آیا آقای ظریف که مدعی می‌شود از مدت‌ها قبل این تصمیم گرفته شده است، حداقلی از ظرافت‌های مدیریتی را نمی‌دانند که دقیقا بعد از شایعات دشمنان محور مقاومت مبنی بر نرمش‌های جدید، اقدام به تغییر دیپلمات انقلابی می‌کند؟

چرا آقای ظریف گمانه‌زنی‌های عجیب رسانه‌های بیگانه را پاسخ نمی‌دهد؟

سرویس سیاست مشرق - موضوع تغییر و تحولات جدید وزارت خارجه که در آن حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جای خود را به حسین جابر انصاری، سخنگوی سابق این وزارتخانه داد، حرف و حدیث‌هایی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی به وجود آورد. این موضوع توسط رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی هم مورد توجه قرار گرفت و برخی از این رسانه‌ها نیز به نفع سیاست‌های کشور خود این تغییرات را تحلیل کردند و برداشت‌های خود را در مورد پیام این جابه‌جایی مطرح کردند.

در ادامه با اشاره به این موارد به بررسی رویدادهای سیاسی در مورد تغییر و تحولات وزارت خارجه می‌پردازیم.

1چرا ظریف گمانه‌زنی‌های عجیب رسانه‌های بیگانه را پاسخ نمی‌دهد؟- بسترسازی رسانه‌ای عجیب: پیش از ایجاد تغییر و تحولات در وزارت خارجه پایگاه خبری تحلیلی المانیتور در گزارشی عنوان کرد:‌ «وزیر خارجه ایران در نشست هفته گذشته خود در اسلو (پایتخت نروژ) نشان داد که بیش از گذشته در خصوص پرونده سوریه اختیار دارد و ممکن است ایران آماده نشان دادن انعطاف بیشتری در قبال یک راه‌حل سیاسی باشد.[1]» همین موضوع موجب گمانه‌زنی‌های مختلفی شد که پس از برکناری عبداللهیان رسانه‌هایی عربی و غربی مدعی شدند که این تغییرات با سفر اخیر ظریف به اسلو و مذاکره با جان کری ارتباطی مستقیم دارد.

دویچه وله در این راستا نوشت: « برخی کارشناسان عقیده دارند خبر تغییر امیرعبداللهیان را باید علامتی از تلاش وزارت خارجه ایران برای ورود متفاوت به پرونده‌های منطقه‌ای تحلیل کرد.»

همچنین الحیات بیان کرد:‌ «اقدام وزارت خارجه ایران در کنار گذاشتن امیرعبداللهیان بعد از آن صورت گرفت که هفته گذشته ظریف در اسلو با جان کری دیدار کرد. جایگزینی جابری انصاری، کسی که نزدیکی خوبی با کشورهای عربی دارد به‌جای امیرعبداللهیان، از نتایج این دیدار است.[2]»

العربیه رسانه آل سعود نیز نوشت: «عزل عبداللهیان نشان دهنده عزم دولت روحانی برای همکاری با اعراب است و از قول وزارت خارجه آمریکا نوشت که ایران آماده انعطاف‌پذیری درباره اسد است.[3]»

روزنامه سعودی الشرق الاوسط با ابراز خوشحالی از برکناری امیرعبداللهیان از معاونت عربی آفریقایی وزارت خارجه اعلام کرد: «تغییر در این سطح از وزارت خارجه ایران نشان‌دهنده شکست سیاست‌های امیرعبداللهیان و جمهوری اسلامی در منطقه و آفریقا بوده است.[4]»

اگر همه این موارد را گمانه‌زنی‌های رسانه‌های بیگانه بدانیم،‌ این اخبار در حالی منتشر شد که وزارت خارجه و شخص محمدجواد ظریف پاسخ و واکنشی مناسبی نسبت به این خبرپراکنی‌ها به افکار عمومی ارائه نکرده است. جالب اینجاست که به دنبال اخبار تأیید نشده اولیه معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه هم که از نظر کارآمدی چندین سال است در این حوزه در حال فعالیت مستمر و بهینه‌ای است، برکنار می‌شود و به شایعات دامن می‌زند و این نگرانی را جدی‌تر می‌کند. این موضوع نیازمند پاسخ و تأیید و یا تکذیب وزارت خارجه و شفاف‌سازی برای افکار عمومی است.

در عین حال طریف با توجیه این اقدام و طبیعی جلوه دادن تغییرات و گردش مدیران می‌گوید: تصمیم در مورد تغییر برخی مدیران ارشد وزارت خارجه بر اساس برنامه ها و اولویت‌های کاری روابط خارجی کشور و مدت‌ها قبل از عید امسال گرفته شد ولی برای حفظ شئونات همکاران با تاخیر انجام و همان زمان رسانه ها خبر تغییر را منتشر و من هم در اظهاراتی تغییر و گردش مدیران وزارت امور خارجه را کاملا طبیعی خواندم.

طریف در ادامه گفتگو با ایسنا می‌گوید: توهینی بالاتر از این نسبت به جمهوری اسلامی متصور نیست که ادعا شود تغییر مقاماتش به درخواست این و آن انجام می‌شود. تاکنون هیچ‌کس در منطقه و یا خارج از آن جرات چنین درخواستی از ایران اسلامی نداشته و هیچگاه نخواهد داشت. امیدواریم برخی به خاطر ملاحظات داخلی، قبح عبور از این خطوط قرمز نظام مقتدر و سربلند جمهوری اسلامی را نشکنند.

2نشانه‌های مثبت وز-  خوش‌بینی معنادار وزیر خارجه کویت: چندی پیش شیخ صباح الخالد وزیر امور خارجه کویت نسبت به بروز نشانه‌های مثبت به ویژه میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان ابراز خوشبینی کرد.

بنابر گزارش الرای، وی درباره میانجی‌گری کویت میان ایران و عربستان که اخیرا نیز اخباری در این خصوص منتشر شده است به «نشانه‌های مثبتی» که عربستان نسبت به دولت یازدهم نشان داده، اشاره و تاکید کرد که در مراحل آتی بین کشورهای حوزه خلیج (فارس)، ایران و عراق تفاهم‌های زیادی وجود خواهد داشت و برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش خواهد شد. [5]

با این اوصاف این سئوال به‌وجود می‌آید که آیا تغییرات حاصله در وزارت‌خارجه که در همین حوزه نیز صورت گرفته است حاصل همین «نشانه‌های مثبت» به زعم وزیر خارجه کویت است یا خیر و وارت‌خارجه چه ظرافتی می‌خواسته به خرج دهد که امیر عبداللهیان به کار نمی‌آمد و بایستی فرد دیگری در این راستا به صندلی معاونت عربی آفریقایی وزارت خارجه تکیه می‌زد؟

آیا آقای ظریف که مدعی می‌شود از مدت ها قبل این تصمیم گرفته شده است، حداقلی از ظرافت‌های مدیریتی را نمی‌دانند که دقیقا بعد از شایعات دشمنان محور مقاومت، اقدام به تغییر دیپلمات انقلابی می‌کند؟ آیا گفتن این عبارت که تغییر مدیران در عرصه سیاست خارجی امری طبیعی است، با توجه به بحران منطقه قابل قبول است؟ قطعا اگر آقای طریف به دنبال حفظ شئونات افراد و نظام اسلامی بودندف نباید بعد از پالس های عجیب مقامات غربی و رسانه‌های بیگانه اقدام به تغییر مسؤول پرونده منطقه می‌کردند.

3چرا ظریف گمانه‌زنی‌های عجیب رسانه‌های بیگانه را پاسخ نمی‌دهد؟- تأیید تلویحی گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی توسط برخی کارشناسان و دیپلمات‌ها:‌ پس از برکناری امیرعبداللهیان برخی از کارشناسان طرفدار دولت در گفتگو با رسانه‌ها علت این تغییرات را مواردی چون نیاز به تعامل بیشتر با کشورهای عربی، تغییر سیاست از سخت‌افزاری به نرم‌افزاری، عدم همخوانی عملکرد عبداللهیان و ظریف، سپرده شدن اختیارات بیشتر به ظریف، رهایی وزیرخارجه کشورمان از پرونده هسته‌ای و قرار دادن دیگر نهادها ذیل وزارت خارجه برای رهبری موضوعات منطقه‌ای عنوان کردند که درواقع تأییدیه ادعاهای رسانه‌های بیگانه است.

افشار سلیمانی، کارشناس بین‌الملل و سفیر پیشین ایران در آذربایجان در این رابطه گفت:‌ «با توجه به ماه‌های پایانی دولت اوباما و رقابتی که میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکل خواهد گرفت، اوباما سعی کرده با یک تیر دو نشان بزند و هم مسئله سوریه را حل کند و هم با ایران در رابطه با مسائل منطقه به جمع بندی برسد. لذا تغییر معاون وزیر خارجه را از این منظر می توان ارزیابی کرد.»[6]

4- علت برکناری اعلام نشد:‌ ازلحاظ کارشناسی علت برکناری امیرعبداللهیان آن‌هم بعد از سه سال اعلام نشد و افکار عمومی را با سؤالی بزرگ روبرو ساخت که چرا فردی با سوابق و تجربیات این دیپلمات انقلابی بایستی در شرایطی که منطقه خاورمیانه در اوج التهابات خود قرار دارد، برکنار شود. این در شرایطی است که باوجود درگیری وزارت خارجه در امور هسته‌ای؛ امیرعبداللهیان توانسته بود در این سمت به‌خوبی کار کند و تیم دیپلماسی کشورمان بدون دغدغه در این موارد بر روی پرونده هسته‌ای متمرکز شود، که البته این بزرگترین خبط ظریف و یاران هسته‌ایش است که تمام تخم مرغ‌های دیپلماسی کشور را طی سه سال گذشته در سبد توافق هسته‌ای و برجام قرار دادند.

5- آیا راهبرد سیاست ایران توسط وزارت‌خارجه قابل تغییر است؟ محور اصلی گمانه‌زنی‌ها در مورد برکناری عبداللهیان تغییر راهبرد سیاست خارجی ایران در قبال سوریه به نفع آمریکاست. این درحالی است که وزارت خارجه مسئولیت تاکتیکی و نه استراتژیکی را بر عهده دارد و تنها مجری راهبردهاست. این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاست‌ها» تشریح کرده و بیان داشتند:‌ «موضوع اصلی به‌طور مشخص سیاست خارجی کشور مانند همه کشورهای جهان بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استواراست و با رفت و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی‌کند، دولت‌ها فقط در تاکتیک‌ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیل‌اند.[7]» با این اوصاف به نظر نمی‌رسد هرچقدر وزیر خارجه در امور خارجی کشورمان دارای اختیاراتی باشد، بتواند خارج از چارچوب‌های راهبردی سیاست خارجی ایران رفتار کند.

به هرجهت، به نظر اگر بخواهیم با حسن ظن به مسئله تغییر امیرعبداللهیان نگاه کنیم، جز بی‌سلیقگی مدیریتی و عدم شناخت حوادث منطقه و بحران‌های آینده، قابل تحلیل نیست، ای‌کاش آقایان وزارت خارجه اخبار رسانه‌های بیگانه و دشمنان محور مقاومت را رصد می‌کردند تا همزمان با اظهارنظر آن‌ها مبنی بر نرمش احتمالی جمهوری اسلامی در منطقه، اقدام به تغییر نماینده انقلابی و با پرستیژ کشور در امور منطقه نمی‌کردند.



[1] http://namehnews.ir/fa/news/338113

[2] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/03/31/1110001

[3] http://farsi.alarabiya.net/fa/iran/2016/06/20

[4] http://www.rajanews.com/news/245327

[5] http://www.isna.ir/news/92121308706

[6] http://fararu.com/fa/news/277560

[7 http://www.leader.ir/fa/content/13826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بی‌سلیقگی دیپلماتیک؟ یا اطاعت از امر مطاع کدخدا اوبامای فهمیده و مودب؟
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بالاخره بايد دست دوستي داد
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    برایم مهم نیست کسی منفی بده یا مثبت از ته دل با تمام وجود از روی استدلال و منطق از ظریف متنفرم
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    سازشگر با گرگ که وقتی بیدار میشود که زیر دندانش پاره میشود ننگ بر احمق ها
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    چه ازلحاظ سیاسی ومدیرتی اصلا تغییر درستی نبود جناب اقای ظریف خود نابغه سیاست هستند باید بدانند.
  • ناشناس ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    این دیدارهای پی در پی ظریف با جان کری به بهانه برجام برای ایران و محور مقاومت گران تمام میشود.
  • ناشناس ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    گویا بعد از بتن ریزی تاسیسات هسته ای حالا نوبت بتن ریزی قلب محور مقاومت است !!
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دوستان معنی تحت الفظی اظهار نظر و تلویحا و گمانه زنی چه میشود با سپاس فراوان
  • مسعود ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    رهبر معظم انقلاب : هرکسی به امریکا اعتماد کند سیلی خواهد خورد.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    ظریف با این کار ناصوابش امیر عبداللهیان را محبوب تر کرد
  • ناشناس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بر زمینت می زند نادان دوست .
  • رضا ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    توافق با شیطان بزرگ عاقبتی چون قذاقی و صدام را پی دارد
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بله دیگه اگه یکی زد تو گوشت انورم بیار بزنه بالاخره اینقدر میزنه تا خودش خسته بشه
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    مثبت میلیون
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    آفرین به تو که حرف دلتو میزنی مثل مشرق و مشرقی زیر پوست خیرخواهی و منافع ملی و... خودتو مخفی نمیکنی
  • پویان ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    جا دارد خدمت نویسنده مقاله درج شده در سایت مشرق عرض کنم که جناب ظریف اگر تغییراتی در امور خارجه اتخاذ میکنند صد در صد دارای اختیار قانونی میباشند و صد در صد بدون دلیل نخواهد بود چرا ایشان سوابق دیپلماتیک بسیار بیشتری نسبت به دیگر دوستان از جمله آقای عبدالهیان دارند و مطمئنا البفبای کشور داری و بینش سیاسی بالاتری داشته و دارند. وووو.. بسیار طبیعی ست که ایشان کنار گذاشته شوند. حالا چرا نویسنده مقاله دچار استرس و فشار شده تنها یک دلیل میتواند داشته باشد که آنهم برای دوستان فهیم کاملا روشن است. ..... پس لطفا نویسنده محترم مقاله خفه.. و شما چه ناراحت باشید و چه نباشید آقای ظربف کار خود را با پشتوانه مردم شریف ایران ادامه خواهند داد.
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نیم ساعت دیگر اذان می گویند برم نمازم رو بخونم و بعد تا ساعت 12ظهر بخوابم کارعلمی سنگین حسابی خسته ام کرده
  • unknown ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    یعنی خاک بر سرت...از یه طرف به نژاد اعراب فحش میدین و میگین زرت و زورت فلسطینیا عربن و نباید پول و ازین مزخرفات که فراوون میشنویم...از یه طرف با حرومزاده هایی مث عربستانی ها و دار و دستشون میخواین دست دوستی بدین؟؟؟آخه حماقت تا چه حد؟؟؟مشرق منتشر نکن تا نظر بعدی بهت بگم چی میخواستم بگم جلو خودمو گرفتم:|
  • فرهاد ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    ایا درد بسته شدن درهای حج بروی ایرانیان از درد دادن اینهمه شهید هم غیرقابل تحملتر است که بایست عقب نشینی کنیم! در جاییکه اصلآ دخالتهای دولت و سیاسیون سعودی در امور مذهبی حج قانونی نبوده و تشکیلات دیپلماتیکمان بایست با ان برخورد حقوقی کند انعطاف بی معنی و همان شکست است . هنوز هیچ چیزی نشده وز و وز واگذاری جزایرمان و خطرات بیشتری را به گوش میرساند.  
  • ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    جامه ی عمل پوشاندن به وعده ای که به سعودی ها داده شد الحمدلله بیانیه ی سردار مقاومت حاج قاسم عزیز نقش بر آبش کرد.
  • ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    کل وزارتخونه رو هم عوض کنه نمیتونه جلوی اقدامات مشروع ایران رو در منطقه بگیره.ظریف چیکاره ست،داعش بریزه ایران اولین نفری که اقامت امریکا میگره خود ظریفه
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    برسد بدست ظریف و بقیه دارو دسته اش امام علی علیه السلام: هر کس که به وقت یاری رهبرش در خواب باشد زیر لگد دشمنش بیدار می شود. غررالحکم ص 422
  • sparrow ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    اسم خدا زیر پای مردم در رشت ! من مدتی است در مورد دریچه های شرکت مخابرات به فکر فرو رفتم روی این دریچه ها حروف مخفف شرکت مخابرات ایران یعنی ش.م.ا نقش بسته اما حرف ش به طرز عجیبی تغییر داده شده و هر فردی با کمی نگاه به آن به را حتی اسم الله را در آن میبیند .. خواهشا بررسی کنید .. این وضع.....
  • رضایی ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    متآسفانه اینگونه رفتار مسولین دولتی باعث ناامیدی مردم میگردد . واقعآ چرا؟
  • ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    کار سیاست را به وزارت خارجه محول کنید و نق نزنید
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    وزیرخارجه حق داره تغیررات انجام بده نوشته فوق العاده مزخرفی بود
  • مهدی از قم ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دوست عزیز دقت کن همین خوشخیالی و اعتما بی جا به امریکا را دقیقا مصدق هم داشت ولی امریکا با ان چه کرد.چیزی بهتر از مصدق هم در انتظار این افراد نیست
  • محمد ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    گردش کاری اصطلاح جالبیه . با منه خانواده شهید ودیگرا خانواده شهدا وجانبازان که وفادار انقلاب وحتی خون شهیدشون هستن منزوی کردن وبه گوشه ای روندن وهیچ کس اعتراضی هم نکرد چرا برای اینکه به اونها باج دادن !!!!
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    درود بر سردار رشید اسلام سردار سلیمانی بدون هیچ مقدمه و هیچ موخره‌ای ...
  • قاسم ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دوستی گرگ و گوسفند؟؟؟هرگز!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    هر کاری که ظزیف انجام بده از روی دیپلماسی بین کشور هاست وبهترین کار رو انجام میده
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    اززمزمه خیانت و برجام ها به مرحله ی عملیات و خیانت به ایران وانقلاب و جبهه مقاومت رسید این روسیه نیست که به سوریه خیانت می کند بلکه قطعا غرب زدگان که امروز مسولیت اجرایی را درایران به دست گرفتند پرچم دار آن هستند جبهه نفاق وفتنه کارش را پیش می برد درحالیکه تنها ما شعار می دهیم ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند چرا علی مدتهاست که تنها ست
  • عیسی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    سوال : اگر ایشان خیلی قوی و خوب عمل کرده و باید می ماند چرا رابطه ایران با همه کشورهای عربی قفل شده است؟ این همه ائتلاف های عربی که بر علیه ایران و منافع و هم پیمانان ایران تشکیل شده است ایشان چه کرده اند؟ بگذارید کارهای دولت پیش برود. الکی جو درست نکنید رهبری این همه از دولت حمایت میکند برخی خودشان را به خواب زدند.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    مهدی از قم ! شما با مصدق چه کردید که الان حتی یک کوچه به نامش نیست !؟
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    گردش مدیران ، بی‌سلیقگی دیپلماتیک یا سیاستهای دولت سازشکار؟
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    ناشناس دوم آمریکا مصدق را سرنگون کرد بروید یقه او را بچسبید هر چند غیر از لبخند در مقابلش یاد نگرفته اید
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    این دستور سکوت عین دیکتاتوری است
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    هر عملی اگر منطقی باشد جز حقوق انسانهاست البته اگر منطقی باشد
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    این طور حمایت را از منافع کشورتان بکنید نه اعمال یک شخص
  • ایرانی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا رو شکر شما کاره ای نیستی که از کار بلدی مثل ظریف خوشت نیاد. هنوز الفبای منافع ملی رو نمیدونی که در این سطح مدیریت اگه بر خلاف منافع حرکت کنی اجازه کار نداری. رجوع کن به صحبتای مقام معظم رهبری. البته امثال شماها همیشه از رهبری جلوترین. لطفاَ منتشر کن مشرق
  • shadman ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    سیاست برجام های دو و سه ای که در پشت پرده در حال انجام است. زهی خیال باطل
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    اونی که قفل شده اجرای برجامه همچین میگه قفل شده انگار تمام دنیا به رومون بازه البته اون قراردادهای بی سرانجام و مثال نزنید و بعدش یعنی میفرمایین انتقادات رهبری نسبت به عملکرد دولت به گوشتان نخورده پس حتما یا خواب بودید یا خودتان را به خواب زدید
  • shadman ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بابا قانون قانون نکنید قانون قرآنه اگه بنا بر قانون که شما میگی باشه و اگر در جهان رای گیری کنند رای شیطان هم از خدا بیشتر خواهد بود. اونوقت بگو پشتوانه مردم مردم بعدشم مقاله نقل قول های خارجیها و برداشت اونها از تغییره نه ادعای نویسنده
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    انتقاد حق قانونی یک فکر بیدار است
  • محمد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    خدایش ظریف چه کار مهمی انجام داده که برخی ها دائم تشکر می کنند اوج هنرش برجام است که با کم کاری او و همکارانش ،برجم باعث افتخار دیپلماسی غرب شده و اکنون ما ماندیم و تعهد های بی ضمانت غربی ها
  • امیر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    یادش بخیر روزهایی که وزیر خارجه حین ماموریت برکنار میشدند و سفرای ما خبر نداشتن هنوز سفیر هستند یا نه و دلواپسان فعلی برای حفظ منافع خودشان سکوت اختیار میکردند...
  • جواد ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نابغه سياست !؟!
  • سیدباقر ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دکتر ظریف بر اساس اصل حکمت , عزت و مصلحت عمل می کند.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    همه چیز را خوب گفتی فقط "خفه" زیادی بود. گاو نه من شیرده نباید بود!
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق مرثیه سرایی بس است . فرد جایگزین به مراتب از او شایسته تر است .آقای جابر انصاری علاوه بر اینکه جانباز جنگ تحمیلی است .سوابق درخشان و تجربه پرباری در مسائل منطقه ای و بین المللی دارد و در وزارت خارجه بعنوان صاحب نظر شناخته شده است . در ضمن مگر یک مدیر چند سال باید در یک پست بماند آن هم در وزارت خارجه که مدیران دائما در حال جابجایی هستند یعنی عده ای به ماموریت می روند . آقای امیر عبدالهیان مدت 11 سال مدیر بود و حال می بایست به ماموریت مسقط و بعنوان سفیر برود . مگر سفیر شدن عنوان کمی است آنهم در کشور مهمی مثل سلطنت عمان.
  • محمدرضا ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    این کار فقط خوش خدمتی به آمریکا بود
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    آنوقت آقای ظریف که جمع سالهای مدیریتش از سن نصف جمعیت کشور بیشتر است کجا قرار میگیرند
  • احمد ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    درود بر دیپلمات انقلابی ذشمن آمریکای پلید
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ehsanabbasi169 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    :)
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    برخورداری از حداقل خصوصیات لازم برای کسب مسئولیت نشانه عملکرد قابل دفاع صرف نیست جناب ایرانی امثال شما که فقط وقتی به نفعتان باشد اقدام میکنید را چه به مذمت اخلاق دیگران لطفا این را هم چاپ کنید
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    مصدق مصدق نشد مگر با ایستادن جلوی انگلستان و پذیرش تحریم و فشار و تورم بالای صد در درصد برای حفظ استقلال.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    جناب شاهمرادی! شما در آکواریوم خودت شنا کن
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دلواپس بودن برای منافع ملی غیرت می خواهد که اصلاح طلبان ندارند.
  • ناشناس ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    آیا زانو زدن جلوی امیر کویت بر اساس عزت و مصلحت بود ؟!!!!
  • ناشناس ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    برکناری دیپلمات انقلابی و با سابقه ای همچون امیر عبداللهیان اشتباه بزرگی بود.
  • ناشناس ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    بنده یاد کشتی حامل کمک های مردمی به یمن افتادم
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    امیر عبداللهیان واقعا یکی از بهترین ها بود
  • مهدي ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    مصدق گول امريكا را خورد و چنين فردي شايسته تكريم نيست
  • احسان طغیانی ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    اگر عزل امیر عبدالهیان از معاونت عربی آفریقای وزارت خارجی کرنش جناب آقای روحانی و دولت ایشان در مقابل کدخدا نیست پس چه توجیهی دارد . حضور و اظهار نظرهای ایشان نور امیدی در دولت یازدهم محسوب می شد .
  • eagle ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    مشرق میخواد چهره ی محبوب دولت رو تخریب کنه خدماتی که ظریف برای ایران انجام داده با هییچ شخصی قابل مقایسه نیست
  • eagle ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    دوست عزیز اقای پویان بیخودی وقتت رو تلف نکن این ها یک مشت تند رو هستن
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    اصلاحات همینه تا میان سر کار میگن هیشکی حق فکر کردن نداره ما همه کارشناسیم !!!! وزارت خارجه عرضه برداشتن تحریما با دادن اون همه امتیازو نداشت
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    همه حق فکر کردن دارن
  • دیپلمات ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    عبداللهیان وزیر خارجه آینده ایران
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    ببينيد آمريكا چقدر از ايشون كينه داشته كه گفته ظريف ايشون رو عزل كند!
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    درود بر همه کسانی که در جهت اعتلا وسربلندی ایران اسلامی تلاش می کنند از شهدا مدافعین حرم گرفته تا عرصه سیاست همانند اقای امیر عبدالهان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس