کد خبر 586332
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

سازمان ملل متحد در حالی‌که با انتقادهای شدید نهادهای حقوق بشری به دلیل تسلیم شدن به فشارهای ریاض مواجه شده است، اعلام کرد تصمیم به حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان نهایی نیست.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال انتقادهای تند نهادهای مدافع حقوق بشر از اقدام سازمان ملل به خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک، این سازمان، روز سه‌شنبه کوشید از این تصمیم خود دفاع کند.

«استفان دوگاریک» سخنگوی سازمان ملل در توجیه این حذف، اعلام کرد: این تصمیم نهایی نیست و ممکن است با توجه به اطلاعات دیگری، که سازمان ملل منتظر است ائتلاف سعودی تا اوایل آگوست آنها را ارائه دهد، مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

دوگاریک گفت: «براین باور نیستم که تغییری در موضع ایجاد شده باشد. باید منتظر نتیجه تجدیدنظر بمانیم، اگر نیاز باشد این فهرست را اصلاح خواهیم کرد.»

سخنگوی سازمان ملل در عین حال اعلام کرد: این گزارش، که ائتلاف سعودی را مسئول کشتار 60 درصد از کودکان در مناقشان مسلحانه یمن در سال 2015 معرفی کرده، با استناد به «اطلاعات موثق و معتبر» تهیه شده است.

این در حالی است که «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، روز دوشنبه با استقبال از این تغییر گفته است، حذف نام ائتلاف از فهرست «نهایی و بدون قید و شرط» است.

در حالی‌که ریاض می‌گوید: رقم 60 درصد کشتار در یمن توسط ائتلاف «مبالغه‌آمیز» است، استفان دوگاریک تأکید کرد: «ما به رقم ذکر شده در این گزارش پایبند هستیم.»

عربستان سعودی، روز دوشنبه خواسته بود سازمان ملل فوراً «به اصلاح گزارش» و برداشتن همه اتهام‌های وارده علیه نیروهای ائتلاف تمرکز کند.

سازمان ملل، پنجشنبه گذشته در گزارشی با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی علیه یمن تصریح کرد: ائتلاف سعودی، مسئول کشتار و زخمی کردن 60 درصد از کودکان در یمن در سال گذشته است. طبق این گزارش، در سال گذشته در حملات ائتلاف سعودی 510 کودک کشته و 667 کودک زخمی شده‌اند.

این در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک، از اعمال فشار دولت عربستان بر سازمان‌های بین‌المللی و پایتخت‌های اروپایی مؤثر در تصمیمات سازمان ملل برای حذف نام ائتلاف از این گزارش خبر می‌دهند.

در واکنش به حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل، معاون سازمان دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: این تصمیم سازمان ملل، به مثابۀ سطح تازه‌ای از انحطاط در این سازمان است، این سازمان تسلیم فشارها شد و نقض حقوق کودکان یمنی توسط عربستان را نادیده گرفت و این در حالی است که عربستان، بی‎هیچ شکی، در صدر این فهرست ننگین است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس