کد خبر 580327
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

داعش توانسته است بخش بزرگی از استان دیرالزور را اشغال کند، اما ارتش سوریه در مناطقی که آن را تحت کنترل دارد با وجود محاصره ۵ ساله به خوبی مقاومت می‌کند.

 به گزارش مشرق، شهر دیرالزور مرکز استان دیرالزور در شرق سوریه واقع شده و توسط رود فرات به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

این استان به دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره گرایش بالایی به افراطی گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

آخرین وضعیت شهر دیرالزور سوریه +نقشه

ترویج و رشد افکار وهابیت باعث شد در ابتدای درگیری‌های داخلی سوریه، بخش های اعظم این استان از کنترل ارتش سوریه خارج شود و در حال حاضر بیش از 90 درصد این استان تحت کنترل گروه تروریستی داعش است و فقط بخش هایی از شهر به همراه فرودگاه در کنترل ارتش سوریه قرار دارد که این مراکز نیز در محاصره قرار دارند و دولت سوریه از طریق چترهای هوایی به شهروندان و نیروهای ارتش امداد رسانی می‌کند.

فرودگاه راهبردی دیرالزور، پایگاه‌های نظامی و انبارهای اسلحه در شهر دیرالزور سبب شد تا دولت سوریه در ابتدای درگیری‌ها، تعدادی افسران ویژه خود را به این شهر منتقل کند تا به هر قیمتی این مراکز مهم نظامی حفظ شود.

آخرین وضعیت شهر دیرالزور سوریه +نقشه

دولت سوریه با پیش بینی خطرات گروه تررویستی و کردهای جدایی طلب توانسته با گذشت بیش از 5 سال از درگیری‌ها، وزنه نظامی خود را در این منطقه حفظ کند.

روند تحولات میدانی با سقوط نیمه شمالی شهر دیرالزور و محاصره شدن بخش‌های جنوبی از شرق و غرب به نفع عناصر تروریستی داعش تغییر پیدا کرد.

عناصر تروریستی در چندین مرحله تلاش کرده‌اند از شرق (روستاهای جفره و مریعیه) و غرب به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه نفوذ کنند که هر بار با شکست مواجه شده‌اند.

روستای عیاش دروازه ورودی به غرب شهر دیرالزور محسوب می‌شود و عناصر تروریستی دو ماه قبل توانستند با شکست خطوط دفاعی ارتش به این روستا وارد شوند و در ادامه بخش های اعظمی از محله «بغیلیه» شهر دیرالزور را اشغال کنند که متاسفانه در عملیات عناصر تروریستی داعش، تعداد زیادی از خانواده‌ها و سربازان ارتش شهید یا اسیر شدند.

اما مدتی پس از آن نیروهای سوری با حملات معکوس موفق شدند بخش‌هایی از محله بغیلیه را باز پس بگیرند اما پایگاه نظامی صاعقه، انبارهای اسلحه و ایستگاه رادیویی هم چنان تحت کنترل عناصر تروریستی داعش قرار دارد.

افراد داعش همچنین در دو ماه اخیر ورودی‌های شرق شهر دیرالزور را با حملات سنگین هدف قرار داده‌اند و توانستند روستاهای مریعیه و جفره، پادگان موشکی، چاه نفتی تیم و ایستگاه پمپاژ را اشغال کنند.

تروریست‌های داعشی همچنین با حملات سنگین به شهرک صنعتی تلاش زیادی کردند به مناطق مرکزی شهر نفوذ کنند که تاکنون نا موفق بوده‌اند.

این روزها حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها علیه مردم بی وقفه ادامه دارد و روزانه دهها تن از شهروندان شهید یا زخمی می‌شوند، علاوه بر این فشار روانی بالایی نیز علیه مردم به وجود آمده است.

آخرین وضعیت شهر دیرالزور سوریه +نقشه

در بخش دیگری از شهر سقوط جزیره «حویجه السکر» در شمال شرق شهر دیرالزور باعث شده فشار تروریست‌ها بر روستاهای شرقی و مناطق مرکزی شهر از جمله شهرک صنعتی افزایش یابد.

با وجود این که جزیره حویجه السکر خالی از سکنه است اما چون این جزیره نقطه اتصال شمال شهر دیرالزور به بخش‌های جنوبی به شمار می آید از اهمیت خاصی برخوردار است.

در عملیات اخیر ارتش سوریه، چاه تیم، مناطق حومه و بخش‌هایی از جاده ارتباطی دیرالزور - سخنه آزاد شده اما باید منتظر ماند و دید آیا نیروهای سوری موفق به باز پس گیری مناطق مهم اشغال شده در غرب و شرق شهر «محله بغیلیه»، «روستای عیاش»، «انبار های اسلحه» و پایگاه نظامی «صاعقه» می شوند یا خیر.

توجه به این نکته ضروریست که آزادسازی روستای جفره و جزیره حویجه السکر و رفع تهدیدات از مناطق مرکزی شهر به خصوص شهرک صنعتی نیز باید در اولویت قرار گیرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    1 1
    دیرالزور بسیار مهم است خصوصا با این اوصاف باید 3000 نفر نیروی دیگر علاوه بر این نیروها به 3000 نیروی محاصره شده ارسال کنند چون داعش قصد دارد بعد واگذاری رقه به کردها دیرالزور را اشغال و بعد در جنگ نمایشی تقدیم آمریکایی ها کند چون آمریکایی نمی توانند مستقیما خاک سوریه را اشغال کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس