کد خبر 589547
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸

مسئول عملیات تشکیلات مردمی الحشد الشعبی هدف از انتقال اخیر نیروهای ارتش به شمال عراق را آزادی پایگاه هوایی مهم 'القیاره' در جنوب موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال بغداد دانست و در باره فلوجه گفت: نبردهای خیابانی در این شهر با شدت ادامه دارد.

به گزارش مشرق، 'ابوعلی البصری' روز سه شنبه در پاسخ این سئوال که آیا انتقال نیروهای ارتش به شمال عراق به معنای نزدیک شدن زمان عملیات موصل است، افزود: انتقال نیروهای ارتش به شمال عراق بیشتر به منظور آزادی پایگاه هوایی مهم 'القیاره' در جنوب موصل صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: هنوز زمان مشخصی برای شروع عملیات آزادی موصل اعلام نشده، اما این تحرکات نظامی همگی زمینه سازی برای عملیات بزرگ موصل است.

ارتش نهم زرهی عراق از دو روز قبل با بدرقه وزیر دفاع عراق انتقال ماشین آلات زرهی خود را به شمال عراق همزمان با تحرک تیپ 92 ارتش به این مناطق آغاز کرد و برخی رسانه ها آن را به معنای نزدیک شدن زمان عملیات موصل دانستند.

از طرفی نیروهای ارتش با پشتیبانی نیروهای هوایی عراق و جنگنده های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از چند روز قبل، عملیات نظامی گسترده ای در بخش 'القیاره' در جنوب موصل آغاز کرده اند که هدف از آن را آزاد کردن روستاهای منطقه از تصرف گروه تروریستی داعش عنوان کرده اند.

ابوعلی البصری همچنین در خصوص علت کندی مراحل نهایی آزادی فلوجه گفت که سه تشکیلات نظامی و امنیتی ارتش، پلیس و یگان مبارزه با تروریسم از محورهای مختلف به داخل فلوجه ورود کرده اند و جنگ هم اکنون بدون وقفه در مناطق مختلف این شهر جریان دارد.

وی اضافه کرد: هر جبهه جنگ، شرایط خاص خود را دارد و نیروهای عراقی نیز در حال حاضر در حال پیشروی به سمت مرکز شهر هستند اما اعلام موعد نهایی آزادی کامل فلوجه به خاطر شرایط ویژه این شهر، کمی مشکل به نظر می رسد.

البصری با اشاره به این که نیروهای مردمی الحشد الشعبی همچنان در مواضع خود در کمربند اطراف فلوجه مستقر هستند، تاکید کرد: این نیروها به عنوان نیروهای پشتیبان، مانع هرگونه نفوذ بیگانه به داخل شهر و یا تردد عناصر تروریستی داعش در منطقه جنگی می شوند.

عملیات آزادسازی فلوجه از 23 ماه مه گذشته آغاز شد و بعد از 12 روز مراحل اول و دوم این عملیات که تشکیلات مردمی الحشد الشعبی نقش اصلی را داشت، به اتمام رسید و آخرین مرحله این عملیات که شامل آزادی مرکز فلوجه است، از چهارم ژوئن به نیروهای مشترک ارتش، پلیس و یگان مبارزه با تروریسم واگذار شده است.

تشکیلات مردمی الحشد الشعبی طی این مدت بالغ بر 650 کیلومتر مربع از اراضی عراق را از تصرف داعش آزاد کردند و کمتر از یکصد کیلومتر باقی مانده متعلق به مرکز شهر فلوجه است که هم اکنون نیروهای عراق در حال آزادسازی آن هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس