شركت ايرباس كه به خاطر ساخت هواپيما در جهان شناخته مي‌شود براي نخستين بار يك موتورسيكلت سه‌بعدي ساخت.

 به گزارش مشرق، اين موتورسيكلت "Light Rider" نام دارد كه با استفاده از نيروي برق حركت مي‌كند. سرعت 80 كيلومتر در ساعت، يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين موتور مي‌باشد. اين موتورسيكلت همچنين لقب سبك‌ترين موتور جهان را به خود اختصاص داده است چراكه فقط 35 كيلوگرم وزن دارد.

APWorks  شركتي كه اين موتور سه بعدي را ساخته از شركت‌هاي تابعه ايرباس به حساب مي‌آيد. اين شركت براي طيف گسترده‌اي از صنايع، از هوا فضا گرفته تا خودروسازي و روباتيك توليد مي‌كند.
ايرباس موتور‌سيكلت سه‌بعدي ساخت
در مقايسه با موتورسيكلت‌هايي كه با استفاده از فناوري‌هاي ساخت متعارف توليد مي‌شوند، فناوري‌هاي چاپ سه‌بعدي نه تنها از لحاظ ساختار و اصول زيبايي‌شناسي، بلكه در صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌ وزن قطعات و تجهيزات، طراحي و فرآيند توليد را از پايه دگرگون كرده‌اند.

 APWorks از يك الگوريتم براي ايجاد ساختار بهينه Light Rider استفاده كرده تا وزن را در حد‌اقل نگه دارد و در همان حال اطمينان حاصل كند كه موتورسيكلت براي تحمل حمل بارهاي سنگين و فشارهاي حالات رانندگي روزمره به اندازه كافي قوي است. نتيجه‌گيري اينكه اين يك موتورسيكلت است كه بيشتر شبيه يك استخوان‌بندي بروني ارگانيك به نظر مي‌رسد تا يك ماشين. اين يك هدف طراحي بسيار سنجيده براي APWorks بود، كه الگوريتم را به نوعي برنامه‌ريزي كرده تا ساختارهاي بيونيك و فرايندهاي رشد طبيعي و الگوها را به عنوان اساسي براي ايجاد يك ساختار قوي اما سبك‌وزن به كار برد.

طراحي Light Rider قالب يك موتورسيكلت متعارف را منعكس مي‌كند اما شبيه يكي از بستگان دور موتورسيكلت‌هاي امروزي است. يوآكيم زتلر، مدير عامل APWorks  ايرباس گفت: «ساختار پيچيده و تو‌خالي شاخه‌دار امكان نداشت كه با استفاده از فناوري‌هاي توليد متعارف مثل فرز كردن و جوشكاري توليد شود.»

او اضافه كرد: «پيشرفت‌ها در ساخت لايه اضافي به ما اجازه داده كه طرح بيونيكي كه براي موتورسيكلت تصور كرده بوديم را بدون نياز به ايجاد هرگونه تغيير عمده‌اي تحقق بخشيم. با اين فناوري‌ها، محدوديت‌هايي كه در مقابل توليد متعارف هستند ناپديد مي‌شوند.»

هر يك از قطعات چاپ ‌شده سه‌بعدي اسكلت Light Rider - كه با استفاده از يك سيستم ليزر چاپ سه‌بعدي انتخابي توليد مي‌شود كه ميليون‌ها ذرات آلياژ آلومينيوم را با همديگر ذوب مي‌كند - از هزاران لايه نازك تشكيل شده كه ضخامتش تنها 60 ميكرون است.

با اعمال نفوذ فوايد فناوري چاپ سه‌بعدي، APWorks قطعات كالبدي را طراحي كرد كه به جاي توپر بودن توخالي بودند، كه اجازه كابل‌هاي يكپارچه، لوله‌ها و نقاط بستن پيچ در ساختار نهايي موتورسيكلت را مي‌دهد كه نتيجه آن كاهش چشمگير 30درصد وزن در ميان موتورسيكلت‌هاي ساخته شده با استفاده از فناوري‌هاي توليد متعارف است.

در ادامه زتلر اظهار داشت: «ما مزاياي چاپ سه‌بعدي فلزي را با استفاده از مواد اختصاصي خودمان، Scalmalloy، براي ساخت اسكلت‌بندي بيشتر تحت كنترل درآورديم.»

 Scalmalloy يك آلياژ آلومينيوم مقاوم در مقابل زنگ‌‌زدگي است كه تقريباً به اندازه تيتانيوم قوي است. اين ماده كه مخصوصاً براي توليد مبني بر ALM به وجود آمده است، قدرت زياد را با سطح خارق‌العاده‌اي از شكل‌پذيري تركيب مي‌كند و آن را تبديل به يك ماده خصوصاً جالب براي استفاده براي قطعاتي در روباتيك سبك وزن، برنامه‌هاي كاربردي صنعت خودروسازي و هوافضا كرده است كه بسيار مورد تقاضا هستند./

 مترجم: علي طالبي -جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس