کد خبر 588347
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲

بر طبق اطلاعات و گزارشات آوریل 2016 درComScore ، شرکتی که به بررسی و اندازه‌گیری ترافیک اینترنتی می‌پردازد، در میان 18 میلیون بازدیدکننده اینستاگرام، تنها 42 در صد مرد هستند؛ درحالی‌که 58 درصد از این آمار را زنان تشکیل می‌دهند. مطمئناً اینستاگرام با بیش از نیم میلیارد کاربر و تعدد امکانات گوناگون، امکان انتشار انواع تصاویر را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

به گزارش مشرق، بر طبق نظر آلیس مارویک، محقق رسانه‌ها‌ی اجتماعی، ازدیاد و تنوع گزینه‌ها‌ی موجود در این فضا، به حجم گسترده کاربران آن برای دریافت ایده‌ها‌ی کلی درباره این‌که دیگران چگونه به نظر می‌رسند، کمک کرده است. مقوله‌ها‌ی بحث‌برانگیز استاندارهای زیبایی‌شناختی و زیبایی برای بیشتر کاربران اینستاگرام مطرح است. این حد از اهمیت بر روی ظاهر چیزی است که به نظر می‌رسد دلیل جذب بیشتر زنان به این شبکه اجتماعی باشد.

واضح است که فضای اینستاگرام یکی از مکان‌هایی است که برندهای زیبایی و طراحان مد را بر این تلاش وامی‌دارد تا هر چه بیشتر زنان را هدف قرار داده و کالاهایشان را به آنان بفروشند. عملکرد اصلی این سایت در زمینه به‌اشتراک‌گذاری تصاویر است که این عملکرد با در اختیار قرار دادن انواع امکانات برای سایه روشن کردن تصاویر و ایجاد انواع تغییرات در رنگ‌آمیزی تصویر برای کاربر، او را در داشتن مطلوب‌ترین تصویر ممکن کمک می‌کند.

راشل سیمونز، محقق در زمینه جنسیت که به‌طور اختصاصی درباره دختران جوان تحقیق می‌کند، می‌گوید: زنان جوان به‌طورکلی بر روی سیستم‌ها‌یی با عوامل بصری مانند اینستاگرام تسلط دارند. اینستاگرام این امکان را به شما می‌دهد چهره خود را مانند زمانی که آرایش ‌کرده و یا از دیگر تولیدات زیبایی استفاده می‌کنید، تغییر دهید؛ به‌نحوی‌که تصویرتان بی‌عیب و نقص به نظر می‌آید.

نرم‌افزارهایی برای زیباتر دیده‌شدن
یکی از این امکانات،Perfect 365  با شعار: "دنیایی زیبا ایجاد کن" است که کیم کارداشیان با داشتن 72.6 میلیون فالور آن را برای ایجاد تغییراتی در عکس‌ها‌یی که در اینستاگرام خود قرار می‌دهد، استفاده می‌کند. اپلیکیشن‌ها‌ی دیگری مانندFaceTune, Modiface, VisageLab  نیز می‌توانند دندان‌ها‌ را سفید کرده و جوش‌ها‌ی صورت و سرخی چشم را از بین برده و تنها با کلیک‌کردن دکمه‌ای، تصویر را به میزان دلخواه رنگ‌آمیزی کنند.

بر طبق نظر سیمونز، مردان هم از این اپلیکیشن‌ها‌ استفاده می‌کنند، اما گویی دختران کلاً درفضایی پرورش یافته‌اند که با زیبایی ظاهری ارزش‌گذاری می‌شوند و این ظاهر برای آن‌ها‌ معنای رسیدن به تکامل دارد. سیمونز در ادامه می‌افزاید: دختران می‌خواهند همواره زیباترین باشند و اینستاگرام سکویی را برای آن‌ها فراهم می‌کند که هر روز می‌توانند در این مسابقه زیبایی وارد شوند. آن چه اینستاگرام انجام داده است این است که به همه این امکان را می‌دهد که در مراسم مجلل زیبایی وارد شوند.

یکی از دختران جوانی که در کتاب جدیدNsncy Jo Sales  با نام "دختران آمریکایی، رسانه‌ها‌ی اجتماعی و زندگی خصوصی نوجوانان" با او مصاحبه شده بود، می‌گوید: جای تعجب نیست که دختران جوان زمان زیادی را در اینستاگرام و برای به‌دست‌ آوردن شهرت صرف می‌کنند. درواقع آن‌ها‌ برای دریافت کامنت‌ها‌یی چاپلوسانه از قبیل "چه بامزه، بسیار عالی، واقعاً معرکه است"تلاش می‌کنند.

مسئولیت تاریخی زنان در جمع‌آوری عکس‌های خانوادگی
بر طبق تحقیقی که بر روی دانشجویان یک کالج که از کاربران فیسبوک بودند، انجام شد، زنان، 2.08 ساعت و مردان 1.81 ساعت در روز در فضای مجازی بوده‌اند. کاترین تیدنبرگ، جامعه‌شناس و متخصص اینترنت از دانشگاه تالین، دلیل استفاده بیشتر زنان از اینستاگرام نسبت به مردان را مسئولیت تاریخی مادران برای جمع‌آوری عکس‌ها‌ و تصاویر خانوادگی می‌داند. او می‌گوید: از نظر من عکس‌ها‌ی خانوادگی قسمتی از آن‌چه عکس‌ها‌ی فوری نامیده می‌شوند، است. آن چه ما در اینستاگرام می‌بینیم را می‌توان در این حوزه قرار داد.

حال مسأله این است که اگر اینستاگرام عملاً برای کاری که زنان به‌طور تاریخی عهده‌دار آن بوده‌اند مناسب است، در نتیجه می‌توان آن را قسمتی از سنت و یا تجسم مدرنی از مفهومی‌ که از نظر تیدنبرگ به قرن 19 بازمی‌گردد، نامید؟؛ یعنی زمانی که زنان طبقه مرفه از خانواده و دوستان خود عکس گرفته و در آلبوم‌ها‌یی فاخر با نقاشی‌ها‌ و تصاویر مختلف قرار می‌دادند.

لایک‌های مردانه پای پست‌های زنانی که از نظرشان جذاب به نظر می‌رسند
روزیلنا کوپالا، 22 ساله فاغ‌التحصیل از دانشگاه فوردهام و از دانشجویان پیشین مارویک، طبق مشاهدات و تجربیات خود می‌گوید: هر چند زنان بیشتر از مردان در اینستاگرام حساب کاربری دارند، اما مردان نیز در این سایت فعالیت می‌کنند. در حقیقت اشتغال مردان در این شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای است که حضور زنان برای ارائه زیبایی را تقویت می‌کند. او می‌گوید: مردان در لایک‌کردن پست‌ها‌یی که دوست دارند و یا زنانی که از نظرشان جذاب به نظر می‌رسد، بیشتر فعالیت می‌کند.

ویدئوی "شوهر اینستاگرامی"
به دلیل این تفاوت‌ها‌ی جنسیتی در اینستاگرام که زنان بیشتر می‌خواهند عکس‌ها‌یی از خودشان، زیبایی‌ها‌یشان و تجربیاتشان دیده شود، مدت بسیار زیادی از وقت خود را به عکس‌گرفتن از صحنه‌ها‌ی زندگیشان اختصاص می‌دهند. چیزی مانند ویدیویی جالب که با عنوان "شوهر اینستاگرامی" از زمان بارگزاری در فضای مجازی در ماه دسامبر بیش از 5 میلیون بازدید شده است. در این ویدئو زنی همسرش را به دلیل نوشیدن قهوه به باد انتقاد می‌گیرد؛ چراکه او هنوز از این شاهکار هنری‌اش عکس نگرفته بود. این در حالی است که زن خطاب به همسر می‌گوید :"نه، تو نباید چنین کاری می‌کردی. ما باید به همه نشان بدهیم که چه‌قدر از زندگی با هم لذت می‌بریم".

زنان و دست‌یابی به "کمال بی‌دردسر"
این دقیقاً چیزی است که اینستاگرام می‌تواند شخص را به سمت تلاش برای آن‌چه "کمال بی‌دردسر" نامیده می‌شود، سوق دهد. "کمال بی‌دردسر" اصطلاحی است که توسط محققان دانشگاه دوک در سال 2003 ابداع شده و برای بیان حالتی به کار می‌رود که زنان بدون انجام هیچ تلاش قابل ذکری، می‌خواهند احساس زیبایی، تناسب، محبوبیت، باهوشی و تکامل داشته باشند. درواقع عکس‌ها‌ی اینستاگرامی‌ -عکس‌ها‌یی در شرح تعطیلاتی که اشخاص می‌گذرانند، یا سلفی‌ها‌یی که از بهترین زاویه‌دید گرفته می‌شود- خیلی کار می‌برد و شخص باید تعداد زیادی عکس از زاویه‌دیدهای گوناگون بگیرد و آن را به طرز مناسبی تغییر دهد تا به شکل دلخواه درآید.

شاید برای بسیاری از مردان تلاش برای آرمانی به نظر رسیدن در اینستاگرام ارزش، این همه فشار روحی نداشته باشد. سیمون ایساک، 35 ساله و مؤسس سایت "ّFatherly" که خود حساب شخصی در اینستاگرام ندارد، در این‌باره می‌گوید: بسیاری از پدرها در اینستاگرام عضو هستند، اما برای من شخصاً، تلاش برای این حد کامل و بی‌نقص دیده‌شدن، کاملاً اضطراب‌آور است. او می‌گوید:"وقتی قهوه من آماده می‌شود، فقط آن را فرو می‌برم".

منبع: مهرخانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • yas ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان هست....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس