کد خبر 587118
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

عملیات دو جوان فلسطینی در تل آویو خوشحالی راستگرایان اسرائیلی از دستاوردهای اخیر را نیمه تمام گذاشته و مراجع سیاسی و امنیتی اسرائیل را شوکه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، علمیات دو جوان فلسطینی در حمله به یک مجتمع تجاری در تل آویو، سیاست امنیتی اسرائیل را نشانه رفته و آن را شوکه کرد زیرا در اوج خوشحالی راستگرایان اسرائیلی از دستاوردهای خود چه در سطح تقویت روابط با روسیه و یا تعیین اویگدور لیبرمن به عنوان وزیر جنگ،  به ثمر نشست.

در این شرایط می توان گفت با توجه به چالش طلبی این عملیات آثار آن مدت ها باقی خواهد ماند و در مقابل شاهد عملیات محدود اسرائیل و واکنش معمول و قابل پیش بینی آن هستیم و در این خصوص تفاوتی ندارد چه کسی سکان سیاست امنیتی  را در دست بگیرد یک فرد عاقل یا دیوانه.

نهادهای امنیتی اسرائیل چقدر بر اوضاع جاری اشراف دارند؟

نخستین چیزی که توجه را جلب می کند اینکه عملیات تل آویو از سوی دو رزمنده فلسطینی که پسر عمو هستند به نام های محمد احمد موسی مخامره و خالد محمد موسی مخامره از اهالی شهرک یطا در جنوب الخلیل صورت گرفت نه یک نفر. دیگر اینکه اینکه این دو در عملیات مزبور از سلاح گرم و گرچه ساخت داخل استفاده کردند زیرا در اختیار داشتن سلاح و حمل و آموزش آن همگی این سوال را مطرح می کند که نهادهای امنیتی اسرائیل چقدر بر اوضاع جاری در کرانه باختری اشراف دارند؟

گذشته از این حرکت این دو مبارز فلسطینی از کرانه باختری به تل آویو و در نزدیکی وزارت جنگ اسرائیل بیشتر جای سوال دارد آن هم با توجه به اینکه نهادهای امنیتی اسرائیل در این اماکن تدابیر پیشگیرانه اتخاذ کرده و در وضعیت آماده باش به سر می برند. چه بسا این سوال ها و سوال های دیگر موضوعاتی بود که در نشست فوق العاده روز گذشته کابینه کوچک اسرائیل مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفت.

تغییر متمایز عملیات شهادت طلبانه فلسطینی ها

پس از این سوال ها یک سوال بدیهی دیگر مطرح است و آن اینکه آیا این عملیات نشان دهنده تغییر متمایز عملکرد فلسطینی ها است که به جای فروکش شدن انتفاضه اکنون به استفاده از سلاح آن هم در تل آویو رو آورده اند؟

نخستین آزمون داغ لیبرمن

به هر حال برخی عملیات تل آویو را به عنوان اولین آزمون آتشین برای وزیر جنگ جدید اسرائیل می دانند؛ کسی که به مواضع افراطی شهرت دارد و پیش از این سیاست مبتنی بر توسل به حد اعلی زوربرای فرونشاندن مقاومت فلسطین را در پیش گرفت و به حملات گسترده و اشغالگری و ترور و تمام آنچه لازم می دید دست زد و چه بسا به همین دلیل اکنون لیبرمن بلافاصله پس از عملیات تل آویو گفت که به حرف اکتفا نمی کند بلکه اوضاع جاری نیازمند عمل است.

واکنش های لیبرمن بدون پاسخ نمی ماند

اما واکنش های مورد نظر لیبرمن از جمله دستور خودداری از تحویل اجساد شهدایی که سربازان و یا شهرک نشینان اسرائیلی را هدف  حمله قرار می دهند، نمی تواند بدون واکنش باقی بماند و این واکنش ها به اقدامات میدانی محدود نمی ماند بلکه جوانب سیاسی و داخلی و منطقه ای و نیز بین المللی را در برخواهد گرفت.

با درنظر گرفتن این مسائل نمی توان تلاش های بنیامین نتانیاهو برای متقاعد کردن به این موضوع که وی مایل است بر اساس ابتکارات منطقه ای چه از سوی مصر و یا عربستان با عربها وارد صلح شود نادیده گرفت و این تلاش ها در واقع واکنش به تلاش های بین المللی برای به حرکت در آوردن حل و فصل درگیری فلسطینی- اسرائیلی است.

بنابراین اکنون همه منتظر اقدامات ارتش اسرائیل در واکنش به عملیات تل آویو هستند و روشن است که تا کنون چیزی جز تهدید و یا تشدید برخی اقدامات صورت نگرفته است از جمله اینکه تسهیلاتی که لیبرمن به مناسبت ماه رمضان به فلسطینی های ساکن کرانه باختری داده بود، لغو شد و نیروهای ارتش نیز به سرعت شهرک «یطا» زادگاه دو عامل عملیات تل آویو را به منظور دستگیری برخی افراد و جمع آوری اطلاعات به محاصره در آوردند.

شایعات زودهنگام مبنی بر خاموش شدن انتفاضه

با همه این اقدامات، «ناحوم بارنیع» کارشناس اسرائیلی روز گذشته در ارزیابی عملیات تل آویو نوشت: تیراندازی در منطقه گردشگری و شلوغ در تل آویو ضربه ای بود که انتظار نمی رفت، اما رخ داد. وی یادآور شایعاتی مبنی بر خاموش شدن انتفاضه شنیده شد حال آنکه مشخص شد این شایعات زودهنگام بود. این کارشناس اسرائیلی افزود: تفنگ ساخت داخل جایگزین چاقو شده است و کسانی که لباس مدرسه به تن داشتند اکنون با کت و شلوار دست به عملیات می زنند.

انتظار جادو از لیبرمن اشتباه است

بارنیع ادامه داد: اگر کسی گمان می کرد به محض اینکه لیبرمن وزارت جنگ را در اختیار بگیرد، جادو کرده و مشکلات را از بین می برد باید در این تصور خود تجدید نظر کند و تنها یک چیز در واکنش های معمول به فلسطینی ها تغییر کرده و آن اینکه این بار لیبرمن اجازه نخواهد داد کابینه به ناتوانی و تسلیم در برابر این عملیات متهم شود.

در همین ارتباط «عاموس هارئیل» کارشناس نظامی اسرائیلی نیز گفت که اخیرا گفته شد مرحله خشونت تمام شده است اما عملیات مجتمع تجری شارونا نشان داد که وضعیت دقیقا آنطورکه گفته می شود، نیست زیرا با وجود کاهش سطح خشونت و کارایی نهادهای امنیتی در مقابله با عملیات انفرادی فلسطینی ها اما این راه حل ها کامل نیست.

لیبرمن فرق اظهارات افراطی و اقدامات عملی را متوجه شده است

وی افزود: به نظر می رسد این بار عملیات در مقایسه با ماه های گذشته با برنامه ریزی بیشتر و اهداف گسترده تری صورت گرفته است و عاملان آن با پوشیدن کت و شلوار و کراوات سعی کردند هیچ شک و شبهه ای نسبت به خود ایجاد نکنند و البته این وضعیت به این معنی نیست که آنان یک باند سازمانی هستند. هارئیل عملیات تل آویو را آزمونی برای لیبرمن دانست که اکنون متوجه تفاوت اظهارات افراطی و توان اتخاذ اقدامات عملیاتی شده است.

«یوسی میلمان» تحلیلگر روزنامه معاریو نیز در این باره گفت، شاباک اکنون سرگرم بررسی عملیات تل آویو است و نتیجه گیری قاطعانه از این عملیات دشوار به نظر می رسد اما از برخی جهات می توان آن را شبیه عملیات قبلی دانست از جمله اینکه عوامل آن دستگیر شدند و گفته می شود سابقه امنیتی ندارند و سلاح آنان ضبط شده و برخی شواهد نیز  جمع آوری شده است.

به هر حال به گفته «امیر حبوط» خبرنگار حوزه نظامی پایگاه «والا» چیزی که نهاد امنیتی اسرائیل بیش از هرچیز از آن  بیم دارد، اینکه این عملیات موجب شود موجی از تقلید از آن شکل گرفته و برخی در صدد انجام عملیات مشابه برآیند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدعلی ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    انشاءالله پیروزی کامل فلسطین نزدیک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس