کد خبر 589899
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

نتايج عمليات «بدر» كه حاصل آن فشار سنگين بر ماشين جنگي رژيم بعثي عراق بود، باعث شد دشمن به منظور انتقام از ملت ايران، جنگ شهرها را كه از ماه‌ها پيش شروع كرده بود، گسترش و توسعه دهد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همزمان، حضرت امام خميني رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي در هنگام تحويل سال 1364، اين سال را سال «استقامت» ناميدند و به منظور تعيين مشي‌ آينده جنگ و انقلاب و رفع هرگونه ترديد و تزلزل،«از جايگاه والاتر»، به ضرورت ادامه نبرد تأكيد فرموده و شعار جنگ جنگ تا پيروزي را (كه پرتويي از شعار قرآني جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم دانسته بودند) مطرح فرمودند.

اهداف عمليات‌ها در فاصله‌ آماده‌سازي ملزومات و مقدمات عمليات گسترده (پس از عمليات بدر) و ضرورت روند فعال نگه داشتن جبهه‌ها قطعي بود و دشمن نبايد به حال خود رها مي‌شد. با اين هدف برخي تحركات نظامي خودي عليه دشمن بر اساس تدبير عمليات محدود انجام گرفت تا با استفاده از فرصت به دست آمده، عمليات گسترده والفجر8 به دور از هرگونه شتاب‌زدگي و يا تأثيرگذاري فشارهاي سياسي ‌ـ ‌نظامي خارجي به نحوي مناسب طراحي شود.

بر اساس اين تدبير، نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران سلسله عمليات محدود «ظفر» را نيز طراحي و اجرا کرد كه عمدتاً تظاهر به تك همراه با اجراي آتش توپخانه بود. مهمترين اين عمليات‌ها «ظفر 5» در «ارتفاعات توتمان» واقع در منطقه عمومي مريوان و عمليات آفندي شرهاني در منطقه عمومي «شرهاني» بود.

 همچنين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پنج عمليات را به نام‌هاي«قدس1 تا قدس5 » از روز 24 خرداد تا 15 مرداد 1364 طراحي و اجرا كرد. از اين مجموعه چهار عمليات در منطقه هورالهويزه و يك عمليات در منطقه دهلران اجرا شد. دلايل انتخاب منطقه با توجه به اينكه عمده‌ترين هدف عمليات بدر قطع جاده استراتژيك بصره ـ العماره بود كه به دلايلي دستيابي به آن در اين عمليات مقدور نشد، اما در عين حال جايگاه هدف ياد شده در استراتژي جمهوري اسلامي محفوظ بود؛ لذا پس از عمليات بدر، از اولين اهداف عمليات‌هاي محدود نزديك‌تر شدن به جاده بصره ‌ـ‌ العماره و همچنين دو پاسگاه «ابوليله» و «ابوذكر» و نيز ترميم خط پدافندي در اين منطقه بود كه عمليات‌هاي قدس1 و قدس2 با اين اهداف طراحي شد. از سوي ديگر دشمن پس از عمليات بدر حساسيت بسياري به منطقه هور نشان داد. به طوري كه پيش‌بيني مي‌شد ارتش عراق تلاش وسيعي براي عقب راندن نيروهاي خودي از اين منطقه انجام دهد، لذا ضرورت تحكيم و تثبيت مواضع به دست آمده طي عمليات خيبر و بدر و نيز اتخاذ موضع تهاجمي در مقابل تعرضات احتمالي دشمن افزون‌تر شد و عمليات‌هاي «قدس4 و قدس5 » با اين اهداف به اجرا درآمد.

نتايج و ارزيابي سلسله عمليات‌هاي محدود سلسه عمليات قدس نشان دهنده ادامه و استمرار جنگ به هر شكل ممكن بود. اين امر گذشته از دستاوردهاي نظامي و آسيب‌پذير كردن و انهدام دشمن، نتايج مهمي به شرح زير داشت:

 1ـ حفظ روحيه و قدرت رزمندگان اسلام

2ـ افزايش انسجام يگان‌ها و پرورش كادر و افزودن به تجربيات جنگي آنها.

 3ـ گرم نگه‌داشتن جوّ جنگ در ميان مردم و يگان‌هاي عملياتي

 4ـ تضعيف روحيه سربازان دشمن و ايجاد تزلزل در آنان.

5 ـ به ضعف كشانيدن موضع قدرت‌نمايي و مانور دشمن كه پس از عمليات بدر با جنگ شهرها در حال افزايش بود.

6 ـ در انفعال قرار دادن دشمن و گرفتن مجال هرگونه پدافند از او.

 7ـ باز پس‌گيري بخشي از اراضي اشغالي و پيشروي در خاك دشمن.

 8 ـ نشان دادن توانايي و قابليت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي براي وارد آوردن فشارهاي پي‌درپي به دشمن.

9ـ فريب دشمن و جلوگيري از هوشياري آن نسبت به عمليات‌هاي اصلي و گسترده كه در آينده انجام مي‌پذيرد مثل والفجر هشت.

10ـ نزديك شدن به عمق دشمن در بعضي مناطق و تسلط بر خطوط ارتباطي و عقبه آنها.

11ـ بهره‌گيري از زمان و مشغول ساختن دشمن، براي طراحي عمليات گسترده و بازسازي و سازماندهي يگان‌ها.

12ـ كشاندن نيروهاي احتياط دشمن به خطوط پدافندي و فرسايش آنها و نيز جلوگيري از آمادگي آنها براي مقابله با عمليات گستردة خودي.

 13ـ تقويت و پشتيباني يگان‌هاي رزمي به ‌وسيله مردم هر منطقه.

بدين ترتيب، سلسله عمليات‌هاي محدود در تابستان 1364 كه بر مبناي فرمان حضرت امام خميني (ره) براي گرم نگه‌داشتن جبهه‌ها و لزوم جلوگيري از آسودگي دشمن در برخي مناطق با هدف‌هاي نظامي ـ سياسي انجام گرفت، به ميزان بسياري مؤثر واقع شد و ابتكار عمل در جبهه خودي و انفعال دشمن همچنان حفظ شد و در سايه اين عمليات‌ها، فرماندهان نظامي توانستند طراحي و آماده سازي يكي از بي‌نظيرترين و موفق‌ترين عمليات‌هاي هشت سال دفاع مقدس را كه همان والفجر 8 و تسخير «شبه جزيره» فاو بود،اجرا كنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس