کد خبر 583256
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۴

پایگاه خبری «المسیره نت» به نقل از منابع رسمی اعلام کرد، روز چهارشنبه 19 تن از نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن که در دست ائتلاف رژیم سعودی اسیر بودند در چارچوب عملیات تبادل اسرا با نیروهای مورد حمایت عربستان موسوم به «هیات ریاض» پس از مذاکرات کویت آزاد شدند.

به گزارش مشرق، المسیره نت با انتشار اسامی آزاد شدگان ارتش و کمیته های مردمی افزود: آزادی اسرای یمنی در چارچوب توافق کمیته اسرا و بازداشت شدگان در استان تعز انجام شد. این کمیته در گفت و گوهای کویت حضور دارد.

«اسماعیل ولد شیخ» فرستاده سازمان ملل به یمن روز چهارشنبه همچنین با اشاره به اهمیت دستیابی به راه حل فراگیر برای بحران یمن، بر ضرورت دستیابی به ضمانت های اجرایی تاکید کرد و گفت: وقت آن رسیده که به راه حل کلی برسیم .

به گزارش پایگاه خبری یمن اسکای، فرستاده سازمان ملل به یمن ،روز جهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مذاکرات در سه نشست صورت گرفت، ابتدا جلسه با هیات ریاض برگزار شد که کارشناس سازمان ملل گزارشی ارائه کرد و سپس گزینه های مختلف برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیر برای بحران یمن مطرح شد.

ولد شیخ ادامه داد: جلسه دوم با انصارالله وکنگره سراسری مردمی بود که محور آن ضمانت اجرایی توافق های طرف های یمنی بود.

بر اساس این بیانیه نمایندگان طرف ها در کمیته اسرا و زندانیان با ارائه گزارش های اولیه خود درباره اسامی ذکر شده در فهرست ها، بر پایبندی خود به آزادی گروهی از زندانیان قبل از ماه رمضان تاکید کردند.

طرف های یمنی درباره تداوم ارائه گزارش ها در مرحله بعدی توافق کردند و کمیته اسرا و زندانیان بحث های خود درباره پیش نویس توافق به عمل آمده برای حل این مساله در میان مدت و درازمدت را بررسی کردند.

ولد شیخ ادامه داد: گزارش های بعدی از چند شهر یمن حکایت از میزان رنج های مردم این کشور به دلیل نبود خدمات اساسی دارد و باید مشوق هایی برای دستیابی به راه حل فراگیر سریع بحران به ویژه در آستانه حلول ماه رمضان شود.

فرستاده سازمان ملل تاکید کرد، ما همچنان طرف های یمنی را تشویق به دادن امتیاز و در اولویت قراد دادن منافع یمن می کنیم زیرا وقت آن رسیده تا طرف های یمنی به دور از معادلات سود و ضرر، راه حل ارائه بدهند و فقط به مردم یمن فکر کنند.

*آزادی 19نفر در مقابل 16نفر

العربیه نیز گزارش داد ، 19 تن از اعضای گروه انصارالله یمن در برابر آزادی 16 نفر از اعضای به اصطلاح «گروه پیکارگران مقاومت مردمی طرفدار دولت» آزاد شدند.

مقامات دولت و گروه های یمنی روز سه شنبه با آزادی نیمی از زندانیان دو طرف در عرض 20 روز موافقت کرده بودند.
 
العربیه از این توافق به عنوان نخستین دستاورد مذاکرات صلح یاد کرد که در 21 آوریل در کویت آغاز شد.

عربستان با ائتلاف برخی کشورهای عربی منطقه و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سال گذشته (1394) حملات گسترده ای را به یمن آغاز کرده است تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابی های یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند.

طبق آمار سازمان ملل، این جنگ از مارس سال گذشته بیش از شش هزار و 400 کشته و 2 میلیون و 800 هزار بی خانمان به جا گذاشت.

این حملات به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب های جدی وارد کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس