهر ساحلی "سینپو" در جنوب‌ شرقی این کشور آزمایش کرده است. البته پیش از این نیز، این مدل شلیک، توسط ارتش کره شمالی صورت گرفته بود که مسئولان کره جنوبی ادعا کردند آزمایش مذکور موفق نبوده و آن موشک پس از طی کردن حدود 30 کیلومتر تکه تکه شده است.

شلیک موشک کره شمالی

اگرچه در خصوص موشک جدید، هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده و نتایج تست آن نیز از سوی طرفین، برملا نشده است اما با توجه به اینکه آمریکا و کره جنوبی روز جمعه 18 تیر توافق کردند، تا سیستم دفاع موشکی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی در کره جنوبی مستقر کنند، این مسئله نشان می دهد ارتش آمریکا، از قدرت واقعی موشک های کره شمالی، احساس خطر کرده است.

تاریخچه شلیک موشک از زیردریا

از زمانی که بشر توانست وارد دنیای زیر آب شود، سلاح ها و تجهیزات زیرآبی، اهمیت ویژه‌ای در حمله و دفاع پیدا کرد تا جایی که از غواص به عنوان ساده‌ترین نیروی تهاجمی تا انواع زیردریایی‌ها، نقش ویژه‌ای در استراتژی کشورها دارند.

با ورود موشک‌های کروز و بالستیک به دنیای تسلیحات و اوج گرفتن رقابت‌های تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی سابق، دو طرف به این فکر افتادند که امکان شلیک این موشک‌ها را از زیر آب هم فراهم کنند، لذا آنها را روی زیردریایی نصب کرده و تا به امروز نیز موشک‌های کروز و بالستیک زیردریایی پرتاب، نقش بسیار مهی در افزایش توان بازدارندگی و همچنین تهاجمی کشورهای گوناگون چه به صورت اتمی و چه به صورت متعارف ایفا می کنند.

اولین و مهمترین نکته در بحث قابلیت پرتاب موشک از زیر آب - چه موشک‌های کروز و چه بالستیک - بحث قابلیت غافلگیر کردن دشمن است چراکه طرف مقابل، از این پس با وسعت بسیار گسترده تری از مناطقی که بایستی آن را تحت مراقبت داشته باشند رو به رو بوده و این توانایی دست طرح ریزان را برای انجام عملیات تهاجمی و تدافعی بسیار بازتر می کند.

شلیک موشک کره شمالی
استقرار موشک بالستیک در زیردریایی توسط ارتش شوروی سابق

یکی دیگر از مزایای شلیک از زیر آب، افزایش قابل توجه بقاء پذیری توان موشکی است چراکه در زیر آب احتمال کشف پرتابگر بسیار کاهش یافته و سامانه شلیک کننده نیز پس از پرتاب می‌تواند به سرعت محل را ترک کند یا بلا استفاده شود. این افزایش بقاء پذیری رکن بسیار مهمی را در بازدارندگی دفاعی کشورهای دارنده ایفا خواهد کرد.

برای پرتاب نسل اول موشک‌های کروز و بالستیک نیاز به این بود که زیردریایی‌های حامل موشک به سطح آب آمده و زمان نسبتا زیادی را برای آماده کردن و پرتاب موشک صرف کنند. با افزایش قدرت کشف و شناسایی دو طرف در طول جنگ سرد، این گونه پرتاب‌ها موثر نبود. برای نمونه موشکی مثل Regulus ساخت آمریکا تنها هزار کیلومتر برد داشت و برای رسیدن به اهداف عمقی در خاک شوروی سابق باید بیش از حد به سواحل این کشور نزدیک می شد و پروسه پرتاب موشک نیز حدود 15 دقیقه به طول می انجامید و در این 15 دقیقه زیردریایی می بایست بر روی سطح آب باقی می‌ماند.

شلیک موشک کره شمالی
موشک Regulus

موشک بالستیک زیردریایی پرتاب SS-N-4 ساخت شوروی سابق نیز از همین قاعده پیروی می کرد و برای پرتاب می بایست زمان زیادی صرف می‌شد. دو طرف به این نتیجه رسیدند که برای حفظ پرتابگرهای خود باید به زیر آب رفته و از آنجا به شلیک اقدام کنند.

پایه فناوری این پرتاب‌ها از زمان جنگ سرد تا به امروز یکسان باقی مانده و برای شلیک انواع موشک‌های کروز و بالستیک به کار می‌رود. موشک های بالستیک در پرتابگرهای عمودی در داخل زیردریایی نصب شده اند. در زمان پرتاب موشک، زیردریایی به عمق مشخصی در زیر آب حرکت کرده و ثابت می شود. با باز شدن درب محفظه پرتاب موشک پمپ‌های بسیار نیرومند تولید کننده هوا به کار افتاده و موشک مورد نظر را در لایه ای از هوا پوشانده و به سمت بالا پرتاب می کنند، قدرت این پمپ های هوا به گونه ای تنظیم شده است تا موشک را به طور کامل از آب خارج کرده و در این مرحله موتور موشک فعال شده و آن را به سمت بالا می برد.

شلیک موشک کره شمالی
تماشای شلیک موشک از زیردریایی توسط کندی رییس جمهور وقت امریکا

چه کشورهایی توانایی شلیک موشک بالستیک از زیردریایی را دارند؟


آمریکا، روسیه، چین، انگلستان ، فرانسه و هند و اکنون کره شمالی در ردیف کشورهایی قرار می گیرند که دارنده موشك های بالستیک شلیک شونده از زیردریایی (SLBM) هستند و البته تعدادی از کشورهای مذکور، فناوری شلیک موشک کروز از زیردریایی را هم در اختیار دارند.

اگرچه خبرهای زیادی درباره شلیک موشک های بالستیک از زیردریا منتشر نمی شود، اما کشورهایی چون روسیه، به شدت به دنبال توسعه این توان رزمی در ناوگان خود هستند که موشک بولاوا از جمله آن است.

موشک بولاوا از انجا مورد توجه روسیه و آمریکا به عنوان رقیب مهمش قرار گرفت که در سال ۱۹۹۸، ارتش روس تصمیم گرفت با در نظر گرفتن از بین رفتن خطر جنگ هسته ای، دست به توسعه موشک بالستیک زیر دریایی پرتاب جدید و زیردریایی جدید بزند. 

شلیک موشک کره شمالی

بر این اساس، بولاوا اگرچه اولین موشک  سوخت جامد زیر دریایی پرتاب روس‌ها نیست ولی هم اکنون تنها موشک بالستیک سوخت جامد روس‌ها است که از زیر دریایی پرتاب می‌شود. بولاوا شباهت بسیار از نظر کلی به موشک توپول دارد و هر دو در موسسه فناوری های حرارتی مسکو طراحی شده و یک تیم طراحی روی هر دو کار کرده است.

هم اکنون بولاوا از پیشرفته ترین زیردریایی اتمی روسیه یعنی زیر دریایی بوری شلیک می شود و با وجود مشکلات متعدد گذشته، ارتش روسیه حساب ویژه ای روی آن دارد.

از فرانسه تا کره شمالی با موشک‌های بالستیک خاص

در حالی که کشورهای دارنده فناوری شلیک بالستیک از زیردریایی، به راحتی مشغول تست و آزمایش این دستاورد نظامی خود هستند، نوع حساسیت ها و واکنش‌ها نسبت به این اقدام ارتش کره شمالی، ده‌ها برابر عصبی تر و بیشتر است.

به عنوان مثال، طی روزهای گذشته، وزارت دفاع فرانسه رسما از پرتاب یک موشک بالستیک از یک زیردریایی اتمی در ناحیه فینیستر در منتهی‌الیه غرب فرانسه خبر داد و افزوده بود که «ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه پس از شلیک موشک بالستیک M51  از یک زیردریایی اتمی، رضایت خود را از این آزمایش موشکی موفق اعلام کرده است.

این بیانیه با اعلام اینکه موشک بالستیک پرتاب شده، در منطقه‌‌ای در آتلانتیک شمالی فرود آمده، در جملاتی جالب افزوده است که این اقدام همچون همیشه این آزمایش موشکی در چارچوب پایبندی کامل به تعهدات بین ‌المللی فرانسه صورت گرفته است!

این موضوع در حالی است که جنبش صلح پس از این شلیک، با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «پرتاب این موشک، بیانگر سیاست خطرناک و غیرمسئولانه فرانسه در پیگیری سیاست مدرنیزه کردن و نوسازی تسلیحات اتمی آن است. دولت فرانسه با این آزمایش موشکی تمایل خود به عدم مشارکت در جنبش جهانی خلع سلاح هسته‌ای و عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تأیید کرده است»

با این اوصاف، می توان درک کرد که شلیک همین نوع موشک توسط فرانسه، یک اقدام در چارچوب پایبندی به تعهدات بین المللی یک کشور غربی معرفی و توصیف می شود اما انجام آن توسط ارتش کره شمالی، با انواع تهدیدها و انتقادها همراه است.

شلیک موشک کره شمالی

هرچند ممکن است برخی کارشناسان مسقل، انتقاداتی به برخی رفتارها و اقدامات ارتش و دولت کره شمالی داشته باشند، اما با توجه به نوع تهدیدات و فشارهای غربی بخصوص آمریکا روی این کشور و تصویب ده‌ها نوع تحریم و قطعنامه علیه آنها و نیز همکاری گسترده با کشورهای آن منطقه برای ضربه زدن به کره شمالی، نمی‌توان از حق آنها برای ارتقاء توان موشکی‌شان چشم پوشی کرد.

از سوی دیگر، ساختار شکنی یک کشور کوچک آسیایی در دستیابی به یکی از مهمترین تکنولوژی‌های موشکی در دنیا، می‌تواند هراس زیادی را در بین کشورهای محدودی که این تکنولوژی را در اختیار دارند، ایجاد کند و در عین حال، نقطه اتکاء و امیدی برای آنها باشد که می‌توان بدون کمک گرفتن از دولت‌های متخاصم و زورگو، به دانش روز موشکی و دفاعی دست پیدا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • خانم دکتر نیلوفر پیراسته ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    3 0
    جالب اینکه بعضی از صاحبان عمایم و محاسن به دنبال نابودی موشک های ایران اند
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    3 0
    فرق کره شمالی و آمریکا اینه که کره شمالی می خواد از مرزهاش از کشورش دفاع کنه اما آمریکا می خواد دنیا رو ببلعه در نتیجه هزینه وحشتناک نظامی دارد با اینکه با کرم ریختن هاش فروش اسلحه بالایی هم داره اما در نهایت همین خرج استعمارگری آمریکا از سودش بیشتر می شه و آمریکا فرو می پاشه شک نکنید این واقعه همیشه تکرار شده و قطعا با فروپاشی آمریکا ادامه خواهد یافت امثال چین هم بخوان راه استعمارگریو برن تاریخ بلا شک براشون تکرار می شه .
  • مبارز ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    ماهم باید هرچه سریعتر به این فناوری برسیم
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 2
    باز اين سگ هار ( كره) دست به يك اقدام خنده دار زد اخه چرا خوده تو مسخره مي كني حيفه اسم اين رو كشور بزارند همه مردمش هفته يك روز غذا گرم مي خورند اين هي موشك مثلا پيشرفته مي ده هوا
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 1
    چه فایده وقتی مردم کره شمالی هیچی ندارن که بخورن. کشور بدون انتخابات یعنی همین
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    چرت نگو باوو...
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    آفرین به کره شمالی که به سخنان ظالمانه آمریکای بدبخت گوش نمی کند. یکی از راه های مقابله با مستکبران بی اعتنایی کردن به آنها است. .
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    ما چی پس؟ چرا ناوهای جنگیمون موشک بالستیک ندارن؟!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بحمدالله سپاه خودمان هم موشک زیر دریایی دارد
  • دکتر ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    در همین خاورمیانه خودمون هر 4 قدرت اصلی منطقه یعنی اسراییل پاکستان ترکیه و عربستان موشک بالستیک کوتاه برد میانبرد و دوربرد دارن اسراییل و پاکستان از نوع غیر متعارف با سر جنگی هسته ای دارن عربستان بالستیک با برد 3100 کیلومتر خریداری کرده از چین و اخیرا هم به شدت به برنامه اتمی پاکستان کمک می کنه که حتی خود غربی ها رو هم نگران کرده ترکیه موشک بالستیک کوتاه برد و میانبرد داره و قرار دادی با اوکراین برای انتقال فناوری موشک های بالستیک دوربرد بسته...ولی این وسط این ایران هست که حتی موشک متعارف میانبرد بالستیک بالای 800 کیلومتر هم نباید داشته باشد!....حالا بگذریم که این کشورها در بخش هوایی و دریایی هم مثل عربستان و ترکیه دست کمی از یک ابرقدرت نظامی ندارن و مشخص نیست این همه سلاح برای حمله به کدام کشور دارن به همسایگان عربی ترکی و کرد ایران می دن!...البته این بازی رو با خود حزب الله لبنان و سوریه هم قبلا پیاده کردن و انها رو تقریبا خلع سلاح کردن برای تامین امنیت اسرائیل...و امروز وضع سوریه لبنان یمن لیبی عراق و افغانستان رو پس از خلع سلاح می بینیم......بعد از پروژه فلج اقتصادی و امنیتی ایران فقط کافیه امثال قذافی ها در ایران به قدرت برسن تا ایران رو چشم بهم زدنی به 5 خودمختاری کوچک به اسم ایالتی کردن تجزیه کنن مانند جدایی بحرین از ایران بره پی کارش به کمک یه عده متوهم غرب گرای افراطی که نمونش کم نیست در داخل
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    یا باید با امریکا و غرب همکاری کامل کنی یا اصلا نکنی ، حالت وسط وجود نداره . خود جرج دبلیو بوش هم زمانی گفت که هر کس با ما نباشه بر علیه ماست . ما حالا داریم حالت وسط رو تجربه میکنیم و فکر میکنیم اگر از برنامه اتمی عقب گرد کنیم و سیمان بریزیم تو تاسیسات هسته ای شاید غرب هم با ما کمی مدارا کنه که مبینیم اینطوری نیست و درخواست غرب روز به روز بیشتر و بیشتر میشه و عقب راندن برنامه موشکی هم جزو درخواست های غرب شده و چنان فشار" حقوق بشری " به ایران میاورند که جرات نمیکنیم قاتلان و اشرار و تجزیه طلبان را هم مجازات کنیم و خلاصه اینکه داریم خودمان را گروگان باند امریکا میکنیم . از این جهت کره شمالی بهترین و عاقلانه ترین سیاست رو در پیش گرفته و برای دفاع از خودش فعالیت میکنه و اصلا جوابگوی امریکا نیست و گرسنگی و بدبختی مردم در کره شمالی هم دروغ و ساخته رسانه های خود امریکاست .
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    -
  • روح الله ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    قسم می خورم تمام این کشور ها با هم دچار جنگ هسته ای میشوند و همدیگر رو به نابودی می کشند و چیزی جز میلیون ها کشته در جهان غرب و شرق باقی نمي مونه
  • مهدی ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سپاه هم 2 سال پیش یه موشک از زیر آب شلیک کرد دیگه خبری نشده ازش :/
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    حالا نوبت ماست.به هیچ خری ربطی نداره
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    زيردريايي ها رژيم صهيونيستي و المان هم اين توانايي را دارند
  • عباس ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    با کدخدا باید ساخت +پاخت+باخت اگر هم طرف دبه کرد باید به منتقدان تاخت
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    واردات برنج خارجی ممنوع شد. عجله کنید و برنج بخرید که به زودی به کیلویی 20 هزار تومان خواهد رسید
  • وحید ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    تو دیدی هیچی ندارن بخورن؟ خبرهات را از بی بی سی میگیری؟
  • وحید ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    برات متأسفم هم اسم نداری هم هویت هم بصیرت اینکه اونها غذا نمیخورن را خودت دیدی یا یانکیها به خوردت دادند؟!
  • یار غریب ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    امام علی علیه السلام فرمودند: «لا یخرج المهدی حتی یقتل ثلث ویموت ثلث و یبقی ثلث؛ حضرت مهدی قیام نمی کند، مگر زمانی که یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم دیگر بمیرند و یک سوم باقی بمانند.»
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام. 1. آزمایش موشکی کره شمالی موفقیت آمیز نبوده 2. تیتر شما غلط است. زیرا این آزمایش خلاف قطعنامه شورای امنیت است یعنی نه تنها کشورهای غربی که چین و روسیه و دیگر اعضای شورای امنیت با آن مخالف بوده اند. 3. کشور کره شمالی یک کشور ماجراجو با رفتارهای غیر قابل پیش بینی ست که حتی کشورهایی مثل چین هم به آن کاملا اعتماد ندارند. وقتی یک کشور که تا این حد منزوی دست به چنین اقداماتی می زند معلوم است که مخالفت های زیادی را بر می انگیزاند. 4. اقدامات متقابل اعتماد ساز جو بی اعتمادی را رقیق می کند. هر دو کشوری در جهان این رویه را در پیش می گیرند. اما کره شمالی ، کشوری که در کتابهای تاریخش امده پس از یک رعد و برق شدید رهبرش بر فراز بلندترین کوه کره متولد شده هیچ وقت قابل اعتماد نیست.
  • محسن ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    آفرین زدی تو هدف
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    :)
  • محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    مسولین بی کفایت ما چرا نداشته باشیم
  • بچه ی نیروگاه ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    عمایم دارند ولی محاسسسسسننننن خانم دکتر بیشتر دقت کن.
  • بچه ی نیروگاه ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    احسنت وحید
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    قدرت نظامی یکی از ارکان قدرت است.دیپلماسی هم رکن دیگر ان اقتصاد هم یک رکن است.ولی صرف قدرت نظامی تضمین کننده امنیت ورفاه یک مملکت نیست.اگر قدرت نظامی تضمین کننده عنوان ابرقدرت بودن باشد روس ها از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا نمی ترسند
  • ناشناس ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بالاخره از ی جایی باید عادت غذاییمون رو تغییر بدیم . چقدر برنج آخه
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    ماکارونی میخوریم
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    رفتی کره؟
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    دمت گرم
  • سروش ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    متوهم غرب گرای افراطی که نمونش کم نیست در داخل. منظور شما از متوهم غرب گرای افراطی که کدخدا منشها نیستند خوب می دونی که وقتی شما برای خودت کدخدا انتخاب میکنی در انتخاب آزادی که آزاده باشی یا رعیت اگر آزاده باشی باید مثل کره شمالی بدون ترس و واهمه کار کنی ولی اگر رعیت باشی باید تن به برجامهای تعریف شده از جانب کدخدات بدی.
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    درود بر مردان آزاده مرگ بر امریکا و طرفداران رابطه با شیطان اکبر
  • کریم آقا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سگ هار ، کدخدای شماست که 300 انسان بیگناه رو توی هواپیمای مسافربری ایران تکه تکه کرد
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    یکی ماشه رو بکشه همه کشیدن
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    شايدهم رسيديم!!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    اطلاعاتت بر ميگرده به زمان جنگ آمريكا با كره. بايد اطلاعاتت رو بروز كني!
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    ما هم سال قبل در رزمایش نیروی دریایی سپاه شلیک کردیم
  • hossein ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بله کار کره اصلا اشتباه بود، کره شمالی نون نداره بخوره مردمش بدبختند بیچارند حق رای ندارند؛ این فرانسه به قول شما باتمدن دیگه چرا موشک اتمی آزمایش میکنه؟! بمب اتمی برای آمریکا و دوستاش میشه هلو ! برای دشمناش میشه لولو!
  • ناشناس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سگ هار رژیم منحوس صهیونیستی است .
  • ناشناس ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    احسنت گل گفتی .
  • ناشناس ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    کره شمالی از امریکای جهانخوار قابل اعتماد تر است .
  • ناشناس ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    درود بر کره شمالی ؛ مرگ بر امریکا
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    کره شمالی در عمل ثابت کرد که امریکا طبل توخالی بیش نیست و هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • دکتر ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    افغانستان الان تقریبا دو خودمختاری فارسی زبان و پشتو زبان شمالی وجنوبی شده عراق هم تقریبا سه خودمختاری کرد شیعه و سنی شده تازه ترک ها اصرار دارن به ترکمن کرد و عرب...این دو کشور در اصل دو حوزه نفوذ ایران بودن که ده سال پیش امریکا به اونها حمله کرد با هدف آزادی اقتصاد و امنیت!...البته نه برای مردم این کشورها بلکه برای غرب با حجم انبوهی از مهاجر و نیروی کار ارزان و نیز سلطه شرکت های بین المللی انرژی و معدن روی منابع و معادن دو کشور و در مرحله سوم ایجاد بحران مرکز گریزی با داغ گرن هویت گرایی قومی با هدف تجزیه غیر رسمی هر دو کشور و ضعیف شدن ساختار حکومت مرکزی و تبدیل اون به حکومت های کوچک شیخ نشینی مانند جنوب خلیج فارس هست که چند شیخ نشین کوچک بشن همه در بس در خدمت اسراییل....
  • خانم دکتر نیلوفر ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    عزیزم منظور از محاسن ریش است
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    کره شمالی نه ولی روسیه چین هند ثابت کردن امریکا دیگه عددی نیست
  • ناشناس ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    این کشورها در مقابل امریکا عددی نیستند.اگر امریکا تحریم های که علیه ایران وضع کرد علیه هر یک از این کشورها وضع کند2سال دوام نمی اورند.بخاطر همین روس ها از تحریم می ترسند
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    منظور بچه نیروگاه اینه که ریش هم ندارن (کوسه)
  • خانم دکتر دقت کن ! ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    خانم دکتر منظور بچه نیروگاه هم همون ریش بود که فرد مزبور همون محاسن رو هم نداره
  • ناشناس ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    در شرایطی که دور تا دور کشور را پایگاههای نظامی دشمن فرا گرفته هرکس دم از مذاکره بدون موشک بزند یا جاهل است و یا خائن است .
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    جالب بود
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    جالب بود
  • eagle ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    شما دکتر نیستی بلکه بهتر بود بنویسی گاوچرون
  • روس چین الاصل ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    امریکا چین یا روسیه رو بخواهد تحریم فلج کننده کنه مانند ایران جنگ هسته ای میشه عزیز فقط شما جهان سومی های خود باخته فکر می کنید امریکا می تونه یک ابرقدرت مثل خودش رو تحریم مشابه ایران بکنه!!
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    این یک دستاورد بزرگ برای کره شمالی است چرا؟؟چون برد موشکهایش انقدر نیست که به آمریکا برسد ولی الان زیردریایی هاشون به راحتی تا نزدیک آمریکا میره و آمریکا در تیررس موشکهای کره قرار میگیره,دلیل ترس آمریکا به خاطر همینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس