کد خبر 600748
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹

با تصویب متممی برای ممنوعیت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا جهت صدور مجوز فروش هواپیما، علاوه بر ۱۰۹ فروند بوئینگ، خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ATR به ارزش تقریبی ۱۴۵ هزار میلیارد تومان روی هوا رفته است.

به گزارش مشرق، هنوز چهار روز از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص تداوم مذاکره برای خرید هواپیما با شرکتهای بوئینگ و ایرباس نگذشته بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای ممنوعیت فروش هواپیمای بوئینگ به ایران تصویب کردند.

عباس آخوندی یکشنبه هفته گذشته گفته بود:‌ «مذاکرات با هواپیماسازی‌های بوئینگ و ایرباس همچنان ادامه دارد. توافقات در این زمینه بر اساس موعد زمانبندی که اعلام کرده‌ام، اجرایی می‌شود.باور کنید قراداد خیلی خیلی خیلی پیچیده‌ای است و در خصوص زمان تحویل هواپیماها بنده تعیین کننده نیستم ولی کار را انجام می‌دهیم.»

مطابق تفاهمی که با ایرباس شده قرار است 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس و 20 فروند هواپیما ATR برای هما خریداری شود، از سوی دیگر طی مذاکرات صورت گرفته با بوئینگ نیز قرار بر این شده که این شرکت آمریکایی 109 فروند هواپیما به ایران بفروشد. بوئینگ ماه گذشته در این‌باره اعلام کرده بود: «در نظر دارد 80 فروند هواپیمای مسافربری را به‌ازای 17 ممیز شش میلیارد دلار به ایران بفروشد و 29 فروند هواپیمای دیگر را نیز به ایران اجاره دهد که بدین ترتیب مبلغ کل معامله با ایران 25 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.»

در مجموع برای خرید 247 فروند هواپیما به ارزش تقریبی 145 هزار میلیارد تومان هواپیماسازی‌های فرانسوی و آمریکایی تفاهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی هفته آخر خردادماه امسال چند روز پیش از تایید رسمی بوئینگ درباره توافق با دولت یازدهم در صحن علنی مجلس با افتخار خاصی از خرید هواپیماهای ایرباس یاد کرده و گفته بود: «چه‌کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد. ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به‌مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است. این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، تأمین مالی تمامی این هواپیماها عمدتاً از بیش از 85 درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و ... کاملاً براساس برنامه زمان‌بندی شده در دست اقدام است.»

این در حالی بود که پنجشنبه هفته‌ گذشته مجلس نمایندگان آمریکا تدابیری را به‌منظور توقف فروش هواپیماهای مسافربری به ایران از سوی شرکت هواپیماسازی بوئینگ تصویب کرد. در این رأی‌گیری شفاهی دو متمم پیوست شده به لایحه بودجه خدمات مالی، تصویب شد که یکی از این متمم‌ها دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا را از صدور مجوز لازم برای فروش هواپیماها منع می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنان در این تفکر است که "چه‌کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد"، اما به جز بدنه دولت همگان این پیش‌بینی را می‌کردند که "آمریکایی‌ها" قابل اعتماد نیستند. با اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا، خرید هواپیماهای ایرباس نیز دچار چالش اساسی خواهد شد، چراکه بیش از 10 درصد قطعات مورد استفاده برای تولید هواپیماهای ایرباس، آمریکایی است.

به این ترتیب خرید قریب به 247 هواپیمای ایرباس و بوئینگ روی هواست و از تمرکز ویژه عباس آخوندی بر این معامله 145 هزار میلیارد تومانی آنهم برای یک درصد جمعیت کشور طی سه سال اخیر تنها یک پایان نافرجام باقی خواهد ماند مانند اتوبان نواب به عنوان تنها دستاورد وزیر مسکن دولت سازندگی.

 


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سروش ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    اگر این معامله رو با روسیه انجام داده بودیم الآن هم هواپیمای مسافربری سوخو داشتیم و هم جنگنده راهبری سوخو 30 رو داشتیم، هم هزینه ها هدر رفت و هم زمان رو از دست دادیم.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    ای مشرق بدبخت این خوشحالی داره؟ بیچاره ها خودتون با این هواپیما های فعلی و داغون سقوط می کنین
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    مگه چند درصد مردم ما سفر هوایی میرند ؟ سالی ۱۷ ۱۸ هزار نفر تو جاده ها کشته میشند ! به فکر جاده ها باشید !
  • taha ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    شما که اولین مخالف خرید هواپیما بودین چی شده حالا ناراحتین؟؟؟؟ همش سیاسی بازیه ... مشرق جون روحانی نیاد یه اصلاح طلب میاد چهار سال دیگه .. حنا شما دیگه رنگی نداره عزیز
  • ناشناس ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    بیچاره خودتی از دوباره متنو بخونه
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    برای صدمین بار : ایرباس فرانسوی نیست . چند ملیتی ست . خط منونتاژ 380 و 330 و 350 و 340 در تولوز فرانسه خط مونتاژ 318 و 319 و 321 و 320 در هامبورگ آلمان و ایرباس 400 ترابری هم در اسپانیا مونتاژ میشود.
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    راه حل کوتاه مدت مشرق برای تامین هواپیما چیه ؟
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    باشه
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    سوپر جت سوخو 100 نفره است و جت منتطقه ای حساب میشه که ایران ایر در این کلاس هنوز اقدام به خرید نکرده که ان شاء الله از گزینه های امبرائر برزیل در این محدوده انتخاب کند دست کم 150 فروند
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    این هواپیماهایی که خریدیم مشابهشو روسیه نداره . کو مشابه روسی a380 ؟ و 747 ؟ یا 777 و a350 ?
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    هنوز هم مخالفیم منظور نامردی آمریکایی هاست
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    ما سر موتورهای توربینی با روس ها توافقاتی داشتیم
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    از سوخو30 تا 5 سال دیگه خبری نیست گویا ، تا اون موقع هم اسرائیل و ترکیه اف-35 دار شدن
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    عشق سایت مشرق توپولوف های قدیمی روسیه است که توسط سپاه دلالی می شود
  • کریم آقا ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    از پرچمت معلومه عشق تو چیه و کجاست !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس