تنها یک هفته بعد از انتخاب به عنوان نامزد حزب، صادق خان در مصاحبه با روزنامه «دیلی میل»، از طرح خود برای یک فستیوال برای«معرفی تل آویو» صحبت کرد. او همچنین زنان محجبه را «مشکوک و بیگانه» برای لندن خواند.

گروه بین‌الملل مشرق - انتخاب «صادق خان»، نامزد حزب کارگر انگلستان، به عنوان شهردار لندن، توجهات بسیاری را در رسانه‌های جهان به خود جلب کرد. نقطه برجسته بخش زیادی از این توجهات رسانه‌ای، برجسته کردن "انتخاب اولین شهردار مسلمان لندن" است. بسیاری از رسانه‌ها، این انتخاب را یک «رویداد تاریخی» خواندند.


صادق خان؛ شهرداری به نام مسلمانان، به کام اسراییل

وقتی در سپتامبر گذشته، نامزدی صادق خان برای شهرداری لندن از سوی حزب کارگر اعلام شد، او در تبلیغات خود تاکید داشت که در صورت انتخاب، همه تمرکز خود را بر مسایل گریبانگیر لندن خواهد گذاشت. او به ویژه گفت که مسایل بین المللی، از جمله مناقشه فلسطین-اسراییل، را وارد کارش در شهرداری نخواهد کرد.

اما تنها یک هفته بعد از انتخاب به عنوان نامزد حزب، او در مصاحبه با روزنامه «دیلی میل»، از طرح خود برای یک فستیوال برای«معرفی تل آویو» صحبت کرد. او به صراحت گفت که مخالف کمپین بین المللی مخالفت با اشغال گری اسراییل، موسوم به BDS(بایکوت، منع سرمایه گذاری و تحریم ها) است. آقای خان در اظهارنظر دیگری در همان روزها گفت که تلاش های «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر، برای تعامل با حماس و حزب الله، " لندن را به هدف بالقوه تروریزم تبدیل خواهد کرد!"


صادق خان؛ شهرداری به نام مسلمانان، به کام اسراییل
صادق خان در کنار جرمی کوربین

در واقع او با این اظهارات، عملا نشان داد که وقتی گفت که مسایل بین‌المللی را وارد کارش نمی‌کند، صرفا منظورش همراهی و همدلی با فلسطینی‌ها بوده است! به نظر می‌رسد که آقای خان روی همراهی با اسراییل و حمایت از مواضع و عملکرد صهیونیست‌ها به عنوان تضمینی برای جلب حمایت تبلیغاتی و سیاسی بسیار حساب کرده است.

این روزها، مسلمانان لندنی، به دلیل گفتمان یکسویه او در مساله فلسطین-اسراییل، بر سر حمایت از شهردار لندن دچار دودستگی شده‌اند. در زمانه‌ای که «حملات اسلام هراسانه» رو به افزایش است و زنان محجبه روز به روز بیشتر در معرض تحقیر و تهدید قرار می‌گیرند، این شهردار «مسلمان» در مصاحبه با «ایوینینگ استاندارد»(14 آپریل) زنان محجبه را "مشکوک و بیگانه" برای لندن خواند، آن هم لندنی که خود او به خوبی می داند که هویت آن مبتنی بر تکثر فرهنگی، نژادی و مذهبی است. آیا چنین اظهارنظرهایی بر شدت گیری خصومت علیه زنان محجبه به طور خاص و اسلام هراسی به طور عام نمی افزاید؟

واقعیت این است که علی رغم مانور تبلیغاتی که روی مسلمان بودن صادق خان انجام گرفته است، فاکتورهای دیگری در پیروزی او دخیل بودند.

بسیاری از مردم لندن رای به خان را، رای به جرمی کوربین می دانستند، که در زمان انتخابات شهرداری زیر فشار سنگین و هجمه تبلیغاتی در جریان اتهام «یهودستیزی» در حزب کارگر قرار داشت. به علاوه، وقتی عملکرد حزب محافظه کار مورد نارضایتی روزافزون مردم انگلستان است، طبیعتا رای دهندگان از جهت تنبیه حزب حاکم، گرایش بیشتری به رای دادن به حزب مخالف، یعنی حزب کارگر دارند. انتخابات شهرداری هم از این قاعده خارج نیست. صادق خان در واقع بر امواج محبوبیت فزاینده جرمی کوربین و کاهش محبوبیت دیوید کامرون سوار شد و به کرسی شهرداری رسید.

لیکن رسانه های جهانی معمولا توجهی به واقعیت کلان سیاست در بریتانیا نمی‌کنند و فقط این تیتر جذاب را برجسته می‌کنند که : "نخستین شهردار مسلمان لندن انتخاب شد."


صادق خان؛ شهرداری به نام مسلمانان، به کام اسراییل

از آن جایی که از زمان تاسیس این پست در 2000، اصولا لندن تنها دو شهردار به خود دیده بود (کن لیوینگستن و بوریس جانسن)، چندان غافلگیرکننده نبود که فردی از بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی لندن، یعنی مسلمانان به عنوان شهردار لندن انتخاب شود. مساله این است که آیا انتخاب یک شهردار یهودی برای نیویورک (با درصد جمعیت یهودی تقریبا مشابه با جمعیت مسلمانان لندن) هم همین قدر توجه رسانه‌ای به خود جلب می‌کند؟

در واقع، صادق‌خان به عنوان یک «حزب کارگری» در انتخابات رای آورد، و نه یک «مسلمان»، و احتمالا هر کس دیگری غیر از او بود (با نام خانوادگی خان، کان یا کوهن) در برابر نامزد حزب محافظه کار رای می‌آورد، چرا که اصولا در سیستم سیاسی انگلستان، وقتی حزبی برای دور دوم هم قدرت را دست می گیرد، رای دهندگان تمایل دارند در انتخابات بعدی بیشتر به حزب مخالف رای دهند تا توازن را برقرار کنند.

آقای خان در دوران کمپین انتخاباتی خودف در مصاحبه با «جوییش کرونیکل»، چاپ لندن، گفت که " تعهد او به اسراییل قابل چون و چرا نیست."

اگر این استدلال مطرح شود که خان صرفا برای کسب رای میان شهروندان یهودی لندن چنین حرفی زده است، باید گفت که اقلیت یهودی لندن نسبت به اقلیت مسلمان این شهر بسیار کوچک تر است(تقریبا یک به هفت)، به علاوه، از همان اقلیت کوچک هم همه حامی اسراییل نیستند. به عکس، بخش بزرگی از آن ها نمی خواهند حامی دولتی باشند قطعنامه های سازمان ملل را نقض می کند و به طور روزافزون مورد نفرت بین المللی بیشتر قرار دارد. گرچه سازمان های صهیونیستی انگلستان مرتبا تبلیغ می کنند که حمایت از اسراییل، مربوط به همه یهودیان است، واقعیت این است که بسیاری از یهودیان خارج از اسراییل با سیاست های اشغال گرانه و تهاجمی این رژیم، به ویژه در موضوع شهرک سازی مخالفند.

این جاست که باید گفت صادق خان نه به فکر تحبیب قلوب یهودیان لندنی، که در پی جلب رضایت لابی های قدرتمند صهیونیستی است که نفوذی ریشه دار و عمیق در ساختار سیاسی انگلستان دارند. او دریافته که نانش در کجا چرب تر می شود و تصمیم گرفته است که رضایت یک لابی را به قیمت نارضایتی بخش بزرگی از کسانی که به او رای داده اند، به دست بیاورد. اولین دیدار رسمی او به عنوان شهردار لندن، با سفیر رژیم صهیونیستی در لندن، «مارک رِگِو» بود، کسی که به دلیل نقشی که در توجیه و دفاع از عملیات کثیف و جنایت بار اسراییل علیه غزه(2009-2008) در رسانه های بین المللی داشت (در سمت سخنگوی دولت ایهود اولمرت) یک چهره منفور بین المللی است، و بسیاری از یهودیان انگلستان علاقه ای ارتباط با او ندارند.

صادق خان در اولین دیدار رسمی خود، در 8 می میهمان مارک رِگو در استادیوم «کوپتهال» در شمال لندن بود تا در مراسم «یادبود هولوکاست»(یوم هاشووا) شرکت کند. این در حالی بود که آقای خان، دعوت «کارزار همبستگی فلسطین» (پی اس سی) را برای حضور در مراسم این گروه به مناسبت «روز نکبت» (تاسیس رژیم اسراییل) رد کرد.


صادق خان؛ شهرداری به نام مسلمانان، به کام اسراییل
صادق خان در دیدار با مارک رگو(سمت چپ او)

وقتی چند روز بعد از این رویداد، در یک برنامه رادیویی، یکی از شهروندان لندن از او دلیل عدم شرکتش در مراسم مربوط به فلسطین را پرسید، او، به عنوان شهرداری «فراگیر» که قرار است متعلق به همه لندنی ها باشد، در جواب، توضیحات مطولی درباره ضرورت حضور در مراسم هولوکاست داد.


صادق خان؛ شهرداری به نام مسلمانان، به کام اسراییل
با خاخام اعظم «افراییم میرویس» در مراسم یادبود هولوکاست

اما چرا او در جواب مساله ای مربوط به «روز نکبت»، بحث «هولوکاست» را به میان کشید؟ منظور این شهردار «فراگیر» چه بود و قصد داشت چه چیز را القا کند؟ ارتباط این دو رویداد چیست؟ آیا او می خواهد تلویحا بگوید که بازماندگان هولوکاست مهم تر از فلسطینی ها هستند؟

به واقع، او از سوالی درباره علت عدم حضورش در مراسمی مربوط به روز نکبت (عامل آوارگی صدها هزار فلسطینی) که انگلستان نقشی اساسی در آن بازی کرد (رجوع شود به نقش لرد بالفور در تصویب فلسطین به عنوان سرزمین جدید یهودیان شرق اروپا)، برای نکوهش «یهودستیزی» استفاده کرد. واقعا ربط آن کجاست؟ آوارگی میلیون‌ها فلسطینی و کشتن هزاران فلسطینی از زن و مرد و کودک، چه ربطی به یهودستیزی دارد؟

این گونه پیوند دادن رندانه این دو موضوع، با هدف محق جلوه دادن غیرمستقیم اسراییل، ادعای او را درباره «فراگیر» بودن، زیر سوال می برد. این گونه جانبداری خان از یک اقلیت کوچک، و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی ها، قطعا قلوب بخش بزرگی از مسلمانان لندنی را که به او رای داده‌اند، به درد می‌آورد. مضاف بر این که طبق نظرسنجی‌ها، حمایت شهروندان لندنی از کمپین‌های حمایت از حقوق فلسطینی ها به طور روزافزون در حال افزایش است.

در حالی که فشار سنگین لابی سیاسی-تبلیغاتی صهیونیست ها با شعار «ضدصهیونیست مساوی است با ضدیهودی»، در حال زیر و زبر کردن حزب کارگر است، یک نکته از زمان انتخابات شهرداری آشکار گشته است: برای صهیونیست بودن نیاز نیست که یهودی باشید. حتی می‌توانید یک مسلمان باشید. شهردار صادق خان مصداق این واقعیت است.


منبع: میدل ایست آی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • امین ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    این چه جور مسلمانی هست که از ازدواج همجنسگرایان حمایت کرده؟!!
  • محمد ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    انصافا به جز اون قسمت مظلوم پاکستان و هم مرز با افغانستان ، کسی یک پاکستانی خوب دیده؟
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اين يعني اينكه ما شاهد اردوغاني ديگر آنهم در دل لندن خواهيم بود كه سوار بر امواج احساسي خود را به جايي ميرسانند و بعد از آن به آرمانهاي مسلمانان پشت پا ميزنند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    کاذب خان بدان که هر کس با اسلام در افتاد ور افتاد !!
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    نمونه بارز و تمام عیار یک پیرو اسلام آمریکایی است حیف از کلمه مسلمان که به چنین افرادی اطلاق می‌شود
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    به نظرم برای جلوگیری از اقدامات تروریستی انتخاب شده تا سر مسلمانان انگلیس را کلاه بگذارد
  • حسین ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    ثابت شده که هیچ سیاستمدار به اصطلاح مسلمانی به مدارج بالا دست نمی‌یابد مگر اینکه از سیاست مداران غیر مسلمان بیشتر عشق صهیونیسم و قدرتهای شیطانی در قلبش باشه و پیشرفت خودش را مدیون اونها بدونه. یک سیاست مدار به من معرفی‌ کنید که مسلمان باشه و پست بالایی‌ در یک کشور غربی داشته باشه و در عین حل ضدّ صهیونیسم و پشتیبان مقاومت باشه. آیا میتونید یک نمونه ذکر کنید؟
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    از اول هم مشخص بود اين ... كي هست جاي تعجب هم ندارد
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    از امروز بزنیم رو سرمون که این شده شهردار اونجا
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اصلاحات انگلیسی
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    کسی که از همجنسبازان حمایت میکته از صهیونیستها حمایت می کنه مسلمان نیست وبه نطر بنده این خان هیچ ارزش سیاسی نداره اینها نمیتونند هیچ خدشه ای به اسلام ناب محمدی وارد کنند
  • اسفندیار ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 1
    اقتدار ایران اگر افتخار آمیز است این افتخار به خاطر حس قومی وملی نیست بلکه از این جهت اهمیت دارد که اقتدار ایران قدرت اسلام است
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    واسه همه چیز حرف درمیارید ایا یک افغان میتواند در تهران شهردار شود با اینکه افغانها مسلمان هستند.قبول کنید غرب بعضی مسایل را حل کرده است و بیش از قومیت و دین به کارایی و لیاقت اهمیت میدهد نمونه اش ایرانیهایی در امریکا که مدیریت شرکتهای میلیارد دلاری را بر عهده دارند.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اینگونه مسئولیت ها و سمت ها فقط به اعضای ارشد فراماسونری می رسه و اکثر رهبران دنیا یک مذهب دارند و اون هم کابالیسم هست. به فراخور نیاز بعضی اعضا مسیحی، برخی یهودی و برخی هم مسلمان معرفی میشن که در واقع یک پوشش برای فریب افکار عمومی هست.
  • حسن ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    مشرق جان تو همانی که وقتی این یارو رای آورد ذوق زده شدی. همانطور که از رای آوردن جرمی کوربین ذوق زده شدی. رفتارهای عوامانه شما موجب دلسردی است. انگلیسی که در همراهی با آمریکا و اسراییل کمر به نابودی جهان اسلام بسته است ایا ممکن است مسلمان درست و حسابی در آنجا رای بیاورد؟ آیا برای ساده‌لوحی درمانی وجود داره؟
  • پری مجرد38ساله ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    عجب نبوغی داری
  • پری مجرد38ساله ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    ههههههههههه
  • علی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    اون قبل از اینکه یک مسلمان باشه یک انگلیسی است و منتخب حزب و مردم کشورش است ,چرا توقع بیجا دارین؟
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    این بابا تیعه انگلیسه و فقط رگ و ریشه خارجی داره تو ایرانم اگر تبعه باشی میشه
  • مریم ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    هوشیار باشید... صادق خان فقط و فقط یک مهره بی ارزشه برای بد نام کردن اسلام . غافلن از اینکه اسلام با نخاله های گنده تر از این خدشه برنداشت این که عددی نیست. خیلی زود تاریخ مصرفش تموم میشه و تفش میکنن ...بیرون...
  • مریم ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اگه پاکستانی رو شهردار کردن نه اینکه براشون احترام قائلند. بلکه فعلا این سیاست کاربرد داره برای اهداف پلیدشون .من تعجب می کنم از جو گیر شدن بعضی از هموطنان...
  • اسفندیار ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام و درود خدا بر احمدی نژاد عزیز
  • سالار ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    حالا اون شهردار مسلمان در یک کشور نا مسلمان هست ما چند تا شهردار غیرمسلمان داریم؟ چند تا شهردار مسلمان داریم که خدایی کار کنند نه اب پارتی و رشوه؟ چند تا شهردار مسلمان داریم که دزدی نکرده باشد؟!!!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مسلمان نماست . و اسلام آمریکایی دارد
  • اسمال 43 ساله مجرد تنها ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    چقدر رمانتیکه این صادق جون
  • خودش ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    ولی انصافا"جرمی کوربین شخصیتی مثل چگواراداره وفردی هست که درانگلیس که کلا"حامی صهیونیست می باشدحرف ازحماس وحزب الله میزنه دریک چنین محیطی یک چنین شخصی واقعا"انقلابی می باشد
  • حجت ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    معاویه و یزید و صدام هم مسلمان بودن مثلا
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 1
    من دیده ام. اتفاقا از بین همان هایی که می گویید آدمهای خوبی نیستند. اکثر ملت پاکستان عاشق ایران و رهبری و انقلاب اسلامی هستند. اما با حوادث سالهای اخیر و مخصوصا گسترش روابط ایران و هند دارند نسبت به ایران بدبین می شوند.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    جون من راس میگی؟ من میترسم، ما رو نخورن :(
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    من هم از اول شک داشتم ، همین که به زن نامحرم دست داد اولین نقطه منفی بود . چند وقت دیگه هم می فهمیم چرا فیلم فروشنده جایزه گرفت . غربی هیچ وقت برای رضای خدا .......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس