آیت‌الله سعیدی درباره امام(ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت.»

به گزارش مشرق، شهید آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی در دوم اردیبهشت 1308 به دنیا آمد. در دوران کودکی مادر خود را از دست داد و زیر نظر پدر مشغول به تحصیل شد. در مشهد، ادبیات عرب و دروس فقه و اصول را نزد شیخ کاظم دامغانی، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی فراگرفت. پس از ازدواج عازم قم شد و در محضر امام خمینی(ره) به درجه اجتهاد رسید. ضمن تحصیل و تدریس، به مسافرتهای تبلیغی نیز میرفت. در یک سفر به آبادان با سخنرانی افشاگرانه و ضدرژیمش به زندان افتاد که با تلاش آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) از زندان آزاد شد. پس از آن ماجرا، ایرانیان مقیم کویت که برای تبلیغ، خواستار مبلّغ توانایی بودند، آیت‌الله سعیدی را پذیرا شدند. وی در مهاجرت به عراق، جلساتی تشکیل داد و نهضت امام(ره) و شخصیت والای ایشان را تشریح نمود. او با نظر امام(ره)، امامت جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) در تهران را برعهده گرفت.

 تلاشهای ایشان در این پایگاه عبارت بود از: تفسیر قرآن کریم، سخنرانی، ایجـاد کتابخـانه، دعــوت سخنران از قم و... . افزون بر این، برای گروهی از بانوان در منزل خویش جلساتی تشکیل داد و بـه تدریس جـامـع‌المقـدمات، سیوطی، مغنی و نیز عروهالوثقی پرداخت. همچنین ترجمه رساله امر به معروف و نهی از منکر امام(ره) از کتاب تحریرالوسیله و نوارهای ایشان را در نجف تحت عنوان «ولایت فقیه» چاپ و تکثیر کرد. ساواک او را ممنوع‌المنبر نمود، اما آیت‌الله سعیدی به کار خود ادامه می‌داد.

سال 1345 درباره جنایت‌های اسرائیل سخنرانی کرد که باعث شد دستگیر و 61 روز زندانی شود. رژیم که با تصویب کاپیتولاسیون سرسپردگی کامل خود را به اثبات رسانده بود، در اردیبهشت 1349 از سرمایه‌گذاران آمریکایی دعوت کرد و بنا داشت اقتصاد ایران را کامل در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد. به دنبال آن، آیت‌الله سعیدی در اعلامیه‌ای به زبان عربی خطاب به علمای کشورهای اسلامی، آنها را به قیام فراخواند. رژیم او را دستگیر و در قزل‌قلعه زندانی کرد و زیر شدیدترین شکنجه‌ها، در روز چهارشنبه 20 خرداد 49 به شهادت رساند. پیکر ایشان فردای آن روز تحویل فرزند ارشدش شد تا به طور مخفیانه در وادی‌السلام قم به خاک سپرده شود.

وقتی خبر شهادت آیت‌الله سعیدی به امام خمینی در نجف اشرف رسید، آن رهبر فرزانه بسیار متأثر شدند و در پاسخ به پیام تسلیت فضلای حوزه اعلامیه‌ای صادر کردند و از جمله نوشتند: «این تنها مرحوم سعیدی نیست که با این وضع اسفانگیز در گوشه زندان از پای درمی‌آید، بلکه چه بسا افراد مظلوم و بی‌گناه به جرم حق‌گویی در سیاه‌چال‌های زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه‌های وحشیانه و رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند. من قتل فجیع این سید بزرگوار و فداکار را که برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام جان خود را از دست داد، به ملت اسلام عموما و بخصوص به ملت ایران تعزیت می‌دهم».

آیت‌الله سعیدی درباره امام(ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت.»

منابع

1. این آخرین نامه عاشقانه، سیری در زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله سعیدی، نوشته زهره زارعی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

2. ماهنامه شاهد یاران، ویژه‌نامه شهید آیت‌الله سعیدی.

3. عروج از زندان، مقصود رنجبر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

محسن مؤمنی.

فصلنامه فرهنگ پویا 27-26.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    1 1
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس