چهره‌های فرهنگی کشور برای آخر هفته شما کتاب‌هایی را پیشنهاد داده‌اند. ما هم شما را به خواندن این کتاب‌ها دعوت می‌کنیم.

به گزارش مشرق، سعید بیابانکی درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: کتابی که به تازگی خواندم و خیلی آن را دوست داشتم، مجموعه شعری از آقای مهدی اشرفی با عنوان «افراد» بود. این کتاب شامل حدود 50 قطعه شعر سپید از این شاعر جوان است.

پیشنهاد چهره‌های فرهنگی برای مطالعه آخر هفته

وی درباره ویژگی‌های این کتاب توضیح داد: این کتاب به دنیای امروز و اتفاقاتی که برای انسان امروز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رخ می‌دهد، بسیار توجه دارد.

این شاعر ادامه داد: اثر آقای اشرفی به لحاظ زبان، بسیار نرم، راحت و روان است. به لحاظ تصویرسازی شاعرانه بسیار بدیع و به لحاظ کشف و شهودهای جدید حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. با اینکه شاعر این اثر از شاعران جوان کشور است،به خوبی توانسته این ظرافت‌ها را در اشعارش به‌کار گیرد.

بیابانکی در ادامه خواندن این کتاب را به همه علاقه‌مندان شعر و به ویژه شعر سپید پیشنهاد داد و گفت: لازم است که شاعران نسل امروز در کنار مطالعه آثار کلاسیک، به آثار شاعران هم‌نسل خود نیز توجه داشته باشند.

بهزاد فراهانی درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: کتاب «وسوسه‌ ناممکن» نوشته ماریو بارگاس یوسا که با ترجمه کاوه میرعباسی از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده، یکی از زیباترین کتاب‌هایی بود که تا کنون در زندگی‌ام خوانده‌ام. به همین دلیل مطالعه این کتاب را به همه علاقه‌مندان به ادبیات و نقد ادبی پیشنهاد می‌کنم.

پیشنهاد چهره‌های فرهنگی برای مطالعه آخر هفته

فراهانی درباره محتوای این کتاب توضیح داد: یوسا که برنده جایزه نوبل ادبی نیز هست، در این اثر از منظرهای مختلف به بررسی و واکاوی رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو پرداخته و به زیبایی به ما هنرمندان و اهل ادب می‌آموزد که چگونه می‌توان یک اثر ادبی را نقد و بررسی کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر، «وسوسه‌ ناممکن» یک آموزش بسیار آکادمیک و منطقی با موضوع نقد و دموکراسی نقد ارائه می‌دهد که اتفاقاً از نیازهای روز جامعه ما در این حوزه است. هرچند این کتاب اثری عمومی نیست اما می‌توانم از آن به عنوان بهترین کتابی که در حوزه نقد سراغ دارم، یاد کنم.

این بازیگر پیشکسوت، همچنین درباره ذائقه مطالعاتی خود و آثاری که این روزها در دست خواندن دارد گفت: در مراسم شب بازیگر که حدود یک ماه پیش برگزار شد، تعدادی کتاب از آثار جمال میرصادقی را هدیه گرفتم که آنها را در دسترس‌ترین جای کتابخانه شخصی‌ام قرار دادم و فکر می‌کنم که دیگر این روزها نوبت مطالعه آنها فرا رسیده است.

سیدعلی شجاعی هم درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: مجموعه «عذاب دوست داشتن» شامل بخشی از ترانه‌های عبدالجبار کاکایی است که در سال‌های دور و نزدیک سروده شده است. عمده ترانه‌های این کتاب، شامل مضامین عاشقانه است و وزن و ساختار سرایش آنها نیز به گونه‌ای است که ابیاتی بسیار کوتاه دارند.

پیشنهاد چهره‌های فرهنگی برای مطالعه آخر هفته

وی درباره ویژگی‌های این کتاب توضیح داد: بسیاری از ابیات این ترانه‌ها برای مخاطب صفحات کاغذی این کتاب، گوش‌آشناست. زمزمه بسیاری از این ترانه‌ها که نام خواننده و آهنگساز آنها نیز در انتهای بسیاری از آنها درج شده است، در حافظه تاریخی مخاطبانش، آنها را در موقعیتی نوستالژیک قرار می‌دهد.

شجاعی با بیان اینکه کاکایی در ترانه‌هایش وفاداری خود به شعر کلاسیک را نشان می‌دهد، افزود: او از سویی حاضر به شکستن بی‌حد و اندازه قواعد شعر کلاسیک برای رسیدن به ساختار ترانه‌هایش نیست و از سوی دیگر سر آن ندارد تا مخاطب ابیات ترانه‌هایش به سادگی سر از مفاهیمی در بیاورد که او در شعرهایش القا می‌کند.

این نویسنده با اشاره به جایگاه عبدالجبار کاکایی در فضای ادبی ایران گفت: کاکایی از شاعرانی است که پس از تجربه قابل اعتنا و موفقیت‌آمیزش در سرایش اشعار به ویژه در قالب‌های کلاسیک و با مضامین حماسی در سال‌های اخیر جدای از گرایش به غزل نو و نوگرایی مفهومی در شعر کلاسیک، سراغ قالب‌های تازه نیز رفته است و حتی می‌توان گفت فصل نوین ترانه‌سرایی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در ایران نمی‌تواند به سادگی از کنار نام او عبور کند.

منبع: ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس