در حالی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای نمایشگاه کتاب اعلام کرد «ما مطلقاً مهمانی که به صورت بلندمدت مهمانمان بوده باشد و همه هزینه‌هایش هم بر عهده ما بوده باشد، نداشتیم» تناقضاتی را در گزارشات نشان می دهد.

به گزارش مشرق، تناقض گویی پیرامون برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان ادامه دارد. این بار پیرامون حضور مهمانان ویژه در این نمایشگاه است.

روز گذشته امیرمسعود شهرام نیا مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در یکی از رسانه‌ها به حضور مهمانان خارجی در این دوره از نمایشگاه اشاره کرده و گفته بود: «ما مطلقاً مهمانی که به صورت بلندمدت مهمانمان بوده باشد و همه هزینه‌هایش هم بر عهده ما (موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) بوده باشد، نداشتیم.»(اینجا بخوانید)

این سخنان در حالی مطرح می شود که وی در نشست خبری نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال فارس درباره حضور رایگان کشور مکزیک آن را درست دانست و متذکر شد: ایشان مهمان ما بودند درست است هزینه حضور ایشان را ما پرداخت کردیم فقط خود ایشان و نه همراه؛ اما اینکه ما نیز در آن کشور غرفه رایگان داشته باشیم جزو موارد مورد توافق بود و عنوان کردند این موضوع را پیگیری می‌کنند.(اینجا بخوانید)

این در حالی است که برخی از مهمانان در هتل لاله و برخی در هتل ایران اقامت داشتند. آمار حکایت از ماجرایی دیگر اما دارد و نشان می‌دهد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای نشان دادن وجهه بین المللی نمایشگاه و به نوعی پررنگ بودن این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به طرق مختلف مهمانانی را برای نمایشگاه دعوت کرده است.

اما اینکه عنوان می‌شود هزینه هیچ مهمانی تماما از سوی ارشاد پرداخت نشده ظاهرا اشتباه است. بر اساس آنچه مشخص است، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هزینه «رییس نمایشگاه کتاب مکزیک» + 8شب اقامت ، هزینه کریستوفر CHRISTOPHER DOMINGUEZ عضو هیئت تحریره مجله ادبی سخن آزاد برای 9شب اقامت، گوستاو وگا کانواس دبیر کل کالج مکزیک هزینه 10شب اقامت، هزینه آلفردو رومان زاوالا مدیر مرکز مطالعات آسیا و آفریقا در کالج مکزیک هزینه 10شب اقامت و هزینه 10 شب اقامت خوسفینا سورایدا واسکز تاریخ شناس کالج مکزیک پرداخت کرده است.

بعلاوه این موسسه نمایشگاه‌ها هزینه «عادل خضر» رئیس نمایشگاه کتاب تونس را نیز تماما پرداخت کرده است.

در این دوره از کشور الجزایر هم دو نفر مهمان نمایشگاه کتاب بوده‌اند که هزینه‌های این افراد نیز به شکلی تامین شده است. اما در سایت موسسه نمایشگاه‌ها مقابل نام مهمانان الجزایر که دو نفر بوده‌اند درج نشده و ستونی خالی منتشر شده است.(اینجا بخوانید)

اما نکته پایانی اینکه عنوان می شود مهمانی که به شکل طولانی مدت مهمان باشد نداشتیم هم خود جای تعجب است مگر ده روز مدت کوتاهی محسوب کنیم!

اما قابل تامل اینکه وزارت ارشاد در حالی که از نداشتن بودجه گلایه می‌کند چطور می‌تواند تا این حد مهمان‌نوازی کند و هزینه روسای نمایشگاهی چون تونس و مکزیک که در لیست اولویت‌های حضور نیستند را تا این میزان با گشاده دستی پردات کند.

خانم«ماریسول شولتس رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا » یکی از همین مهمانان است. علی رغم ارایه غرفه رایگان به کشور مکزیک و پرداخت هزینه‌ها، ظاهرا دستاوردی نصیب کشورمان نشده و این کشور هیچ امتیازی به ارشاد نداده است.

گویا طرف ایرانی و مسئولان و مدیران موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی خواهان غرفه رایگان و اعزام افراد در نمایشگاه کتاب مکزیک بوده‌اند که رییس نمایشگاه مکزیک در این باره قولی نداده و اظهار کرده است که باید پول پرداخت شود. سال گذشته نیز به این کشور غرفه مجانی داده شده است.

با توجه به بعد مسافت و هزینه‌های اقامت این افراد حدود 80 میلیون تومان برای نمایشگاه هزینه داشته است. معلوم نیست ارشاد با چه توجیهی بدون در نظر گرفتن مسائل و جوانب کار اقدام به دعوت از این افراد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس