مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه با برجام مشکلات کشور حل نخواهد شد، ادامه داد: برجام به منزله والفجر مقدماتی است و از این پس باید با کارهای علمی و برنامه‌ریزی‌های دقیق مسؤولین پیروزی‌های بعدی را رقم بزنیم.

برجام والفجر مقدماتی است!

به گزارش مشرق، مهدی پازوکی شامگاه گذشته در نشست اقتصاد سیاسی، برجام و چشم انداز توسعه ایران با بیان اینکه وجود شهرام جزایری‌ها و بابک زنجانی‌ها در سیستم دولتی نشان‌دهنده این است که عده‌ای از این افراد حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اقتصاد کشور به شدت نیاز به شفاف‌سازی دارد و نقش قوه‌قضاییه در این راستا بسیار مهم‌تر از دولت است.

وی با بیان اینکه یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران شفاف‌سازی است، افزود: اگر شفاف‌سازی صورت نگیرد، شاهد ظهور بابک زنجانی‌های زیادی در کشور خواهیم بود.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برابری فرصت‌ها و شفاف‌سازی نقش زیادی در پیشرفت اقتصادی کشور خواهد داشت، ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد در صورت عدم شفاف‌سازی و حتی با خروج از رکود، رشد اقتصادی کشور نهایتاً به 5 درصد خواهد رسید.

پازوکی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور بسیار کاهش یافته بود تصریح کرد: در سال 92 ایران در فضای کسب و کار رتبه 152 جهان را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه در سال 90 نرخ رشد اقتصادی رو به کاهش گذاشته و در سال‌های 91 و 92 منفی شد، افزود: زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند نرخ تورم بالای 42 درصد بود، که این میزان با تلاش بسیار دولت کاهش پیدا کرد.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه هم اکنون نرخ رشد جمعیت 1.5 درصد و نرخ رشد اقتصادی یک درصد است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که رشد جمعیت و رشد اقتصادی متناسب نیست به همین دلیل میزان توانایی خرید اقتصادی مردم نیز کم است.

وی با بیان اینکه سیاست مقام معظم رهبری رسیدن رشد اقتصادی به 8 درصد در برنامه چهارم توسعه بود، ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی‌فکری بعضی از مسؤولان این مهم انجام نشد و حتی میزان رشد اقتصادی در برنامه پنجم توسعه به بدترین وضع در هفتاد سال گذشته رسید.

پازوکی با اشاره به منابع رشد اقتصادی در کشور تصریح کرد: به وسیله ارتقا بهره‌وری کار، سرمایه و انرژِی، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌توان رشد خوبی در بحث اقتصادی کشور داشت.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت اقتصادی کشور است، اضافه کرد: متاسفانه در دولت قبل به دلیل تفکرات خاص برخی از مسؤولان سرمایه‌گذارهای خارجی حاضر به همکاری و مشارکت با ایران نمی‌شدند.

پازوکی با بیان اینکه تا قبل از دولت روحانی اقتصاد بسته‌ای در کشور حاکم بود، اضافه کرد: اگر این شرایط ادامه می‌یافت قطعاً به جای غذا به سراغ نفت می‌رفتیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آقای دنیا شویم و در مدیریت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از لحاظ اقتصادی تقویت شویم، تصریح کرد: در حال حاضر نهاد اداری ما بیمار است و باید سیستم اقتصادی کشور را درست کنیم.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند توسعه مسأله‌ای غربی است و کشور نباید درگیر توسعه‌یافتگی شود، اضافه کرد: پیشرفت علم و اقتصاد کشور ربطی به غرب و غرب‌زدگی ندارد و این افراد باید طرز تفکر خود را اصلاح نمایند.

پازوکی با بیان اینکه در برجام تنها به توافقات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اشاره شده، گفت: روح حاکم بر برجام روح همکاری و رفع موانع و مشکلات است.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت در دوران تحریم گفت: بر اساس آمار موجود میزان فروش نفت در فروردین سال 95 به دو میلیون و 50 هزار بشکه در روز رسیده که آمار قابل توجهی است که توانایی افزایش میزان فروش نفت نیز وجود دارد.

پازوکی افزود: بهتر است مخالفان برجام دست از القای یاس و ناامیدی به مردم کشور بردارند، زیرا در چنین شرایطی آینده کشور ایران زیبا و پویا خواهد بود.

وی با بیان اینکه با برجام مشکلات کشور حل نخواهد شد، ادامه داد: برجام به منزله والفجر مقدماتی است و از این پس باید با کارهای علمی و برنامه‌ریزی‌های دقیق مسؤولین پیروزی‌های بعدی را رقم بزنیم.

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا یارانه به صورت فعلی داده نمی‌شود، گفت: سال گذشته 42 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه داده شد، در حالی که میزان کل پروژه‌های عمرانی کشور 25 هزار میلیارد تومان بود.

پازوکی پرداخت یارانه را فقط مختص به سه دهک پایین جامعه عنوان کرده و تصریح کرد: در حال حاضر حذف یارانه اوضاع موجود را بدتر می‌کند اما بهترین زمان حذف یارانه شهریور سال آینده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس