کد خبر 575961
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۰

برجام که حاصل ۳۰ ماه مذاکرات فشرده هسته‌اي بين ايران و 1+5 است، سرانجام در دي‌ماه ۹۴ با ۱۸ بند قيود شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي و...

به گزارش مشرق، سيدعبدالله متوليان در ستون یادداشت وارده روزنامه جوان نوشت:

برجام که حاصل ۳۰ ماه مذاکرات فشرده هسته‌اي بين ايران و 1+5 است، سرانجام در دي‌ماه ۹۴ با ۱۸ بند قيود شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي و نامه 9 بندي مقام معظم رهبري متضمن نکات کليدي و مهم براي اجراي دقيق به دولت ابلاغ گرديد.
 
دو نکته اصلي در مجوز اجراي برجام عبارت است از:

۱ - دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحريم جديد (به هر بهانه‌اي و به هر شکلي) از سوي طرف‌هاي مقابل (از جمله شيطان بزرگ امريکا) رسماً به توافقنامه برجام خاتمه داده و فعاليت‌هاي هسته‌اي را با همان قوت و قدرت و بلکه در مقياسي گسترده‌تر از سر بگيرد.

۲ - طبق بند ۲ نامه رهبري معظم انقلاب اسلامي، هيئتي (کميته يا شورايي) آگاه و خبره هسته‌اي تشکيل شود تا به طور دائم عملکرد «ايران» و «1+5» را رصد و طبق قانون نسبت به انجام اقدامات مؤثر (نظير خروج از برجام در صورت نقض عهد طرف مقابل يا عدم انجام تعهدات آنان) تصميم‌گيري کند. اينک حدود پنج ماه از مصوبات شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي و نامه موافقت مشروط مقام معظم رهبري مي‌گذرد ليکن شاهد نقاط ضعف بارز و آشکاري هستيم که در صورت بي‌توجهي نسبت به رفع آنها، مطمئناً شاهد آثار زيانبار و گسترده آن و تأثير مستقيم آن بر امنيت ملي کشور خواهيم بود. برخي از اين موارد به شرح زير است:

۱ - اعضاي هيئت يا شوراي نظارت بر برجام همان کساني هستند که در تصويب برجام نقش اصلي را داشته‌اند و اين افراد هيچ‌گاه نمي‌خواهند به نقص کار خود اعتراف کنند.

۲ - بنا به خواست رئيس‌جمهور، «شوراي نظارت بر برجام» از شوراي عالي امنيت ملي خارج و مستقيماً زير نظر دولت موظف به انجام وظايف محوله است که اين اقدام شائبه تناقض و تعارض با اصل ۱۷۶ قانون اساسي (مبني بر الزامي بودن تأييد مصوبات شوراي عالي امنيت ملي توسط مقام معظم رهبري) را تقويت مي‌كند.

۳ - شوراي مزبور طي پنج ماه گذشته عملاً تشکيل نشده و با فرض تشکيل، به اذعان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، به هيچ وجه خروجي قابل قبولي نداشته است.

۴ - اين شورا موظف است گزارش رصد خود را، به صورت روزانه به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند در صورتي که به گفته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، صرفاً يک بار گزارشي غير قابل استناد و رونوشتي ابهام‌برانگيز از برخي مفاد برجام تهيه و ارائه نموده است.

آقاي عراقچي با دادن وعده خوب شدن اوضاع کشور در مهر يا آبان سال‌جاري مردم را به ياد وعده‌هاي سر خرمن انداخته است. اين در حالي است که تجربه پنج ماه گذشته و شواهد و قرائن بي‌شمار تاريخي بر بدعهدي و پيمان‌شکني شيطان بزرگ دلالت داشته و بدبيني نسبت به اجراي برجام توسط امريکا از حوزه منتقدان و شخص رهبري معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي گذشته و مسئولان دولتي به ويژه دست‌اندر‌کاران اصلي برجام (عراقچي، سيف و...) را شامل شده و همگي بر اين مطلب اذعان و اعتراف دارند که انجام تعهدات فراتر از برجام توسط ايران، حاصلي به جز «تقريباً هيچ» براي ما در پي نداشته است.

امروز بسياري از صاحب‌نظران و از جمله برخي از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي‌ بر اين باورند که طرف امريکايي در موارد متعدد مرتکب نقض برجام شده و در موارد فراوان ديگر با رندي و فريبکاري از انجام تعهدات خود سر باز زده و ديگر کشورها را نيز با دسيسه‌هاي مختلف به عدم اجراي برجام تشويق، ترغيب و تهديد نموده است. با توجه به موارد متعدد نقض برجام توسط شيطان بزرگ و بي‌حاصل بودن برجام براي کشور و تأثير آن بر تضييع حقوق مردم و تحقير نظام و سوءاستفاده کشورهاي ديگر از روند نامطلوب اجراي برجام خواسته‌هاي زير به عنوان مطالبه عمومي مردم به دولتمردان يادآوري مي‌گردد:

۱ - ضرورت تغيير اعضاي شوراي نظارت بر برجام به طوري که قدرت نظارت بر برجام و اخذ تصميمات لازم در شرايط خاص را داشته باشد.
۲ - بازگرداندن مسئوليت اداره شوراي مذکور به شوراي عالي امنيت ملي و ضرورت اجراي دقيق اصل ۱۷۶ قانون اساسي.
۳ - تشکيل جلسات مستمر و مؤثر هيئت نظارت بر برجام و رصد دائمي رفتارها و عملکرد طرفين برجام.
۴ - ارائه گزارش دقيق از عملکرد طرفين برجام به مجلس شوراي اسلامي.
۵ - ارائه گزارش به مردم مبني بر اينکه چرا مجري برجام خود عضو اصلي هيئت نظارت شده است.
۶ - اعلام رسمي علت کم‌کاري هيئت نظارت بر برجام طي پنج ماه گذشته.
۷ - اعلام رسمي نظر هيئت مذکور نسبت به نقض برجام توسط امريکا و سايرين.
۸ - اعلام نظر قطعي متضمن راهکار اصولي نسبت به نقض متعدد برجام از سوي شيطان بزرگ و راهزني‌هاي غيرقانوني امريکا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس