رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که میان میزان شهریه دانشگاه‌ها با نتایج رتبه‌بندی‌ها رابطه‌ای وجود دارد، گفت: این در حالی است که دانشگاه‌هایی که در نظام‌های رتبه بندی امتیاز کمتری کسب کرده‌اند بیشترین شهریه را دریافت می‌کنند.

 به گزارش مشرق، دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی‌های انجام شده بر روی شهریه دانشجویان بین المللی دانشگاه‌های استرالیا، افزود: بررسی تطبیقی شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های استرالیا نشان می‌دهد که بین رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی و شهریه‌ای که از دانشجویان دریافت می‌شود رابطه معناداری وجود دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه ملی استرالیا با کسب رتبه 19 در نظام رتبه بندی QS مقام اول، ‌دانشگاه ملبورن با کسب رتبه 42 مقام دوم و دانشگاه سیدنی با کسب رتبه 45 مقام سوم دانشگاه‌های برتر این کشور را در اختیار دارند.

مهراد با تاکید بر این که این سه دانشگاه به طور متوسط سالیانه از هر دانشجوی بین المللی 30 هزار دلار شهریه دریافت می‌کنند، یادآور شد: بررسی تطبیقی شهریه دانشجویان بین المللی با توجه به ثبت نام این دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در سال 2015 میلادی نکات بیشتری را آشکار می‌کند به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد متوسط شهریه دانشجویان در دوره‎های کارشناسی 26 هزار و 258 دلار است.

به گفته وی این رقم در دانشگاه ملبورن به 37 هزار و 774 دلار (بیشترین شهریه) و در دانشگاه چالز داروین 18 هزار و 574 دلار (کمترین شهریه) می‌رسد.

این چهره ماندگار علمی کشور، به بیان وضعیت شهریه دانشجویان بین المللی در تحصیلات تکمیلی پرداخت و اظهار کرد: در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، دانشگاه سیدنی گران‌ترین دانشگاه است که شهریه هر دانشجوی بین المللی در سال رقمی برابر با 35 هزار و 533 دلار و کمترین شهریه مربوط به دانشگاه کوئینزلند جنوبی با رقمی برابر یا 20 هزار و 80 دلار است.

وی در عین حال به عملکرد خلاف واقعیت برخی از دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان بین المللی اشاره کرد و گفت: داده‌های موجود نشان می‌دهد دانشگاه‌هایی که در رتبه بندی امتیاز کمتری کسب کرده‌اند بیشترین شهریه را دریافت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به دانشگاه مک کواری با رتبه 229 شهریه دانشجویان بین المللی را به طور متوسط 30 هزار و 801 دلار و دانشگاه کورتین با رتبه 284 به طور متوسط 30 هزار و 768 دلار تعیین کرده است.

مهراد با بیان این که موسسات آموزش عالی استرالیا ترکیبی از تمام عوامل را برای تعیین شهریه‌ها مد نظر قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: برای یک دانشجوی بین المللی در انتخاب دانشگاه عواملی مانند ساختار برنامه‌های دانشگاه، کیفیت برنامه و نیز میزان شهریه حائز اهمیت است.

به گفته وی هدف دانشگاه‌های ممتاز که شهریه بالایی را از دانشجویان بین المللی مطالبه می‌کنند آن است که با این شهریه بتوانند تسهیلات پژوهشی لازم و برتر را تهیه کنند ضمن آن که این شهریه‌ها برای جذب پژوهشگران برتر و اعضای هیات علمی برجسته و نیز تهیه تسهیلات پیشرفته فناورانه که در کسب رتبه ممتاز در نظام‌های رتبه بندی بین المللی دخالت دارند، استفاده می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس