کد خبر 579491
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

شهردار تهران گفت: برای برنامه توسعه باید طرح شاخص داشته باشیم تا بر اساس آن بفهمیم کجا هستیم وگرنه همانند پنج برنامه قبل هیچ بازدهی نخواهیم داشت.

قالیباف: باج شهرداران سقوط بزرگ است
به گزارش مشرق، شهردار تهران در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شورا مردمی ترین نهاد نظام مقدس جمهوری اسلامی است گفت: ما هیچ نهادی به وسعت، اثرگذاری و مردمی تر از شورا در کشور نداریم.

محمدباقر قالیباف افزود: همه ما باید این باور را داشته باشیم که شورای اسلامی شهر و روستا مردمی ترین نهاد در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. این یک امانت است که باید آن را تقویت نماییم. با وجود گذشت چهار دوره از عمر شورا ها ما باید این نهاد را در دوره نوجوانی ببینیم و برای رشد و تقویت آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه شورا از دیدگاه مراکز تصمیم گیری کشور عنوان کرد: ما در باورهای خود و در استراتژی کشور، فارغ از اینکه در کدام نهاد فعالیت می کنیم به فکر استقلال کشور و توسعه آن باشیم. برای اینکه کشوری بتواند مستقل بماند و توسعه یابد باید مولد باشد. اما مهمتر ازمولد بودن این نکته است که کشور باید چه چیزی تولید کند، پاسخ این سوال این است که کشور ما باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کند. این چهار مورد اساس استقلال کشور است.

شهردار تهران افزود: اما مهمتر از همه اینها این است که کشور برای پیشرفت نیازمند این مساله است که مواد تولید خود را بتواند به یک دیگر تبدیل کند، برای مثال ما اگر بتوانیم مکانیزم تبدیل منزلت به ثروت، منزلت به قدرت و برعکس تبدیل قدرت به منزلت یا معرفت را طراحی کنیم کشور در افق روشن پیشرفت قرار خواهد گرفت.

قالیباف با انتقاد از پنج برنامه قبلی توسعه تصریح کرد: برای برنامه توسعه باید طرح شاخص داشته باشیم تا بر اساس آن بفهمیم کجا هستیم وگرنه همانند پنج برنامه قبل هیچ بازدهی نخواهیم داشت. اگر امروز پنج برنامه قبل که بعد از انقلاب اسلامی انجام شده را بررسی کنیم می بینیم که دستاورد شاخصی از برنامه های توسعه نداشته ایم.

وی با اشاره به طرح مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد: زمانی که ما از مدیریت یکپارچه شهری صحبت می کنیم در حقیقت می خواهیم رابطه بین شهروند و مکان را به درستی اصلاح کنیم. زمانی که از ۲۳ فعالیتی که قرار است در اختیار شورا و مدیریت شهری قرار گیرد صحبت می کنیم، مشخص می شود که آن ۲۳ فعالیت می خواهد رابطه  شهروند را با مکان و محلی زندگی را به صورت منطقی و مثبت تعریف کند و بخش ناچیزی از نیاز های شهروندان را تامین کند.

قالیباف با بیان بخشی از انتقاد های مردم نسبت به ناهماهنگی های متعدد بین سازمانهای خدمات رسان شهری تصریح کرد: این دغدغه شهروندان مربوط به رابطه شهروند با مکان می شود که همواره نیاز دارد در مکانی که زندگی می کند از آرامش و آسایش برخوردار باشد و برای شهروند مهم است که مکان زندگی او مطابق میلش باشد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت نباید در کاری که مردم می توانند انجام دهد دخالت کند افزود: با توجه به قوانین و بیانات حضرت امام یک اساس کلی هست و آن اینکه کاری که مردم آن را انجام می دهند دولت نباید در آن دخالت کند و اجازه دهد مردم کار خود را در حوزه های مختلف انجام دهد.

وی با بیان این موضوع که منظور ما از تولی گری امور حاکمتی است و منظور از تصدی گری امورخدماتی است اضافه کرد: اکنون عمده کارهایی که در شهرها انجام می شود امورات تصدی گری است و اینها بر عهده شورا و شهرداری است. و باید در اختیار آنها قرار گیرد و ربطی به کوچکی و بزرگی کارها ندارد. ضرورتی ندارد دولت خود را درگیر امور تصدی گری نماید و باید این امور را به نهاد های خدمات رسان غیر دولتی مانند شهرداری ها و شوراها واگذار کند.

قالیباف تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد فرق تمرکززدایی و تراکم زدایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از همین رو گاهی ثبت انتقال برخی وزارتخانه‌ها از تهران مطرح می‌شود. این موضوع تنها می‌تواند در تراکم زدایی نقش داشته باشد. اما موضوع تمرکززدایی را مد نظر قرار نمی‌دهد. مشکل اصلی ما در بسیاری از موارد از جمله درآمد پایدار و واگذاری اختیارات به شوراها همین مساله تمرکززدایی است .

شهردار تهران تاکید کرد: البته گرفتن همه مسئولیت‌ها در شهرتوسط مدیریت شهری نیز کار درستی نیست از همین رو در تهران اصرار ما بر تشکیل شورایاری‌ها بود چرا که شورای محله اولویت محله را بهتر از شهردار می‌داند البته در این مسیر شهردار نیز اولویت‌های شهر و تصمیم گیری‌های شهر را بهتر می‌تواند انجام دهد .

وی بر آمادگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برای یاری شورای عالی استان‌ها در تهیه لوایح و طرح‌ها برای ارائه به دولت و مجلس اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران می‌تواند در تهیه لوایح طرح‌ها به شورای عالی استان‌ها کمک بسزایی کند. قطعا با ایجاد زمینه‌های لازم برای تعامل و همفکری می‌توان گام موثری در تقویت نهاد شوراها برداشت .

قالیباف با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی تاکید کرد: البته برخی آفت‌ها نیز برای شوراها متصور است. اگر شوراها در کارهای سیاسی دخالت کنند و سیاسی شوند سم مهلکی برای نهاد شوراها خواهد بود. شورا محل کار و خدمت به مردم است قطعا نگاه سیاسی در طرح‌ها و لوایح و یا انتخاب شهردار، می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به نهاد شورا وارد کند .

شهردار پایتخت عنوان کرد: اگر نگاه‌های قومی و محله‌ای در تصمیم گیر‌های شوراها دخالت کند قطعا این نهاد با این میزان تاثیرگذاری در سراسر کشور به دست خود شوراییان از بین می‌رود. متاسفانه امروز متوسط عمر مدیریت شهری به زیر یکسال رسیده است و در کلانشهرها متوسط عمر شهرداران به زیر دو سال رسیده آیا با این شرایط می‌توان مدیریت درستی در شهرها اعمال کرد.

قطعا چنین شرایطی کارنامه قابل قبولی برای مجموعه مدیریت شهری به ارمغان نخواهد آورد و ممکن است مردم، مجلس و شورای نگهبان به مدیریت شهری اعتماد نکنند .

وی با اشاره به برخی دخالت‌ها در کارهای اجرایی شهرداران توسط شوراها گفت: متاسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف النفس مانند من، در مقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است .

قالیباف در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: رابطه شهرداری و شورا همانند رابطه درخت و ریشه است. قطعا در این رابطه هیچ گاه درختی ریشه خود را نمی‌زند و هیچ ریشه‌ای نیز کاری نمی‌کند که درخت ثمر ندهد .

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس