خودروسازان ایرانی به جای برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در طراحی و تحقیق و توسعه، برنامه‌ وسیعی برای فروختن کارخانه‌های خود به خودروسازان فرانسوی دارند. نتیجه ی این اقدام، نابودی هدف بزرگ "خودروساز شدن" شرکت‌های ایرانی است. هدفی که سال‌هاست مردم ایران برای رسیدن به آن مجبور به مصرف خودروهای گران و کم کیفیت بوده‌اند.

فروش کارخانه‌ها به خارجی‌ها ؛ حرکت در مسیر خودروساز نشدنبه گزارش مشرق، محسن صالحی نیا معاون امورصنایع وزیر صنعت و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو اعلام کرد قرارداد سایپا و سیتروئن فرانسه-خودروساز زیرمجوعه پژو- در شرف امضا قرار دارد. بر این اساس نیمی از سهام کارخانه سایپا کاشان به سیتروئن خواهد رسید.

از سوی دیگر پیمان کارگر، نماینده رنو در ایران اعلام کرد شرکت فرانسوی رنو هم با ایران خودرو و هم با سایپا یادداشت تفاهم امضا کرده است. وی افزود: "ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد. تا آنجا که مشخص شده رنو کارخانه بن رو در استان مرکزی را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت 60 تا 80 درصد است. وی همچنین بیان کرد: ما به گونه‌ای هم در ایران‌خودرو و سایپا کار خواهیم کرد که سهام مدیریتی داشته باشیم." وی همچنین گفت در حال مذاکره با سایپا برای خرید بخشی از کارخانه مگاموتور هستیم تا خودمان مستقیما موتورهای مورد نیاز خودروها را تولید کنیم

با این حساب خودروسازان ایرانی به جای برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در توسعه محصول بومی و سرمایه‌گذاری در طراحی و تحقیق و توسعه، برنامه‌ وسیعی برای فروختن کارخانه‌های خود به خودروسازان فرانسوی دارند.

به این ترتیب بخش بزرگی از بازار انحصاری خودرو ایران در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار خواهد گرفت تا خودروهای خود را مونتاژ و به فروش برسانند. خودروسازان ایرانی که این سهم عمده از بازار را تقدیم برندهای خارجی کرده‌اند، این بار با این بهانه که "بازار داخلی برای سرمایه‌گذاری در طراحی مدل های ایرانی کوچک است" پروژه های طراحی پلتفرم را بیش از پیش به تعویق خواهند انداخت. از طرف دیگر خودروسازانی که دستور کاری برای طراحی خودرو ندارند قاعدتا دلیلی هم برای سرمایه گذاری در R&D نمی‌بینند.

نتیجه ی این اقدام، نابودی هدف بزرگ "خودروساز شدن" شرکت‌های ایرانی است. هدفی که سال‌هاست مردم ایران برای رسیدن به آن مجبور به مصرف خودروهای گران و کم کیفیت بوده‌اند و همواره با این وعده که "کمی صبر کنید تا ما خودروساز شدن را یاد بگیریم" برای حمایت از تولید داخلی، خودروهای داخلی را خریداری کرده‌اند.

در نتیجه فروش یک به یک کارخانه‌‌های خودروسازی به شرکت‌‌های خارجی که اتفاقا همگی هم فرانسوی هستند! حرکت در مسیر خودروساز نشدن است. مسیری که می‌تواند در یک بازه 10 ساله به نابودی صنعت خودروی ملی ایران منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    اینم نتیجه ی برجام که باعث بیکارشدن جوانان ایرانی میشه.بگذریم از تعداد جوانان بیکار تحصیل کرده که دارن پیر میشن.
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلا ربطی به بی کاری نداره. تجربه نشون داده مدریت ایرانی جواب نمیده برعکس هوش و کار ایرانی. رنو میدونه چیکار میکنه. میتونستن بعد تحریم هم نیادن. نگین بازار خوبی به دست اورده چون هیشکی برا خیر باباش کار نمیکنه.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    نفهم سهامش رو میدن به اونا کارخونه ها که منحل نمیشن نیروی کار همونا هستن
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    نیست که اخه تا الان ایرانی ها ماشین در حدلکسوس کادیایک بنز میساختن بعدشم میاین اظهارتاسف میکنید
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    اگر این دو تا خودرو ساز میخاستن خودرو درستو حسابی درست کنن تا الان این کار رو کرده بودن والا ما یه سمند ef7 گرفتیم هر روز در تعمیرگاه بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس