در شرایطی که نرم افزارهای پیام رسان در دنیا پیامک و صوت را به سمت خود جذب کرده و هزینه صفر ریالی دارند، اپراتورهای باسابقه دنیا، خدمات پیامک و صوت را ارزان کرده اند اما در ایران شیوه دیگری در حال امتحان است.

به گزارش مشرق، سیتنا نوشت: مدتی است که بحث تغییر تعرفه های مخابراتی شاه کلید صحبت‌های مدیران مخابراتی کشور است. مخابرات ایران که سخن از کاهش درآمد در برخی استانها دارد، به دنبال افزایش تعرفه است و می‌گوید دخل و خرج با هم همخوانی ندارد و سال‌هاست که تعرفه خدمات مخابراتی تغییر نکرده است. وزارت ارتباطات نیز همواره اعلام کرده افزایش تعرفه نیازمند ارائه برنامه توسعه توسط مخابرات است.

بعد از تعامل وزارت ارتباطات و مالک سهام مدیریتی مخابرات نهایتا تغییرات در شرکت مخابرات ایران همسو با نظر وزارت ارتباطات انجام شد، اگرچه برنامه توسعه ای مخابرات هنوز اعلام نشده است، اما کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، مصوبه متعادل‌سازی تعرفه‌های تلفن ثابت را اعلام کرد.

بحث افزایش تعرفه تلفن ثابت موضوعی است که طی سال‌های گذشته به چالشی میان وزارت ارتباطات و مخابرات تبدیل شده و دشواری‌های متعددی به همراه داشت، چرا که برخلاف اصرار شرکت مخابرات، وزارت ارتباطات در دولت جدید براین نکته تاکید داشت که افزایش تعرفه‌ها و وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم سیاست دولت نیست. هنوز معلوم نیست وزارت ارتباطات بر اصول خود مانده یا خیر اما این سوال بی پاسخ است که برنامه توسعه کجاست؟ شاید استدلال « قیمت سه تومان در هر دقیقه بسیار ناچیز است»، استدلال درستی باشد، اما نیاز به برنامه برای توسعه شبکه مخابرات ایران نیز یک اصل قابل انکار است.

از سوی دیگر چندی پیش تغییری در شرکت ارتباطات زیرساخت کلید خورد، مدیری جوان سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت و در اولین اظهار نظر گفت که مهمترین برنامه اش کاهش سود زیرساخت به نفع محتوای داخلی و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. حرفی که خیلی ها ابتدا گمان داشتند شعارگونه است، اما این مدیر جوان به وعده خود در کمتر از یک ماه عمل کرد، مراکز NIX تهران و شیراز راه اندازی شد و هزینه اتصال ارتباطات داخلی نزدیک صفر شد و هزینه اینترنت تا 40 درصد کاهش یافت و هزینه ارتباطات بین استانی تا 80 درصد با کاهش مواجه شد.

جواد جهرمی گفته این تغییرات تا 630 میلیارد تومان درآمد زیرساخت را کاهش داده اما نگاه استراتژیک بنده به تکلیف حاکمیتی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین بزرگ شدن بازار و بیشتر شدن درآمد بخش ICT کشور است. او اشاره کرده که در دوران مدیریتی خود درآمدهای زیرساخت را از درآمدهای ارزی ترانزیت بین المللی تامین خواهد کرد.

پس از این نگاه و تصمیم و اقدام سریع، توافقاتی امضا شد و شرکتهایی سرویس داخلی را با نصف قیمت اینترنت به کاربر نهایی عرضه کردند. اکنون مدیر شرکت صبا ایده (آپارات و فیلیمو) که بزرگترین سرویس ویدیویی کشور است، اظهار داشته که 50 درصد رشد ترافیک داشته و 80 درصد رشد درآمد.

به نظر می رسد نگاه استراتژیکی که زیرساخت به بازار داشت و تبدیل به اقدام کرد زود به ثمر نشست. شاید بتوان اقدام و عمل توامان را در این عرصه دید.

در همین حال به نظر می‌رسد شرکت مخابرات هم باید نگاه استراتژیک خود را تغییر دهد و همزمان با ارائه طرح توسعه ای به دنبال ارائه سرویس های جدید و کسب درآمد از طریق خدمات نوین باشد؛ شاید باید در مخابرات نیز به دنبال جوان گرایی بود.

در شرایطی که نرم افزارهای پیام رسان و OTTها در دنیا مدل رفتاری کاربران را تغییر داده اند و پیامک و صوت را به سمت خود جذب کرده و هزینه صفر ریالی دارند، اپراتورهای باسابقه دنیا با ارزان کردن خدمات پیامک و صوت در حد صفر و دادن پکیج های بی نهایت پیامک و صوت و داده به کاربران به رقابت با OTT ها می پردازند، اما در ایران شیوه متفاوت دیگری در حال امتحان است. شاید لازم بود بجای افزایش هزینه ها فکری به حال طرح ادغام مجدد همراه اول و شبکه تلفن ثابت در مخابرات کرد.

وزیر ارتباطات نیز در اظهاراتی گفته است؛ شرکت زیرساخت تخفیف‌هایی را در زمینه قیمت اینترنت در نظر گرفته است چرا که سعی کردیم با کاهش هزینه‌های اینترنت با کاربران به گونه‌ای برخورد کنیم که به دنبال افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت، در هزینه‌های سبد خانوار آنها تغییر چشمگیری رخ ندهد.

در نهایت به نظر می‌رسد تا پیش از ابلاغ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات باید شیوه ای از سوی وزیر ارتباطات که عموما به افکار عمومی احترام می گذارند در نظر گرفته شود تا همزمان با کاهش قیمت اینترنت و افزایش تعرفه تلفن ثابت، رضایت مردم نیز جلب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس