ژنرال مایک هندمارش از جمله نظامیان با سابقه استرالیایی است که از سال 2010 میلادی به امارات آمده و بر روند آموزش و تشکیل یگانی به نام گارد ریاست جمهوری امارات نظارت و فرماندهی دارد. اعضای این یگان بار اصلی نبردهای زمینی را در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن بر دوش دارند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حدود یک سال از تجاوز نظامی برخی از کشورهای منطقه به یمن گذشته و هر روز اخبار تازه ای از ابعاد جنایت های صورت گرفته در این جنگ منتشر می شود. اگرچه موضوع حضور و جنایات مزدوران خارجی که به نمایندگی از دولت هایی چون سعودی و اماراتی در یمن دست به کشتار مردم بی دفاع می زنند، تبدیل به تکراری تاسف آور شده است اما بررسی ها نشان می دهد مقدمات و نتایج حضور این افراد در ارتش های دولت های حاشیه خلیج فارس، عمیق تر و فاجعه بارتر است.

جدیدترین اسناد منتشره در این خصوص، حضور چشمگیر فرماندهان نزدیک به غرب در ارتش امارات است که بر این اساس، عملا تجاوز به یمن توسط یک افسر ارشد استرالیایی با کمک مزدوران شرکت آمریکایی بلک واتر رقم می خورد. اما اینکه ارتش مزدورانی که توسط امارات شکل گرفته است، چگونه ایجاد و تقویت شده است، موضوعی است که می تواند برای بسیاری از مخاطبان ایرانی جالب باشد.

رابطه آمریکایی؛ باز هم پای بلک واتر در میان است

در سال 2011 میلادی مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا منتشر شد که در آن به اقدامات کشور امارات برای تشکیل ارتشی از خارجی ها اشاره شده است.

بنا بر اسناد این روزنامه، در سال 2010 میلادی "اریک پرنس" بنیانگذار شرکت آمریکایی "بلک واتر" کار ساخت یک گروه عملیات ویژه برای امارات متحده عربی را آغاز کرد. این افسر سابق نیروی ویژه دریایی آمریکا به اماراتی ها کمک کرد تا نیروهای نظامی سابق کلمبیایی را به امارات وارد کرده و به آموزش آنها بپردازد. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم ابوظبی شخصا، پرنس را مامور این کار کرده و شاخه اطلاعات نظامی ارتش امارات نیز به این عملیات نظارت داشت.

استرالیا و یمن
اریک پرنس بنیانگذار شرکت آمریکایی بلک واتر

این حرکت در حقیقت همزمان با شروع انقلاب های مردمی در کشورهای عربی بود و حکام اماراتی که از وقوع اتفاقاتی مشابه در امارات را داشتند دست به تشکیل این نیرو در داخل این کشور زدند.

استرالیا و یمن
مدارک تهیه شده برای مزدوران حاضر در امارات

اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز و صحبت های نویسندگان آن با برخی از مسئولین سابق این پروژه و کلمبیایی های حاضر در این برنامه، این نیرو صرفا یک یگان ضد شروش یا ضد تروریستی نبودند و اماراتی ها از همان ابتدا تفکرات بسیار بلند پروازانه ای برای این یگان در سر داشتند.

استرالیا و یمن
تصویر ماهواره ای از پایگاه مزدوران خارجی در امارات

بر این اساس، یگان مورد نظر برای اموری مثل کنترل شورش، جنگ شهری، حفاظت از خطوط انتقال نفت، حفاظت از مواد رادیواکتیو و تاسیسات اتمی و همچنین نابود کردن نفرات و تجهیزات دشمن آموزش دیده و حتی بر اساس اطلاعات منتشره توسط نیویورک تایمز، مقامات اماراتی توهماتی درباره استفاده از این یگان برای حمله و تصرف جزایر ایرانی در خلیج فارس که با ایران بر سر مالکیت آن اختلاف داشته، مطرح کرده بودند.

 استرالیایی ها و نشکیل گارد ریاست جمهوری امارات

امارات البته از بسیاری از اعتراضات مشابه در کشورهای دیگر عربی مصون باقی ماند و به همین خاطر نیازی به استفاده از یگان مزدور خود پیدا نکرد. اما این مسئله در سال 2015 تغییر کرد و با قیام مردم یمن و روی کار آمدن دولتی مخالف سعودی ها در این کشور، حجم زیادی از نیروهای تحت فرماندهی سعودی ها به آنها حمله کردند.

طبق معمول حملات سنگین هوایی کارساز نبوده و لازم شد تا نیروهای زمینی وارد کار شوند. در اینجا بود که با وارد آمدن تلفات سنگین به نیروهای کشورهای عربی، کم کم اخبار مربوط به ورود مزدوران خارجی به جنگ یمن پخش شد.

کدام فرمانده نزدیک به غربی ها عامل جنایت در یمن شد؟

از اینجا بود که رسما پای ژنرال های نزدیک به غرب در تجاوز به یمن باز شد. ژنرال "مایک هندمارش" از جمله نظامیان با سابقه استرالیایی است که از سال 2010 میلادی به امارات آمده و بر روند آموزش و تشکیل یگانی به نام گارد ریاست جمهوری امارات نظارت و فرماندهی دارد. در ماه های اخیر مشخص شده است که اعضای این یگان بار اصلی نبردهای زمینی را در تجاوز یمن بر دوش دارند و حتی اخباری مبنی بر کشته شدن مزدوران کلمبیایی و چند فرمانده میدانی استرالیایی در جنگ یمن منتشر شد.

همچنین بهمن ماه سال گذشته بود که در حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به پایگاه هوایی العند، چندین فروند بالگرد آپاچی و نایفون منهدم شدند و علاوه بر خسارت های مذکور، سرهنگ نیکولاس پطرس آمریکایی یکی از فرماندهان ارشد شرکت بلک واتر در تجاوز به یمن نیز به هلاکت رسید

هندمارش استرالیایی از اوایل سال 2010 میلادی بر روند تاسیس گارد ریاست جمهوری امارات نظارت داشت و حقوق سالانه او به بیش از 500 هزار دلار می رسد ضمن اینکه او از پرداخت هرگونه مالیات و عوارضی معاف است و گزارش های خود را بطور مستقیم به شخص محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی ارائه می کند.

او در سال های 2004 تا 2008 میلادی فرماندهی نیروهای ویژه استرالیا را برعهده داشت و در سال های 2008 تا 2009 فرمانده نیروهای استرالیایی در منطقه خاورمیانه بوده است. او پیش از این فرمانده نیروهای نظامی استرالیایی در بغداد نیز بوده و پس از آن به امارات آمده است.

ایرنا در این خصوص به نقل از پایگاه خبری شئون خلیجیه نوشته بود که هند مارش استرالیایی به راحتی با مقام های عالی رتبه امنیتی و نظامی امارات نشست و برخاست می کند و نیروهای ویژه تحت فرماندهی او در پایگاه هوایی نظامی المنهاد مستقرند.


استرالیا و یمن
ژنرال مایک هندمارش نفر دست چپ

البته این موضوع تنها بخشی نیست که نیروهای خارجی در حاشیه خلیج فارس به درآمدزایی مشغولند و امارات برای توسعه گارد ریاست جمهوری نیز از نیروهای خبره خارجی کمک گرفته و نیروهای خبره استرالیایی در پست های عالی و کلیدی این یگان نظامی حضور فعال دارند که از جمله می توان به افراد زیر اشاره کرد:

پیتر بوتسون افسر سابق اطلاعاتی است که از سال 2014 به عنوان مستشار فرمانده نیروهای ویژه فعالیت می کند، اسکات کوریجان که فرمانده سابق عملیات ویژه در ارتش استرالیا بوده و از سال 2013 به عنوان مستشار در این یگان حضور دارد و استیو نیکولز فرمانده ارشد سابق در ارتش استرالیا بوده که اکنون پنج سال است به عنوان مستشار ارشد این نیروها در امارات بسر می برد.

همچنین برخی نظامیان خارجی دیگر نیز مانند دسی داوسون که پیش از این از جمله مدیران وزارت دفاع انگلیس و افسر سابق نیروی دریایی بودند، اکنون به عنوان مستشار در نیروی امنیتی ویژه در ابوظبی فعالیت می کنند. رابرت کروس که یک افسر بازنشسته آمریکایی است نیز در بخش آمورش گارد ریاست جمهوری امارات نقش مهمی را برعهده دارد.

در عین حال عملیات جذب نیروهای نظامی سابق ارتش کلمبیا از طریق یکی از افسران سابق ارتش این کشور به نام سرهنگ "اسکار گارسیا باته" انجام می شود و بر اساس اخبار رسیده این شخص خود در حال حاضر فرماندهی نیروهای کلمبیایی در یمن را به عهده دارد.

برخی از نیروهای کلمبیایی بازگشته از این جنگ می گویند که مشکلات مالی و پولی که اماراتی ها به آنها پرداخت می کنند دلیل حضور در این جنگ بوده است. نیروهایی که به امارات می آیند در حدود 2 الی 3 هزار دلار در ماه در آمد داشته و آنانی که به یمن اعزام می شوند 1000 دلار در هفته بیشتر نیز دریافت می کنند. این در حالی است که در آمد این افراد در کلمبیا ماهانه در حدود 400 دلار است.

منابع مختلف رسانه ای اعلام کردند که این افراد بعد از حضور در امارات توسط افسران سابق آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی آموزش دیده و وارد میدان نبرد در یمن می شوند. این مسئله در حقیقت نشان دهنده این موضوع است که حتی برای تجاوز به کشوری فاقد تجهیات نظامی مناسب مثل یمن نیز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نه نیروی انسانی برای نبرد و نه نیروی انسانی برای آموزش دادن انها  داشته و صرفا در تمام این بخش ها وابسته به کشورهای خارجی هستند.

پیش از این نیز برخی منایع غربی افشا کرده بودند که خلبان هایی که مردم یمن را بمباران می کنند، مزدور هستند و بخش زیادی از بودجه ارتش سعودی صرف حقوق آنها می شود. این مزدوران که از ملیت های پاکستانی، هندی، فرانسوی، آمریکایی و مصری هستند، در ازای هر پرواز 7500 دلار حقوق دریافت می کنند تا ضعف های ارتش سعودی را در این حملات بپوشانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    3 0
    کشتار مردم یمن عین کشتار مردم ایرانه فقط چشم بصیرت میخواد.انشالله ایران توان جنگی خودشو به اندازه ناتو بالا ببره به یاری الله
  • ازپشت خنجر نزنیم ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    4 0
    جمهوری اسلامی باید هرچه سریعتر 3 میلیون جوان ایرانی را آموزش دهد و محیای جنگ سوم جهانی کندامروز شیاطین عالم که از انقلاب اسلامی زخم خورده اند به خونمان تشنه اند
  • علی ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 1
    امارات رئیس جمهور ندارد که گارد داشته باشه مشرق دلبندم .
  • پاسدار ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    0 1
    شما با پیاده نظام می خوای بری جنگ سوم جهانی مومن ؟
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    شکی در حقایق نیست اما ما در برابر تهدیداتی که در حال رشد است تا چه حد در حال تقویت درون هستیم؟ تقویت درون به معنای تنها مولفه تقویت نظامی نیست هر چند در همان مؤلفه نظامی هم کاستی کیفیت و تکنولوژی روز داریم و نیازمند بودجه بالاتر و به روزرسانی یگانها هستیم, اما مؤلفه های دیگر که هموزن مؤلفه نظامی است رشد پایدار کیفیت و کمیت تولیدات داخلی است که شامل صنایع و کشاورزی و تغذیه است. توجه بفرمایید همین استرالیا که در همین گزارش به آن اشاره شده, در موارد ذیل به هیچ وجه اجازه لطمه زدن به تولیدات داخلی را از جانب هیچ کشور خارجی از جمله چین نداده, ۱. کشاورزی, دامپروری و غذا تقریبا بصورت حداکثری در دست خودشان است. ۲. صنایع استراتژیک خصوصا بخشی که بر انرژیهای فسیلی تکیه دارد در دست خودشان است ۳. در صنعت خودرو بصورتی کار شده تا با توجه به مالیات بر واردات, تولیدات داخلی نه فقط در قیمت بلکه خصوصا در بحث کیفیت و تنوع رقابتی کار کنند به این معنا که سیستم کنترل کیفیت و فرهنگ تولید بصورتی جا افتاده که مالیات بر کالای وارداتی, تولید کننده داخلی را طمعکار و تنبل نکند. بنابراین تأمین مؤلفه های بالا بصورت یک فرمول در کشورهای پیشرفته تجربه شده و از برای همین علل کشورهای توسعه یافته در حال تقویت خود در موارد بالا هستند چیزی که ما در آن ضعف بسیار داریم. از مقاله شما متشکرم,
  • وحید ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    اشغال جزایر ایرانی؟ آن هم توسّط امارات؟! سه تا شهاب 3 و 4 بزنیم، امارات کلاً محو می شود، می خواهد جزایر ما را آن هم با ده دوازده تا سرباز مزدور بگیرد؟!!!!
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    برای نبرد آخر الزمان آماده باشید مهدی(عج) بیا
  • مهیار ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    ماآماده ایم برای نابودی وهابیت و صهیونیزم یاعلی مدد
  • محمدرضا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    حال ببینید کی همین گارد ویژه ریاست جمهوری که این اماراتیها خودشو تشکیلش دادن به جون خودشو می افته. این جور کشور ها سربازهای وطنی بهشون خیانت میکنه چه برسه به آنگلوساکسونها.
  • قاسم ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    آرزوی تصرف جزایر ایرانی را به گور خواهید برد.شما شیخک های خلیج همیشه فارس جزئی از ایران بوده اید و جزء لاجرم به کل برخواهد گشت.
  • محمدرضا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    2 0
    قاجار ها بمدت یک قرن از مستشاران و مزدوران غربی بهره بردند دست نهایت نفوذ خارجی و نظامی گری در ایران تقویت شد برای امارات هم ثمری نداره .راه حل ما نگهداشتن واحدهای واکنش سریع هوانیروز و رنجرها در ابوموسی است
  • مرتضیsk ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    خدایی این شیخ نشینآ دیگه خیلی داغونن ، حتی سرباز هم واردات دارن !
  • پسر ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 0
    شاهکاری دیگر از اعراب وهابی نحس نجس وحشی
  • هما ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    1 0
    ما بسیج سی میلیونی دازیم نگران نباش
  • سروش ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 2
    شرق حالت خوبه ؟امارات گارد ریاست جمهوریداره؟
  • amin ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    1 0
    دمت گرم خیلی حال کردم زنده باد ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس