سناتور جمهوریخواه منتقد توافق ایران از تمدید قانون تحریم‌های گذشته و وضع تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی «دیلی سیگنال» در مطلبی نوشت: پس از گذشت حدود یکسال از امضای برجام، «تام کاتن،» سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس و یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران، درباره «پیامدهای» آن ادعاهایی را مطرح کرده است. به ادعای او، این توافق جسارت ایران برای انجام اقدامات تروریستی در سراسر جهان را افزایش داده است.
 
کاتن هنگام انجام مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی بر سر مسئله هسته‌ای این کشور نیز در نامه‌ای به تهران نوشته بود رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برجام را پاره خواهد کرد.
 
به ادعای کاتن، اکنون که توافق هسته‌ای ایران به مرحله اجرا رسیده و این کشور برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت میلیاردها دلار دارایی بلوکه‌شده خود محدود کرده است، نگرانی‌های او با توجه به شواهد همچنان پابرجاست.
 
کاتن روز چهارشنبه در جلسه‌ای با خبرنگاران در بنیاد «هریتج» گفت: مسئله‌ای که در یک سال گذشته شاهد آن بودیم، پیامدهای فوری و غیرهسته‌ای توافق ایران برای منافع ما و متحدانمان است.  
 
وی در ادامه مدعی شد: در طول سال گذشته شاهد ستیزه‌جویی ایران بودیم و پیامدهای توافق هسته‌ای این کشور رو به وخامت و گسترش گذاشته است. این اقدامات ستیزه‌جویانه نه تنها خاورمیانه، بلکه همه جهان را متأثر کرده است.
 
در ادامه این مطلب آمده است: با وجود این انتقادات، اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا از ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) که این توافق وارد مرحله اجرا شد، لایحه‌ای علیه ایران را به طور رسمی به تصویب نرسانده‌اند.
 
کاتن با دفاع از اقدامات خود در حمایت از وضع تحریم علیه ایران گفت کنگره نیز به زودی  در این زمینه وارد عمل خواهد شد. ماه گذشته میلادی سنای آمریکا به اصلاحیه‌ای که کاتن در خصوص لایحه هزینه‌های انرژی مطرح کرده بود رأی منفی داد. این اصلاحیه در صورت کسب آرای کافی، آمریکا را از خرید آب سنگین ایران منع می‌کرد.
 
کاتن همچنین اعلام کرد از تمدید قانون تحریم‌های ایران حمایت خواهد کرد. این قانون تا پایان سال 2016 میلادی اعتبار دارد. با وجود آن که بسیاری معتقدند تصویب دوباره چنین قانونی به معنای تخطی از مفاد توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود، دولت اوباما برای مذاکره در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.
 
بنابر این مطلب، «باب کورکر،» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در حال آماده‌سازی قوانینی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. او همچنین قصد دارد قانون‌ تحریم‌های ایران را بار دیگر به تصویب برساند.
 
«گری سیمور،» مشاور ارشد سابق اوباما، معتقد است رئیس‌جمهور آمریکا از حمایت لازم برای وتوی هر قانونی که ماهیت توافق ایران را به خطر بیاندازد برخوردار است.  
 
سیمور در این زمینه گفت: اوباما از انجام اقدامات اینچنینی علیه ایران ممانعت خواهد کرد؛ زیرا این مسئله بهانه لازم برای سرباز زدن از توافق را در اختیار تهران می‌گذارد. بنابراین تلاش‌های کنگره در این زمینه تا زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا با در بسته مواجه خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس