کد خبر 577880
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) در نشست جهانی اقدامات بشر دوستانه در استانبول از سران کشورها، رهبران تجاری و گروه های کمک رسان خواست نسبت به نصف رساندن شمار آوارگان تا سال 2030 متعهد شوند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، دبیر کل سازمان ملل در سخنانی که در مراسم گشایش این نشست دو روزه ایراد کرد، گفت: ما اینجا هستیم تا آینده ای متفاوت را شکل دهیم. من از شما می خواهم در قبال به نصف رساندن شمار آوارگان داخلی تا سال 2030 متعهد شوید و راه حل های بلندمدت و بهتری را برای پناهجویان و آوارگان و سهم برابر در پذیرش مسئولیت آنها پیدا کنید.
هدف از این نشست تدوین برنامه ای بلندمدت در زمینه اقدامات بشردوستانه برای مقابله با چالش های آینده اعلام شده است.

این نشست همچنین تاکید دوباره بر اصول انسانی و بشردوستانه، تعهداتی به منظور آماده سازی و واکنش به بحران های آینده و توجه جهانی به افراد آسیب پذیر و رفع مشکلات آنها را هدف قرار می دهد.

خبرگزاری فرانسه از استانبول گزارش داد: سران کشورها و رئیسان سازمان های بشردوستانه غیردولتی از سراسر جهان در نشست امروز (دوشنبه) استانبول گرد هم آمده اند. هدف این نشست بی سابقه، بهبود شیوه کلی پاسخگویی به بحران های انسانی ناشی از جنگ و گرم شدن زمین، عنوان شده است.

تعداد قابل توجهی از فعالان اقدامات بشردوستانه، دولت ها، نهادهای غیردولتی و موسسات معتقدند که امروز با وجود 60 میلیون آواره و 125 میلیون نیازمند کمک در سراسر جهان، نظام فعلی اقدامات بشردوستانه به بازاندیشی فوری نیازمند است.
نزدیک به شش هزار نفر از جمله بیش از 60 تن از سران دولت ها و کشورها در این نشست حضور دارند.

این گزارش حاکی است: انتخاب استانبول به عنوان میزبان نشست نمادین و جنجال برانگیز است. ترکیه دو میلیون و 700 هزار سوری را پذیرفته و این در حالی است که تعدادی از سازمان های غیردولتی مقامات این کشور را به بازگرداندن سوری ها به کشور جنگزده، متهم می کنند. آنکارا این اتهام را رد می کند.

درگیری های متعدد در منطقه و بویژه در سوریه که تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان این کشور از گرسنگی جان خود را از دست می دهند، محدودیت های نظام فعلی اقدامات بشردوستانه را آشکار می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس