کد خبر 585266
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

محققان دانشگاه های سمنان و آزاد واحد ماهشهر نانوسیالی را سنتز کردند که به کمک آن می‌توان مدارهای الکترونیکی موجود در سیستم‌های پردازش اطلاعات را با کارایی بالاتری خنک‌ کرد. این نانوسیال آزمایشگاهی در سیکل‌های خنک‌کننده‌ نیروگاه‌های هسته‌ای نیز کاربرد دارد.

 به گزارش مشرق، یکی از مهمترین دغدغه‌های کارخانه‌ها و صنایعی مانند میکروالکترونیک و صنعایعی که با تولید و انتقال حرارت مرتبط هستند، سیستم‌های خنک‌کننده است؛ با پیشرفت فناوری در صنایع مختلف از جمله الکترونیک که عملیات حجیم در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد و از موتورهایی با توان و بار گرمایی بالا استفاده می‌شود، بکارگیری سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته و بهینه، امری اجتناب‌ناپذیر است.

بهینه‌سازی سیستم‌های انتقال گرمای موجود می‌تواند به ‌وسیله‌ افزایش سطح آنها صورت گیرد که همواره باعث حجم این تجهیزات می‌شود؛ بنابراین، برای غلبه بر این مشکل به خنک‌کننده‌های جدیدی بر پایه‌ نانوسیالات نیاز است.

دکتر محمد محسن سرافراز محقق دانشگاه سمنان هدف از انجام این طرح را بررسی تأثیر حضور نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم بر عملکرد حرارتی سیستم‌های خنک‌کننده‌ سنتی نظیر آب، در سیستم‌های در حال جوش عنوان کرد.

وی افزود: حضور نانوذرات موجب بهبود عملکرد حرارتی سیستم‌های خنک‌کننده می شود که این امر کاهش هزینه‌های مربوط به اتلاف حرارت را نیز در پی خواهد داشت. همچنین بهینه عمل کردن سیستم‌های خنک‌کننده می‌تواند موجب بهبود عملکرد کلی مدارها و تجهیزات شود.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های محمدمحسن سرافراز محقق دانشگاه سمنان و دانشگاه آدلاید استرالیا، فرامرز هرمزی عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان، سید محسن پیغمبرزاده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر و الهام سالاری فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر است.

نتایج این تحقیق در نشریه‌ Periodica Polytechnica Chemical Engineering منتشر شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس