کد خبر 584343
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

در امور رهبری و فرماندهی عالی جنگ قاطعیت امام، گره‌های کور و بن بست‌های ایجاد شده در برنامه‌ریزی‌های رزمی و نظامی را باز می‌کردند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همواره نقش رهبران در جنگ‌ها بیش‌تر از رزمندگان مورد مباحثه قرار گرفته و می‌گیرد. این یکی از بحث‌برانگیزترین مسائلی است که در جامعه‌شناسی و علوم مرتبط با جنگ مورد توجه قرار گرفته است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که در مبانی اندیشه امام خمینی(ره) به هشت سال دفاع مقدس معرفی شد، نیز از جمله جنگ‌هایی محسوب می‌شود که اصل رهبری و تأثیر مدیریت امام(ره) در آن بسیار مشهود و قابل توجه است چرا که امام خمینی(ره) رهبری از دل شئون و اقشار مذهبی و سنتی جامعه برخاسته و آرمان‌ها و ارزش‌های مذهبی همان اقشار را در قالب فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس و بازسازی و ارائه می‌کردند. از همین رو آنچه بعدها و در دوران پس از جنگ در ایران به «فرهنگ دفاع مقدس» موسوم شد، مؤلفه‌ها و هویت خود را بیش از هر عاملی مدیون اندیشه‌ها و تعریف امام خمینی(ره) از جنگ است.

تأثیر کلام امام بر مردم

قرائتی که ایشان از جنگ عراق علیه ایران مطرح می‌کردند، ریشه در آموزه‌ها و تاریخ اسلام داشت و بیش از هر عاملی، بر روی کتاب، سنت و سیرۀ پیامبر اسلام (ص) و معصومین به‌خصوص سیدالشهداء (ع) استوار بود. امام به عنوان فرمانده کل قوا همچنین ضمن تحمیلی دانستن جنگ از سوی عراق و دفاعی بودن ماهیت آن برای ایران، تأکید بسیاری بر مردمی بودن جنگ و نقش اقشار و طبقات مختلف به‌خصوص اقشار ضعیف و پایین جامعه در آن داشتند. تعریفی که در نهایت جنگ را مردمی کرد و به انگیزه‌ای پرقدرت برای اقشار و طبقات مذهبی و سنتی جامعه تبدیل و باعث تحرک بالا و نقش فعال آن‌ها در دفاع از کشور شد.

شیوه رهبری امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی

امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ، تشخیص و هدایت راهبردی جنگ را بر عهده داشت و در این مدت با بهره گیری از شیوه‌ها و تدبیرهای خاص خویش، هشت سال دفاع‌مقدس را رهبری کرد و شگفتی سیاست مداران دوست و دشمن را برانگیخت. از جمله تدبیرهای امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی، بسیج همگانی و سازمان‌دهی مردم و نیروهای مسلح، گسترش تشکیلات نظامی، ایجاد هماهنگی و انسجام در نیروهای مسلح، هماهنگی و به کارگیری امکانات پشت جبهه، مقابله با عوامل بازدارنده داخلی و تبلیغات دشمن، تفویض برخی اختیارات و تشویق به نبرد بود.

قاطعیت امام در تصمیم گیری نظامی

در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی، قاطعیت امام، راهگشای برنامه‌ها و سیاست‌های مبارزه بود که حتی اطرافیان و شاگردان ایشان به شگفتی و کارساز بودن آن اعتراف داشتند. در امور رهبری و فرماندهی عالی جنگ هم قاطعیت امام، گره‌های کور و بن بست‌های ایجاد شده در برنامه‌ریزی‌های رزمی و نظامی را باز می‌کرد. از مهم‌ترین جلوه‌های قاطعیت امام، دستور شکست حصر آبادان، شکست حصر سوسنگرد و عزل بنی‌صدر بود.

تأثیر ارتباط معنوی امام خمینی (ره) با رزمندگان

در هشت سال دفاع مقدس، امام خمینی(ره) در خطوط نبرد جبهه‌های جنگ حضوری فیزیکی نداشتند، ولی شخصیت پرنفوذ و معنوی و عرفانی ایشان، هر روز در تمام نقاط جبهه حکم فرما بود و تأثیر شگرف این حضور در روحیه و عملکرد رزمندگان کاملاً مشاهده می‌شد. رفتارهایی که رزمندگان اسلام در صحنه‌های مختلف و عرصه‌های پیکار دفاع مقدس درباره حضرت امام از خود نشان داده‌اند بسیار قابل توجه است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس