در سال گشتِ این جنایت، پای‌گاه خبری-تحلیلی «مشرق»، صفحه‌ی نخستِ روزنامه‌ی آمریکایی «شیکاگو تریبون» (یکی از 10 روزنامه اصلی «ایالات متحده») را در فردای فاجعه، برای نخستین بار در ایران منتشر می کند

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، به تاریخ 12 تیر1367 شمسی ( 4 جولای 1988 میلادی) ، حدود ساعت 10 و 15 دقیقه ی صبح، ناو جنگی «یو اس اس وینسنس(سی‌جی-۴۹) USS Vincennes (CG-49)» به حریم آب های ایران وارد شد و راس ساعت 10 و 22 دقیقه، یک فروند موشکِ «استاندارد2» به سوی هواپیمای مسافربری «ایرباس A۳۰۰ »ایرانی (پرواز شماره 655) شلیک کرد. این هواپیما که در ارتفاع 12هزارپایی از سطح دریا، به سوی «دبی» پرواز می کرد، حامل۲۹۰ سرنشین، شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بود. بر اثر اصابت موشکِ «استاندارد2» و انفجار هواپیمای مسافربری ایرانی، تمامی سرنشینان آن کشته شدند و بقایای اجساد آنان، در منطقه ی وسیعی از دریا پراکنده شد.
رژیم سیاسی حاکم بر «ایالات متحده» تا امروز از این کشتارِ هولناک عذرخواهی نکرده و هیچ دادگاهی به این جنایت جنگی واضح و مبرهن رسیده‌گی کامل ننموده است. «رونالد ریگان» رییس جمهورِ وقتِ کشور مزبور، 16 سال پس از این قتل عام، با آرامش مُرد و کاپیتان «ویلیام سی راجرز سوم» فرمانده ی ناو جنگی «یو اس اس وینسنس» که در پایان خدمت خود به‌خاطر «رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل ۱۹۸۷ تا مه ۱۹۸۹ از «ریگان» مدال «لژیون لیاقت» دریافت کرده بود، امروز با 76 سال عمرِ پرافتخار!!، مشغول حال و حول بوده و هیچ آدم فضولی هم تا وی سوالی درباره‌ی رشادت هایش در «خلیج فارس» نپرسیده است.

در سال گشتِ انهدام «هواپیمای مسافربری ایران» توسط ناو جنگی «یو اس اس وینسنس»، پای‌گاه خبری-تحلیلی «مشرق»، صفحه‌ی نخستِ روزنامه‌ی آمریکایی «شیکاگو تریبون» (یکی از 10 روزنامه اصلی «ایالات متحده») را در فردای جنایتِ ژنرال «راجرز»، برای نخستین بار در ایران منتشر می کند. این سند تاریخی، نشان دهنده‌ی اولین واکنش های بخشی از جامعه‌ی یانکی، به آن جنایت فراموش نشدنی است:

[تیتر یک]:
«ایالات متحده» هواپیمای مسافربری ایران را منهدم کرد
[تیتر دو]: 290سرنشین بودند؛ «ریگان» [این] شلیک را «یک فاجعه غم انگیز انسانی» خطاب کرد
[تیتر سه]: پشتیبانی رییس جمهور از عمل‌کرد نیروی دریایی/ تهران "عمل جنایت بار" را محکوم کرد
[تیتر نیم صفحه‌ی پایین]: حادثه در خلیج[فارس] محدودیت های رادار را نشان داد
[شرح عکس نیم صفحه‌ی پایین]: دو کودک در فرودگاه «دبی» برای اقوام خود که در هواپیمای مسافربری ایرانی بوده اند، اشک می ریزند.

سند/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    انتقام شهدای عزیز و مظلوم این واقعه را خواهیم گرفت...
  • مهماندار هواپیما ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    بقول ظریفی اشتباهی شلیک شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس