کد خبر 581
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۹

يک پايگاه خبري عربي مدعي شد عبدالقديرخان، پدر فناوري هسته اي پاکستان، از سوي ايران ويلايي مُشرف به درياي خزر در شمال ايران به عنوان هديه دريافت کرده است!

به گزارش مشرق، پايگاه خبري "ايلاف" وابسته به عربستان سعودي در گزارشي با بيان اين ادعا که عبدالقديرخان در سال 1987 نقشه تأسيسات هسته اي را به رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تحويل داده است، مدعي شد: وي به ايران دعوت شده و ويلايي در شمال ايران در سواحل درياي خزر به وي هديه شده است.
بر اساس اين گزارش که بدون ارائه سند و مدرک خاصي و در پي مصوبه اخير شوراي امنيت سازمان ملل در تشديد تحريم ها عليه ايران انتشار يافته است، اولين ديدار بين عبدالقديرخان و ايراني ها در دبي انجام شده و در اوائل سال 1987، نخستين نقشه از تأسيسات هسته اي در اختيار ايران قرار گرفته است.
به ادعاي اين پايگاه خبري سعودي، عبدالقديرخان دو دستگاه سانتريفيوژ را از تأسيسات اتمي "کاهوتا" در پاکستان به ايران منتقل کرده است.
اين گزارش مي افزايد: عبدالقديرخان بيش از 10 بار به پيونگ يانگ، دبي و شمال آفريقا (ليبي) سفر کرده و تجهيزات هسته اي خود را به فروش رسانده است.
به نوشته ايلاف در سال 1992 روبرت گيتس، مدير وقت سيا و وزير فعل دفاع، اطلاعاتي را از مسعود نراقي، کارشناس هسته اي ايران که به آمريکا پناهنده شده بود دريافت کرد که به نقش عبدالقديرخان در برنامه هسته اي ايران اشاره داشت اما با اين حال، آمريکايي ها اهميت زيادي به اين دانشمند پاکستاني نمي دهند و بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز دنبال او نيستند.
اين گزارش حاکي است سي.آي.اي در سال 2000 موفق شد جاسوسي را به نام "اورس" در تشکيلات اين دانشمند پاکستاني نفوذ دهد. اورس تنها کسي بود که اجازه ويژه داشت که از اسناد مربوط به تأسيسات هسته اي براي فروش آنها در بازار سياه عکسبرداري کند.
ايلاف مي افزايد: در اواسط همين سال بود که آمريکايي ها دريافتند که ايران و ليبي قراردادهايي را با عبدالقديرخان به امضا رسانده اند اما سي.آي.اي مي پنداشت همه مسائل در خصوص عبدالقديرخان را کاملاً تحت کنترل دارد اما غافل از اين بود که يک بازيگر ديگر نيز در برنامه هسته اي ايران نقش آفرين است که نقش آن هنوز مشخص نشده است؛ اکنون اين راه به "روسيه" ختم مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس