کد خبر 594426
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

زمزمه المپیکی شدن کاراته به گوش می‌رسد اما آیا مسئولین اقدامات لازم برای حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک را فراهم کرده اند؟

به گزارش مشرق، حضور کاراته در المپیک بسیار قوی به نظر می‌رسد و به احتمال فراوان در المپیک 2020 شاهد حضور این رشته ورزشی خواهیم بود. کاراته ایران مدال‌های ارزشمندی برای کشور در رویدادها و رقابت های مختلف کسب کرده است و در رقابت‌های آسیایی همواره کمک حال کاروان ایران بوده است و توانسته مدال‌های خوبی برای ایران کسب کند. بر اساس رزومه کاراته در رویدادهای مهم، امیدها برای کسب مدال کاراته‌کاها در المپیک بالا است، البته اگر کاراته‌کاها بتوانند جواز حضور در رقابتها را کسب کنند.

در رشته های رزمی مانند جودو و تکواندو، اصل کار در انتخاب ورزشکاران المپیکی از طریق رنکینگ مورد نظر فدراسیون جهانی است. این امکان وجود دارد که فدراسیون جهانی کاراته نیز بر اساس رنکینگ مورد نظر نفرات حاضر در المپیک را انتخاب کند که اگر این اتفاق رخ دهد آیا کاراته‌کاهای ایرانی می‌توانند در المپیک حضور داشته باشند؟

با اعلام رنکینگ کاراته وان 2016 از سوی  فدراسیون جهانی کاراته، تنها نام حمیده عباسعلی و ذبیح الله پورشیب در بین نفرات دوم وسوم رنکینگ قرار داشت و نامی از ایرانی ها در بین نفرات برتر دیده نمی‌شود و این در حالی است که عربستان از سال گذشته ارتقای خوبی در بین کاراته کاها داشته و در وزن 60- کیلوگرم توانسته در سال 2016 رتبه های اول و سوم را در اختیار بگیرد در حالی که در سال 2015 در رتبه های 21 و 25 قرار داشته اند.

این نشان می‌دهد حتی کشوری مثل عربستان برنامه ریزی خود را برای حضور در المپیک آغاز کرده اما در ایران حمیده عباسعلی در سال 2016 با هزینه شخصی خود و اسپانسر در رقابت های کاراته وان شرکت کرد و توانست خود را تا نفر دوم رده بندی ارتقا دهد.

در حالی‌که حضور در رقابت های کاراته وان بسیار حائز اهمیت است برنامه فدراسیون کاراته برای ارتقاء رنکینگ کاراته کاهای کشور چیست و آیا گام های لازم را برای حضور ملی پوشان ایرانی در رقابت های المپیکی را بر خواهد داشت یا اینکه ملی پوشان با هزینه های شخصی برای ارتقا رنکینگ باید از جیب خود هزینه کند.

البته قرار است در سال جاری و پیش از رقابت های جهانی اتریش، تیم ملی با هدف کسب آمادگی بیشتر، به رقابت های کاراته وان ترکیه و آلمان اعزام شود ولی آیا تیم ملی به طور مستمر برای ارتقای رنکینگ در رقابت های کاراته وان شرکت خواهد کرد یا خیر؟ آیا فدراسیون برنامه بلند مدت خواهد داشت؟

از آنجایی که فدراسیون کاراته با سرپرست هدایت می‌شود و این با توجه به اینکه مهلت سرپرستی نیز به اتمام رسیده و زمان انتخابات نیز مشخص نیست سوال ها برای پرسیدن برنامه های فدراسیون در خصوص ارتقاء رنکینگ ملی پوشان بی پاسخ است.

وزارت ورزش اعلام کرده بود که به دلیل بازیهای المپیک، انتخابات چند فدراسیون به پس از این بازیها موکول شده اما مشخص نیست چرا انتخابات کاراته که در المپیک ریو حضور ندارد، را برگزار نمی‌کنند. حدود هشت ماه است که از استعفای سمندر رئیس قبلی فدراسیون کاراته می‌گذرد اما همچنان این رشته بی رئیس است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس