کد خبر 574671
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲

«بی‌اطلاعی» تازه‌ترین ژست وزیر ارشاد درباره فیلم‌هایی است که از شورای پروانه نمایش، مجوز می‌گیرند.

در حاشیه «بی اطلاع هستم» علی جنتی؛ صرفاً جهت اطلاع!به گزارش مشرق، روزنامه "وطن امروز" در صفحه فرهنگ و هنر شماره امروز خود در مطلبی با عنوان "صرفاً جهت اطلاع!" به موضوع تازه‌ترین ژست وزیر ارشاد درباره فیلم‌هایی است که از شورای پروانه نمایش، مجوز می‌گیرند پرداخته و نوشت:

علی جنتی در دیدار اخیر خود با یکی از مراجع تقلید گفته است: «به عنوان مثال فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود».

اگر اطلاع داشتم...

جنتی که هفته گذشته در سفر به قم با تعدادی از مراجع تقلید دیدار داشته، گویا در پاسخی به انتقادات آیت‌الله مکارم به اکران برخی فیلم‌ها، عملکرد دستگاهی که خود متولی آن است را به چالش کشیده، از «50کیلوآلبالو» اعلام برائت کرده و گفته است:  اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.

 این اظهارنظر عجیب در حالی از سوی علی جنتی مطرح می‌شود که او سکاندار وزارت ارشاد و مدیر اجرایی در حوزه فرهنگی است و مطالبه از دستگاهی که خود مسؤول آن است، نمی‌تواند معنای قابل فهمی داشته باشد. پس از این اظهارنظر برخی رسانه‌ها سوال تازه‌ای مطرح کردند.

اینکه اگر بپذیریم وزیر ارشاد از محتوای یک فیلم روی پرده اطلاع نداشته، این پرسش پیش می‌آید که چرا همچنان اکران این فیلم در سینماهای تهران و شهرستان حتی بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی ادامه دارد بویژه فضای پردیس‌های سینمایی تهران که سهمی مهم در کمک به رونق فیلم‌ها دارند در اختیار این فیلم است. شاید برخی این پاسخ را ارائه کنند که به لحاظ قانونی نیز پس گرفتن مجوز اکران رفتار مناسبی نباشد، اما پیش از این سوال، یک پرسش مبنایی‌تر نیز وجود دارد. علی جنتی وزیر ارشاد است و «بی‌اطلاعی» او از حساس‌ترین بخش تحت نظرش، خود یک ناهنجاری اساسی به حساب می‌آید.

قطعا کسی به خاطر مشکلات موجود در جاده‌ها، مسائل پزشکی یا برجام، نمی‌تواند به جنتی ایراد بگیرد و او را مورد سوال قرار دهد، چون ربطی به او ندارد اما پذیرفته نیست که او در حوزه تحت مدیریتش، از محتوای فیلم‌های در حال ساخت یا در حال اکران آگاهی نداشته باشد.
مادر نزاییده است!

شهریور 93، پس از اینکه در محفلی غیررسمی مجوز اکران «قصه‌ها» صادر شد، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد:  این فیلم همه موارد قانونی را طی کرده و مشکل قانونی برای اکران ندارد. این موضوع در حالی از سوی ایوبی اعلام می‌شد که علی جنتی، 3 روز پیش از اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی، به صراحت «قصه‌ها» را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به ارسال این فیلم به جشنواره ونیز اعتراض کرده بود.

جنتی در آن ایام درباره این فیلم گفته بود: بعضی فیلم‌ها دست روی بعضی زخم‌ها و نقاط سیاه می‌گذارند و این نگاه را به دنیا عرضه می‌کنند که کار نادرستی است. قبل از اینکه از ما درباره این فیلم و حضور جهانی‌اش سوال بشود باید بررسی شود اصلا چرا قصه‌ها ساخته شد و چرا این فیلم مجوز ساخت گرفت و روی ساختش نظارت نشد!

کارگردان قصه‌ها گویا در واکنش به اظهارات جنتی و پس از بازگشت از ونیز و پس از نمایش فیلم خود در ایتالیا با لحنی کنایی پاسخ جنتی را می‌دهد: سوالی که چندین بار در مصاحبه‌ها تکرار شد این بود که آیا این فیلم در ایران اکران می‌شود؟ طبیعتا پاسخ من این بود که بله، این فیلم بزودی در ایران اکران می‌شود و اگر غیر از این بود، امکان نداشت آن را به جشنواره‌های خارجی بفرستم. زمانی با نمایش فیلم در جشنواره «ونیز» موافقت کردم که نمایش عمومی آن در ایران قطعی شده بود. البته آنها منتظر جواب دیگری بودند! اما این حرف امروز من نیست. از زمان اولین فیلمم تا زمانی که فیلم بسازم، همین نظر را داشته و دارم». بعد از اظهارنظر ایوبی که در تناقض با گفته‌های علی جنتی مطرح شده بود و به نوعی «عقب‌نشینی ارشاد از مواضع خودش» به حساب می‌آمد، اظهارنظر کارگردان «قصه‌ها» در ایام جشنواره تایید شد. بنی اعتماد گفته بود: «باید بگویم از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم».

وی حتی روند غیر قانونی تولید فیلم را نیز نپذیرفته و درباره غیر قانونی بودن فعالیتش بدون پروانه ساخت اینطور اظهار کرده بود: «فیلم نساختن من نوعی اعتراض بود. من پروانه ساخت نگرفتم. هیچ کار غیرقانونی نیز انجام ندادم».

ادامه «بی اطلاعی» در شبکه نمایش خانگی!

«قصه‌ها» مانند تعداد دیگری از فیلم‌هایی که علی جنتی از آنان انتقاد داشت، پس از مدتی به شبکه  نمایش خانگی رفت و خارج از جریان سینمایی نیز توسط سازوکارهای وزارت ارشاد توزیع شد. به عبارتی علی جنتی حتی پس از نارضایتی درباره اکران سینمایی، هیچ کوششی برای متوقف کردن توزیع در شبکه نمایش خانگی انجام نداد.

به نظر می‌رسد وزیر ارشاد که در اتخاذ مواضع فرهنگی، روندی افراطی و تفریطی و گاه درباره یک فیلم چندین اظهارنظر متفاوت داشته است، این بار هم حتی پس از بی‌اطلاعی، اعلام برائت و مخالفت صریح و تند با محتوای «50کیلو آلبالو»، تلاشی انجام نخواهد داد تا این فیلم به حلقه توزیع شبکه نمایش خانگی نرود!

فیلم‌هایی که در راهند

در حالی که نزدیک به 2ماه از اکران و نمایش فیلم مورد انتقاد علی جنتی می‌گذرد، تعدادی از فیلم‌های سینمایی ساخته شده، با محتوایی همسطح آنچه وزیر ارشاد نسبت به آنها معترض است، در صف اکران هستند. شاید این سوال از این پس جدی‌تر مطرح شود که آیا وزیر ارشاد از محتوای این فیلم‌ها اطلاع دارد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس