خطبای جمعه عراقی در بغداد، نجف و کربلا ضمن تأکید بر وحدت مردم این کشور در برابر تروریسم و طائفه گری خواستار برخورد با چهره‌های فاسد حکومتی شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز جمعه (امروز) شیعیان و اهل سنت بغداد در مسجد جامع الخضیری نماز جماعت اتحاد برگزار شد و نمازگزاران بر اتحاد مردم عراق در برابر تروریسم تأکید کردند.

خطیب جمعه بغداد: 300 عراقی در آتش سوختند اما الازهر سکوت اختیار کرد

شبکه خبری «المیادین»، گزارش داد شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق که امامت این مراسم را برعهده داشت تأکید کرد وضعیت کنونی عراق حاصل تلاش افرادی است که اسلام را دزدیده، با دین بازی کرده و میخواهند در میان امت فته افروزی کنند.

وی تأکید کرد با وجود اینکه انتحاری‌ها به نزدیکی قبر پیامبر اسلام نیز رسیده‌اند باز هم برخی از علما حاضر نیستند چشمان خود را باز کنند و بیدار شوند.

الملا گفت: پایه اسلام بر همزیستی و پذیرش یکدیگر ایجاد شده اما داعش اسلام را تحریف می‌کند و مردم را به نام اسلام از دم تیغ می‌گذراند.

وی تأکید کرد زمانی که ابوبکر البغدادی خود را خلیفه مسلمانان جهان نامید گفتمان دینی از سوی داعش مصادره شد و این در حالی رخ می دهد که عراقی‌ها کشته می‌شوند و جهان عربی و اسلامی سکوت اختیار کرده است.

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق افزود: وقتی 300 عراقی در انفجار کراده در آتش سوختند الازهر سکوت اختیار کرد اما به مرگ 4 نظامی سعودی واکنش نشان داد، آیا رسانه‌های بی‌طرف می‌توانند تحمل کنند که 300 عراقی در آتش بسوزد و الازهر به این مسأله واکنش نشان ندهد؟

وی ضمن اشاره به اینکه 4 میلیون سنی عراقی از کشور آواره شده و راهی دیگر کشورها شده‌اند افزود این اتفاق‌ها به دلیل سبک‌سری برخی چهره‌های سیاسی رخ داده و خواستار محاکمه همه افرادی شد که از داعش حمایت می‌کنند.

وی همچنین تأکید کرد داعش و حزب بعث منحل مردم عراق را می‌کُشند و افزود: زمانی که افراط‌گرایی به قبر پیامبر رسیده خطر بعدی کعبه را تهدید می‌کند.

خطیب جمعه کربلا: تساهل با فاسدان دلیل اصلی ادامه انفجارهاست

از سوی دیگر «احمد الصافی» نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه حرم امام حسین (ع) در کربلاء ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر عراق از جمله حادثه انفجار کراده و حمله انتحاری به حرم امامزاده محمد (ع) تأکید کرد این اقدامات باعث می‌شود مردم بر ارزش‌ها و اصول فکری خود بیش از گذشته پافشاری کنند.

وی همچنین از دولت و مسئولان عراقی خواست پیش از وقوع فاجعه‌های این چنینی طرح‌های خرابکارانه تروریست‌ها را کشف و خنثی کانند و مانع وقوع این گونه حوادث شوند.

الصافی تأکید کرد این حوادث در طول چند سال گذشته بارها تکرار شده که نشان می‌دهد دید روشن و صحیحی در خصوص این امور وجود ندارد و افرادی که تصمیم گیری های اساسی را در عراق انجام می‌دهند بارها به درخواست‌های مرجعیت در خصوص تغییر روند مبارزه با فساد، بی توجهی کرده‌اند.

خطیب جمعه کربلا افزود: هدف از حملات تروریستی اخیر عراق ریختن خون شمار بیشتری از مردم به ویژه زنان و کودکان برای ایجاد فتنه طائفه‌ای در میان فرزندان عراق است.

وی تأکید کرد تساهل با فاسدان در مقابل ریخته شدن خون شهروندان بی‌گناه عراقی غیر قابل تحمل است و افزود: اگر ساز و کاری حرفه‌ای برای پر کردن شکاف‌های امنیتی ایجاد نشود، جرایم تروریست‌ها علیه مردم عراق و مقدسات آنها ادامه پیدا می‌کند.

خطیب جمعه نجف: پاسخ انفجار کراده با آزادی موصل داده شود

«صدر الدین القپانچی» امام جمعه نجف نیز در خطبه امروز خود تأکید کرد باید پاسخ انفجارهای کراده با آزادسازی موصل داده شود.

قپانچی تأکید کرد انفجارهایی که در عربستان رخ داده با هدف برای منحرف کردن افکار عمومی از فاجعه کراده رخ داده و افزود: انفجار کراده برای ما فاجعه است اما همانگونه که عده‌ای امیدوارند شکست ما به شمار نمی‌رود.

 

خطیب جمعه نجف اشرف تأکید کرد که هر قطره خونی که در این فاجعه ریخته شده برای مردم عراق عزیز است و این مسأله نه تنها شکست به شمار نمی‌آید بلکه مردم عراق را متحد کرده و عزم خود را برای آزادی موصل جزم خواهند کرد.

وی در خصوص انفجارهای اخیر عربستان گفت که به هر حال عربستان خود به دلیل حمایت مالی، فرهنگی و مالی از تروریسم و ارسال سلاح برای داعش باید مورد ملامت قرار بگیرد.

خطیب جمعه فلوجه: باید در عراق وحدت کلمه ایجاد شود

«غالب العیساوی» خطیب و امام جمعه مسجد جامع الرحمن در فلوجه در استان الانبار تأکید کرد که باید میان مردم عراق وحدت کلمه ایجاد شود تا به به فتنه‌ای که داعش ریشه آن را در کشور کاشته کشیده نشوند.

وی تأکید کرد عراق در دوره بسیار حساسی است و افزود مردم این کشور با اتحاد خود به دشمنان اجازه نخواهند داد با دست زدن به عملیات‌های تروریستی میان عراقی‌ها فتنه افروزی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس