کد خبر 598883
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

علی اصغر فانی، اسفندماه ۹۳ مجوز برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش را دریافت کرد. ۳۷۰۰ نفر در این آزمون پذیرفته شدند اما حالا حاشیه های این آزمون به ریاست جمهوری نیز کشید شده است.

معلمان دست به دامن روحانی شدندبه گزارش مشرق، طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» بلامانع است.
 
وزیر آموزش و پرورش طبق قانون مذکور توانست مجوز استخدام نیرو را در آخرین ماه های سال ۹۳از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دریافت کند. برگزاری آزمون استخدامی از دریافت مجوز تا اعلام نتایج حدود یکسال طول کشید.
 
وزارت آموزش و پرورش اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۳ مجوز استخدام ۵ هزار نیرو را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت کرد. ۲۷ شهریور آزمون استخدامی برگزار شد و نتایج اولیه پذیرفته شدگان آبان ۹۴ اعلام و نتایج نهایی نیز بهمن ماه۹۴ منتشر شد.
 
۲۷ شهریور ۱۳۹۵ تعداد ۱۷۸ هزار نفر داوطلب آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شدند تا یکی از ۵ هزار سهمیه ای این وزارتخانه را کسب کنند اما در نهایت تنها ۳ هزار و ۷۰۰ نفر که بخشی از آنان نیز سهمیه خانواده شهید را داشتند توانستند از فرایند هفت خوان آموزش و پرورش گذر کنند.
 
پذیرفته شدگان باید دوره های یکساله حرفه ای معلمی را در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی طی کنند دوره هایی که به دلیل طولانی و کش دار شدن فرایند برگزاری آزمون، اعلام نتایج و گزینش پذیرفته شدگان به دوره کمتر از شش ماه تبدیل شده است.
 
طولانی شدن فرایند آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش حاشیه هایی به دنبال داشت که پس از اعلام نتایج و برگزاری دوره های آموزشی همچنان این حاشیه ها پابرجاست.
 
عمده ترین مشکلات پذیرفته شدگان ماده ۲۸
 
 خوابگاه، شهریه، عدم تحقق وعده وام و انتقالی نبود کیفیت دوره ها از عمده ترین مشکلات پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش است که همچنان ادامه دارد.
 
ارسال نامه به رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات
 
این مشکلات تا جایی پیش رفته است که بیش از یک هزار پذیرفته آزمون استخدامی به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی نامه ای مبنی رسیدگی به مشکلات آنان ارسال کردند آن را رسانه ای کردند.
 
بسیاری از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش درخواست پیگیری مشکلات  را دارند تا از طریق رسانه ها بتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برساند.
 
هزینه اسکان و تغذیه چندین برابر شهریه است
 
یکی از پذیرفته شدگان می گوید: کاش فقط مشکل پرداخت شهریه بود. چندین برابر شهریه هزینه اسکان تغذیه و رفت و آمدهایمان شده است. در حالی که اکثر بچه ها متاهلند و به علت تمام وقت بودن کلاس ها امکان اشتغال به کار هم وجود ندارد. بدتر از همه اینها بلاتکلیفی است که معلوم نیست کی این داستان تمام می شود و حکم استخدامی برایمان زده شود.
 
دوره یکساله ای که ۵ روزه برگزار شد
 
علیرضا از پذیرفته شدگان رشته فنی که در دانشگاه شهید رجایی باید دوره های تربیت حرفه ای را بگذراند نیز گفت: دوره ما پنج روز در شهریار زیر نظر دانشگاه شهید رجایی برگزار شد. هزینه اسکان و صبحانه، ناهار و شام هم با خودمان بود. کار قبلی خود را از دست دادیم و نمی دانیم در این دوران خرجی همسر و فرزند را از کجا بیاوریم. تازه تهدید میشویم اگه شهریه را نریزیم نمرات پودمان اول ثبت نمی شود و دروس پودمان دوم را نمی دهند. یعنی دائما استرس، فشار و عذاب. هیچ کجای دفترچه آزمون نگفته بودند که بخشی از هزینه ها با ماست.  
 
وی افزود: چندین بار تاریخ دوره را عقب انداختند از اول اسفند به ۱۵ فروردین، بعد اول اردیبهشت بعد هم سوم خرداد و این یعنی بلاتکلیفی محض. کدام کارفرما حاضر می شود هر ماه ۱۰ روز به ۱۰ روز حقوق بدهد. برای همین خیلی ها مجبور شدند از کارشان استعفا دهند. تازه با تهدید دانشگاه هم برای پرداخت شهریه روبرو هستیم.
 
دروس و محتوای بی کیفیت دوره تربیت حرفه ای معلمی
 
یکی دیگر از پذیرفته شدگان گروه آموزش ابتدایی می گوید: از اول اسفند کلاس ها آغاز شد، برای تغذیه و اسکان هیچ خدماتی ندادند،  یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان شهریه می خواهند  و مبلغ ۸۲۰ هزار تومان هزینه خوابگاه بدون تغذیه می شود. دروس و محتوا بی کیفیت و تکراری هستند. رفتار مسئولین دانشگاه فرهنگیان بسیار دور از انتظار است.  
 
وی ادامه داد: کش دادن دوره تا ۲۳ شهریور، گرفتن  امتحان بدون فرصت مطالعه برای آمادگی برای امتحان، موکول کردن کارورزی به ترم دوم و مصادف شدن با تعطیلات تابستان به طوری که مدارس تعطیل هستند و رسما کارورزی فقط در یک مدرسه خاص و به طور فشرده برگزار می شود. این مسائل  تنها بخش کمی از مشکلات پذیرفته شدگان ماده ۲۸ است.
 
اجازه امتحان به شرط پرداخت شهریه
 
یک پذیرفته شده دیگر نیز می گوید:  چون هزینه پرداخت دوره در نیم ترم اول را نداشتم به رغم حضور کامل در کلاس های دوره اجازه امتحان دادن در نیم ترم اول را به من ندادند و به سادگی افرادی را که در چند مرحله تأیید صلاحیت علمی شدند را به خاطر پول از استخدام محروم می کنند.
 
یکی دیگر از پذیرفته شدگان نیز با بیان اینکه  برخورد آموزش و پرورش غیرمحترمانه  است تاکید کرد: پذیرفته شدگان این دوره اکثرا دارای مدرک کارشناس ارشد و دکتری از بهترین دانشگاه های کشور هستند اما محتوای دوره ها بسیار ضعیف است و فقط وقت گیر است، به این مطلب وقت گیر بودن دوره ها، پرداخت نکردن حقوق، بیمه نبودن، دوری راه، نبودن خوابگاه مناسب، بیکاری ناشی از شرکت در دوره ها و هزینه های زندگی را نیز اضافه کنید.
 
این گلایه ها تنها بخشی از صحبت های پذیرفته شدگان است. بیش از هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی نسبت به وضعیت خود گلایه و انتقاد دارند که در انتظار پاسخ و حل مشکل از سوی مسئولان کشوری هستند.
 
این انتقادات و گلایه ها در حالی است که وزیر آموزش و پرورش از برگزاری دور جدید استخدامی در سال ۹۵ سخن می گوید.  

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس