کد خبر 593430
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه، سرعت تولید علم در کشور با کاهش روبرو بوده است، سهم اندک اعتبارات پژوهشی از محل تولید ناخالص داخلی را عامل اصلی کاهش سرعت تولید علم در کشور عنوان کرد.

 به گزارش مشرق، محمدرضا مخبر دزفولی در حاشیه هشتاد و یکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در تولید علم باید یک درصد فعلی سهم پژوهش از محل تولید ناخالص داخلی به حداقل سه درصد پیش بینی شده از سوی نقشه جامع علمی کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مطلق تولید علم در کشورافزایش پیدا کرده گفت:اما سرعت رشد علم که زمانی 12 و 13 برابر متوسط جهانی بود، طبق آخرین آمار ارائه شده در جلسه امروز چهاربرابر متوسط جهانی کاهش داشته است.

مخبر دزفولی افزود:اگر با آن سرعت حرکت می کردیم پیش بینی شده بود که در سال 2018 به رتبه چهارم علمی دنیا ارتقا پیدا کنیم در حالیکه رتبه ما در شرایط فعلی بر اساس اعلام پایگاه های معتبر علمی 16 تا 18 است و با این وضعیت نمی توانیم رتبه چهارم دنیا را کسب کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه، این وضعیت می تواند جبران شود به شرط اینکه تمام توان خود را متمرکز کنیم، دلیل افت علمی را عدم برنامه ریزی، پشتیبانی و تشویق صحیح محققان کشور، نبود فضای مناسب و مساعد برای آنان و همچنین حاشیه سازی برای نظام آموزش عالی کشور دانست.

مخبر دزفولی همچنین کاهش اعتبارات پژوهشی که باید از محل تولید ناخالص داخلی (GDP) به این موضوع اختصاص داده شود را از دیگر دلائل کاهش تولید علم در کشور عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به نقطه اوج باید یک درصد فعلی سهم پژوهش از محل تولید ناخالص داخلی به حداقل سه درصد پیش بینی شده از سوی نقشه جامع علمی کشور افزایش یابد.

وی گفت: کما اینکه در حال حاضر کشورهای همسایه که زمانی از ما بسیار عقب تر بوده اند، به دلیل سرمایه گذاری ویژه و صرف ارقام نجومی در حوزه پژوهش به تدریج درحال تبدیل شدن به رقیب جدی برای جمهوری اسلامی می باشند البته اگر دقت و سرعت لازم را نداشته باشیم در سال های آتی ما را پشت سر خواهند نهاد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس