کد خبر 574102
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳

شکی نیست که بستر فضای مجازی و رسانه‌های تصویری امروزه به یکی از ابزارهای کارآمد دشمنان داخلی و خارجی برای تشکیک در عقاید نسل جوان انقلابی بدل شده است.

به گزارش مشرق، «محمدصادق کوشکی» در روزنامه «حمایت» نوشت:

انقلاب اسلامی ایران در خارج از مرزها با نام روحانیت گره‌خورده و بسیاری از مردم سراسر جهان، انقلاب کشورمان را با عنوان «انقلاب روحانیت» می‌شناسند. این تلقی صحیح ازآن‌جهت است که رهبری نهضت و حضرت امام (ره)، باعث حضور پررنگ روحانیت آگاه و بیداری گردید که درواقع، خط‌مشی ایشان و اسلام انقلابی را تعقیب می‌کردند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع، هنگامی‌که از انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌ها و محافل بیگانه یاد می‌گردد، با عنوان انقلاب روحانیت از آن نام‌برده و زمانی که از رهبران نظام سخن به میان می‌آید، از چهره‌های شاخص روحانی مثال زده می‌شود.
این واقعیت نشان می‌دهد پدیده انقلاب اسلامی، صبغه دینی خود را از قشری اخذ کرده که کارشناسان و نخبگان دینی بودند و درعین‌حال، از مؤمنان واقعی به اسلام به شمار می‌آمدند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها در کنار تخصص و زبدگی در حوزه دین، در همان حال نیز، از ایمان دینی هم بهره‌مند بودند.
نکته دیگر اینکه جرقه و شعله انقلاب اسلامی به دست شاگردان مبرز و برجسته بنیان‌گذار انقلاب اسلامی زده شد. چهره‌هایی مانند شهید صدوقی، اشرفی اصفهانی، سعیدی، مطهری و ده‌ها تن دیگر که از صحنه‌گردانان کلیدی و پرچم‌داران نهضت بودند و باعث شدند جهت و مسیر نهضت اسلامی بر اساس خواسته‌های رهبری و مرجعیت دینی و انقلابی تعریف شود.
 روشن است که بدون حضور این بزرگان، اساساً انقلاب اسلامی نه شکل می‌گرفت و نه هویت انقلابی پیدا می‌کرد.
نکته‌ قابل‌توجه اینکه رمز تداوم و حفظ هویت دینی و انقلابی برای طی کردن مسیر تکامل انقلاب، حضور آگاهانه و مؤمنانه روحانیت بوده و هست، بنابراین، بازهم ضروری است پرچم‌داران این انقلاب، روحانیونی باشند که در عین بهره‌مندی از دانش به‌روز دینی، از نگرش انقلابی و ایمان دینی نیز برخوردار باشند.
به‌بیان‌دیگر، «منش انقلابی»، «دانش دینی» و «ایمان» سه ضلع مثلثی است که می‌تواند کشتی انقلاب را از میان امواج توطئه‌های داخلی و خارجی و شبهات دینی به‌سلامت عبور داده و به ساحل رشد و پیشرفت برساند.
مرور سال‌های اولیه آغاز نهضت اسلامی نشان می‌دهد که در آن دوران، از سویی مارکسیسم تلاش می‌کرد تا بنیان دین را متزلزل کند و از طرفی صاحبان گرایشات علم‌گرایانه و اومانیستی تلاش می‌نمودند بنیان دین را هدف قرار دهند اما در مقابل، چهره‌های برجسته‌ای از میان روحانیت به پا خاستند و به مقابله با این هجمه‌ها پرداختند.
 ایستادگی شهید مطهری و شهید مفتح در مقابل جریان التقاط و جریان چپ آن روز، پاسخگویی به شبهات توسط شهید هاشمی‌نژاد و تلاش برای تبیین دین به‌عنوان پدیده‌ای ملموس در زندگی بشر توسط شهیدان بهشتی و باهنر و ارائه تصویر انقلابی توسط شهیدان غفاری و آیت‌الله سعیدی، همه و همه حرکت‌های مقدسی بودند که روحانیت مؤمن و انقلابی صورت داد و جز روحانیت، قشر دیگری نمی‌توانست این چشمه‌ حیات‌بخش را به آن شکل شکوهمند و برجسته در ذهن و فکر جامعه جاری و ساری کند.
مردم نیز روحانیت را به‌مثابه امناء‌ خود می‌پنداشتند و از آن زمان تاکنون، این قشر تأثیرگذار از جامعه همچنان از جایگاه والا و ممتازی برخوردار هستند.
اگر امروز هم به دنبال تکامل و پیشرفت آرمان‌های نظام باشیم و بخواهیم که انقلاب اسلامی به اهداف خود دست پیدا کند، بازهم نیازمند روحانیتی با خصوصیات ذکرشده هستیم.
روحانیتی که در عین تسلط به مباحث دینی و الهی، تفکر و منش انقلابی داشته باشد و افزون بر مسلح بودن به ایمان دینی، وظیفه خود را در انتقال معارف دینی به جامعه، پاسخگویی به سؤالات و شبهات - در کنار به‌روز کردن و تطبیق مفاهیم دینی با موضوعات جدید-  به بهترین شکل انجام دهد.
به‌عنوان نمونه، در مقطعی از انقلاب و بیش از چهل سال پیش، شهید هاشمی نژاد با نگارش کتابی به نام «مناظره دکتر و پیر» سعی نمود به‌نوعی دین را به زبان نسل دانشگاهی و روشنفکر بیان کرده و به سؤالات آنان پاسخ دهد. آن کتاب و نظایر آن، زمانی منتشر شدند که حجم انبوه شبهات دینی و عقیدتی به‌اندازه زمان حاضر، شیوع و رسوخ نداشت و از رسانه‌ها و فضای مجازی خبری نبود.
شکی نیست که بستر فضای مجازی و رسانه‌های تصویری امروزه به یکی از ابزارهای کارآمد دشمنان داخلی و خارجی برای تشکیک در عقاید نسل جوان انقلابی بدل شده و دشمنان ما می‌کوشند تا هر آنچه در اختیار دارند برای ناامید کردن و القای عقاید گمراه‌کننده به آحاد مردم و در یک‌کلام، استحاله نظام، بسیج کنند.
 اکنون‌که تلاش‌های منسجم و برنامه‌ریزی‌شده‌ دشمن برای جنگ نرم و نفوذ در عرصه‌های گوناگون انقلاب، بیش از گذشته عیان شده، لازم است پیش‌قراولان و پرچم‌داران حفاظت از مرزهای عقیدتی و انقلابی کشور بار دیگر به میدان آمده و نقش تاریخی و دینی خود را ایفاء کنند.
همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب، اخیراً در جمع مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه تهران تصریح فرمودند، فضای مجازی در افزایش شبهات دینی مؤثر بوده و طلاب باید، مسلح و آماده «وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.»
این سخن بدان معناست که هیچ صنف و گروه دیگری در اجتماع فعلی ما به‌اندازه روحانیت، از صلاحیت و توان لازم برای حضور در این «میدان واقعی جنگ» برخوردار نیست چراکه «استمرار حرکت صحیح و انقلابی کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست».
بر اساس آنچه بیان گردید، این حقیقت روشن می‌شود که جامعه و به‌خصوص نسل جوان، به روحانیتی نیازمند است که از مهارت و تعهد نسبت به دو گزاره برآیند: اول، مهارت تبیین و روشنگری شبهات جاری که از سوی نظام سلطه و عوامل داخلی آنان طراحی می‌شود و دوم، تعهد به آرمان «اسلام سیاسی».
در این صورت است که انقلاب اسلامی – مانند همیشه – به سمت آینده‌ای روشن درحرکت خواهد بود، کامل‌تر و جامع‌تر از گذشته به این پویش مقدس ادامه خواهد داد، در برابر انبوه فشارها و دشمنی‌ها برای متوقف کردن آن ایستادگی می‌نماید و درعین‌حال، قادر خواهد بود با تمام توان به‌سوی اهداف والا و بزرگ خود گام بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رهگذر ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    نمی شود گفت که بدعت ها و خرافات وارد عرف تشیع نشده است! ولی تا آنجا که تونستم بررسی غیر متعصبانه بکنم انصافاً تشیع پاکترین و خالصترین مذهبه. علمای ما همیشه در حال پاسخگوئی به شبهات بوده اند و هستند!!!! به نظر من برای فعال کردن تعقل جامعه بشری باید ایرادات مذاهب مختلف رو از جمله فرقه گمراه تکفیری رو آشکار و پخش نمود. چطور می شود انسان بی گناهی رو هر چند کافر باشد رو کشت و به بهشت رفت؟؟؟؟؟ این خلاف آیات قرآن کریمه!!!!!
  • یک روحانی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    با سلام آیا هیچ حمایتی از این کار روحانیت می شود؟ چقدر طلبه که با هزینه شخصی در دنیای مجازی و واقعی دارند کار پاسخگویی می کنند اما کمترین حمایتی از اونها نشده. حرف زدن قشنگه مهم عمل هست که حمایت بشه و کمکشون کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس