کد خبر 585105
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

تورنمنت بین المللی وزنه برداری جام فجر در تهران عیار تیم پولاد سرد ایران را در بازی های المپیک 2016 ریو مشخص کرد و تا حدودی از مسافران ریودوژانیرو در رشته وزنه برداری رونمایی شد.

به گزارش مشرق، رقابت های بین المللی جام فجر روزهای 11 تا 13 خرداد ماه با حضور 35 ورزشکار برگزار شد.

حضور ورزشکاران، داوران، رئیسان فدراسیون های 32 کشور جهان و همچنین اعضای هیات رئیسه فدراسیون بین المللی وزنه برداری و «تاماش آیان» رئیس این نهاد بین المللی در تهران نشان از اهمیت این مسابقات به عنوان یکی از مراحل انتخابی المپیک داشت.

شمار شرکت کنندگان در این رقابت البته اندک بود، اما میزبانی تهران از رقابت های جام فجر و احیای این رقابت ها پس از گذشت 9 سال از آخرین رقابت جام فجر در سال 86 این امید را زنده کرد که ایران می تواند میزبان شایسته ای باشد.

«سجاد انوشیروانی» سرمربی جوان تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان ایران در این رقابت ها با بهداد سلیمی، بهادر مولایی، محمدرضا براری، سهراب مرادی، علی هاشمی، کیانوش رستمی و سید ایوب موسوی تلاش کرد مردان خود در آوردگاه ریو محک بزند.

کیانوش رستمی وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم با بلند کردن وزنه 220 کیلوگرمی رکورد حرکت یک ضرب جهان را پس از 18 سال دو کیلوگرم جابجا کرد و در مجموع نیز با 395 کیلوگرم رکورد مجموع این دسته را پس از گذشت هشت سال به میزان یک کیلوگرم ارتقا داد تا او از هم اکنون به عنوان یکی از چهره های اصلی تیم ملی ایران در ریو باشد.

او همان وزنه برداری است که با اجازه رئیس فدراسیون وزنه برداری تمریناتش را مستقل پیگیری می کند و زیر نظر کادر فنی تیم ملی کار نمی کند. رستمی با این کارش و مجوزی که از فدراسیون گرفته است، آشکارا این پیام را منتقل می کند که اعتقادی به سرمربی تیم ملی ندارد.

پیام رستمی در مسابقات جام فجر نیز نمود عینی یافت. زمانی که او در مسابقات جام فجر به روی تخته رفت، کادر فنی تیم ملی نظاره گر عملکردش نبودند و فقط «ایوان گارچف» مشاور بلغارستانی فدراسیون او را همراهی کرد.

در وزن 94 کیلوگرم سهراب مرادی نیز پس از گذشت سه سال از محرومیت خود در یک تورنمنت بین المللی حضور پیدا کرد و او در این مسابقات تنها به انجام دو حرکت اکتفا کرد. او در حرکت یک ضرب 180 کیلوگرم و در حرکت دو ضرب 220 کیلوگرم را بالای سربرد تا نخستین مسابقه انتخابی خود را پشت سر بگذارد.

او هم اکنون به همراه سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون وزنه برداری در کلمبیا محل برگزاری رقابت های کوپه آمریکا به سرمی برد تا با حضور در این مسابقات به عنوان دومین مسابقه انتخابی، جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد.

سهراب مرادی بعد از مشکلاتی که از بابت دوپینگ و بازنشسته شدن و همچنین مسایلی که در جریان بازی های المپیک 2012 لندن برایش به وجود آمد، شاید یکی از حریص ترین وزنه برداران شرکت کننده در ریو برای کسب مدال طلا باشد.

او در ماه های گذشته و در جریان تمرینات بارها وزنه 200 کیلوگرمی را در یک ضرب و 240 کیلوگرمی را در دو ضرب که خیلی بیشتر از رکورد جهان است، بالای سر برد. رکورد حرکت یک ضرب و دو ضرب دسته 94 کیلوگرم جهان به ترتیب 188 و 233 کیلوگرم است.

پیش از این، قرار بود جام فجر در بهمن 94 برگزار شود، اما با پیگیری فدراسیون وزنه برداری و موافقت فدراسیون بین المللی وزنه برداری با کاهش محرومیت سهراب مرادی این مسابقات در خرداد ماه برگزار شد تا سهراب مرادی به عنوان یکی از شانس های مسلم کسب مدال طلا بعد از پایان محرومیت در 9 خرداد 95 بتواند در این مسابقات شرکت کند.

بهداد سلیمی یکی دیگر از امیدهای ایران در ریو نیز بعد از گذشت حدود هفت ماه از مصدومیت در یک ضرب با بلند کردن وزنه 205 کیلوگرم عملکرد خوبی داشت، او در دو ضرب فقط به بلند کردن وزنه 225 کیلوگرمی اکتفا کرد.

در حرکت دو ضرب او که در تمرینات توانسته بود 230 کیلوگرم را بالای سرببرد، در این مسابقات نتوانست وزنه 231 کیلوگرمی را مهار کند تا همچنان دغدغه درمان کامل مصدومیت خود را داشته باشد.

البته به نظر می رسد فدراسیون و کادر فنی علاقمند نباشند که دست خود را برای حریفان رو کنند و سلیمی با توجه به عملکردش حرف های زیادی در المپیک برای گفتن خواهد داشت.
دیگر نفرات تیم ملی شامل محمدرضا براری در دسته 105 کیلوگرم، بهادر مولایی در دسته فوق سنگین، علی هاشمی در دسته 94 کیلوگرم و سید ایوب موسوی در دسته 85 کیلوگرمی نیز که حدود یک ماه پیش در رقابت های قهرمانی آسیا حضور داشتند در این مسابقات توانستند رکوردهای خود را افزایش دهند.

علی هاشمی در دسته 94 کیلوگرم که در رقابت های آسیا با مجموع 374 کیلوگرم دوم شده بود، در این مسابقات با مجموع 385 کیلوگرم و 11 کیلوگرم بیشتر از رکورد آسیایی خود بعد از سهراب مرادی با مجموع 400 کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت.

در دسته به اضافه 105 کیلوگرم بهادر مولایی با 16 کیلوگرم کمتر از رکورد خود در قهرمانی آسیا (427 کیلوگرم) بعد از بهداد سلیمی در جایگاه دوم قرار گرفت.

البته وی یک هفته پیش از آغار تورنمنت جام فجر از ناحیه پا مصدوم شده بود و در این مسابقات برای نخستین بار بعد از حدود دو سال زیر وزنه 249 کیلوگرمی رفت که نتوانست آنرا بالای سرببرد.

مولایی بسیار امیدوار است با درمان مصدومیت خود یکی از گزینه های اصلی تیم ملی در ریو باشد، او در صورتی که از بند مصدومیت رها شود، یکی از شانس های مدال ایران در المپیک خواهد بود.

در دسته 105 کیلوگرم محمدرضا برابری با 404 کیلوگرم و سه کیلوگرم بیشتر از رکورد خود در رقابت های قهرمانی آسیا (401 کیلوگرم) اول شد.

سید ایوب موسوی پدیده وزن 85 کیلوگرم هر چند فاصله زیادی با کیانوش رستمی دارد، اما از او در آینده بسیار خواهیم شنید. او در جام فجر در مجموع با 362 کیلوگرم و افزایش شش کیلوگرمی این رکورد نسبت به رقابت های قهرمانی آسیا بعد از رستمی و حریف روسی سوم شد.

موسوی در این مسابقات نشان داد با تمرینات مستمر و افزایش آمادگی جسمانی خود می تواند وزنه های بالاتری را هم بالای سرببرد.

به هر ترتیب به نظر می رسد کیانوش رستمی، سهراب مرادی و بهادر مولایی جزو نفرات اصلی حضور در المپیک خواهند بود و دو نفر دیگر باید از بین سید ایوب هاشمی، علی هاشمی، محمدرضا براری و بهادر مولایی مشخص شود که این انتخاب کادر فنی به افزایش رکوردهای این چهار نفر و رفع مصدومیت آنان تا دو ماه باقیمانده به بازی های المپیک بستگی دارد.

تیم ملی وزنه برداری کشورمان در رقابت های جام فجر با هفت شرکت کننده شامل کیانوش رستمی، ایوب موسوی، سهراب مرادی، علی هاشمی، محمدرضا براری، بهداد سلیمی و بهادر وملایی حضور پیدا کرد ولی با امتیازات چهار وزنه بردار خود یعنی کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم (3 طلا)، سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم (3طلا)، محمدرضا براری در دسته 105 کیلوگرم (3طلا) و بهداد سلیمی در دسته به اضافه 105 کیلوگرم (2طلا و یک برنز) مورد محاسبه قرار گرفت تا کشورمان با 331 امتیاز قهرمانی را بدست آورد.

تیم ملی وزنه برداری صربستان با 233 امتیاز، روسیه با 210 امتیاز، ترکیه با 129 امتیاز و لهستان با 125 امتیاز به ترتیب در جایگاه های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس