کاندیدای پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پس از اتفاقات چند روز اخیر در این کشور و برپایی اعتراضات گسترده به اقدامات خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان بر وجود تبعیض نژادی در جامعه آمریکا و ضرورت مبارزه با آن تأکید کرد.

 به گزارش مشرق، «هیلاری کلینتون» کاندیدای پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز جمعه پس از اتفاقات دالاس و حمله به پلیس این شهر متعهد شد تا با همکاری جوامع و نیروهای اجرای قانون در آمریکا دستورالعملی ملی در خصوص اعمال قدرت توسط نیروهای پلیس تبیین کند.

عصر چهارشنبه به وقت آمریکا، «فیلاندو کستایل»، مرد سیاهپوست 32 ساله که همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. «آلتون استرلینگ» نیز سیاهپوستی دیگر بود که یک روز قبل از آن با گلوله افسران پلیس در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا جان خود را از دست داد.

صبح روز جمعه (پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا) معترضان به اقدامات نژادپرستانه افسران پلیس آمریکایی و کشتار اخیر سیاهپوستان در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها آمدند. در دالاس اما حوادثی که اتفاق افتاد اندکی فراتر از اعتراض و تظاهرات و دستگیری معترضان رفت.

تعدادی تک‌تیرانداز که در ساختمان «بانک آمریکا» مخفی شده بودند، به سمت نیروهای پلیس شلیک کرده و 12 افسر پلیس در این تیراندازی‌ زخمی شدند که در نهایت 5 افسر پلیس به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

پلیس دالاس در جریان تبادل آتش با افراد مسلح که در ساختمان مخفی شده بودند، سه نفر را دستگیر کرد اما فرد چهارم حاضر نشد تسلیم شود و در نهایت گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن وی و برطرف شدن تهدید موجود منتشر شده بود.

هیلاری کلینتون که در جمع سیاهپوستان در کلیسایی در فیلادلفیا سخنرانی می‌کرد، در ادامه اظهاراتش به حمله به پلیس دالاس در پنج شب گذشته اشاره و تأکید کرد که تنش قومیتی در آمریکا بسیار زیاد است.

وی در ادامه گفت: توجه به این مسئله از اهمیتی جدی برخوردار است که تبعیض نژادی به وضوح در جامعه آمریکایی و حتی در بهترین ادارات پلیس در سراسر آمریکا قابل مشاهده است. ما باید با این مسئله با همکاری یکدیگر مقابله کنیم.

کلینتون افزود: من متعهد می‌شودم که با همکاری جوامع و نیروهای اجرای قانون در آمریکا دستورالعملی ملی در خصوص اعمال زور توسط نیروهای پلیس این کشور تدوین و ارائه نمایم. در نخستین بودجه‌ای که در جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا ارائه دهم، یک میلیارد دلار به موضوع تحقیق و انجام برنامه‌های آموزشی، حمایت از تحقیقات جدید اختصاص می‌دهم و این موضوع را به عنوان یک اولویت ملی سیاست‌گذاری دنبال خواهم کرد.

کاندیدای پیشروی دموکرات‌ها همچنین وعده داد که تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا «خشونت بیش از حد» در آمریکا کاهش یابد و قوانین محاکمه‌ای اصلاح گردد و در ادامه قوانین کنترل تسلیحات تشدید شود.

وی در ادامه ضمن تمجید از اقدامات پلیس دالاس در تلاش برای رفع تهدیدات بوجود آمده، گفت: شواهد مشخصی وجود دارد که سیاهپوستان در حوادثی که به پلیس آمریکا مربوط می‌شود، بیشتر از دیگر گروه‌های آمریکایی قربانی می‌شوند. به همین دلیل سفیدپوستان آمریکایی باید به مبارزه علیه نژادپرستی در این کشور ملحق شوند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس