وزیر علوم دولت دهم از 4 رتبه پسرفت جهانی رشد علمی طی سال‌های اخیر خبر داد و تأکید کرد که حاشیه‌سازی جای خدمت‌رسانی را گرفته است و عده‌ای با سیاه‌نمایی می‌خواهند برای خودشان آبرو جمع کنند.

به گزارش مشرق، کامران دانشجو استاد تمام دانشگاه است و مسئولیت‌هایی همچون وزیر علوم دولت دهم و مسئولیت در وزارت کشور را در کانامه کاری خود دارد.

با وی درباره رشد علمی کشور، جایگاه زبان انگلیسی و مسائلی درباره برجام به گفت‌وگو نشستیم.

دانشجو از 4 رتبه پسرفت جهانی رشد علمی طی سال‌های اخیر خبر داد و تأکید کرد که حاشیه‌سازی جای خدمت‌رسانی را گرفته است و عده‌ای با سیاه‌نمایی می‌خواهند برای خودشان آبرو جمع کنند.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران فرق بین وادادگی و تعامل از روی عزت را می‌فهمد، تأکید کرد که ملت ایران اگر از مشکلات اقتصادی بگذرند، از راهیابی بیگانه به سیاست و اقتصاد کشورشان نمی‌گذرند.

 آقای دانشجو شما علاوه بر وجه دانشگاهی، وزیر علوم بوده‌اید و در دولت دهم هم در وزارت کشور مسئولیت‌‌ داشته‌اید و به‌عنوان یک فعال سیاسی نیز شناخته می‌شوید. اجازه بدهید از مسائل علمی مصاحبه را شروع کنیم و بعد هم مسائل دیگر.

* 4 رتبه پسرفت جهانی رشد علمی طی سال‌های اخیر

 وزیر علوم چندی پیش اعلام کرد که ایران از نظر رشد علمی توانسته در جهان مقام چهارم را کسب کند، آیا این درست است؟

دانشجو: نمی‌دانم، چون به‌تازگی نمایه‌های معتبر را نگاه نکرده‌ام؛ اما ایشان مردی مؤمن هستند و اگر خودشان تحقیق کرده باشند و این اطلاعات را از فرد دیگری دریافت نکرده باشند، حتماً درست است.

اما درهرصورت این یک پسرفت است و نه پیشرفت، چرا که ما در سال تحصیلی 92-91 با درصد رشد علمی تقریباً بی‌نظیر و چشمگیر یعنی 3/32 و نرخ رشدی بین 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمی جهان، از نظر رشد علمی در دنیا رتبه اول را داشتیم.

به این ترتیب دولت یازدهم توانسته رتبه علمی ایران در جهان را در طول سه سال گذشته 4 رتبه تنزل بدهد، این که افتخار ندارد بلکه مایه تأسف است.

* حاشیه‌سازی جای خدمت‌رسانی را گرفته است/ با سیاه‌نمایی می‌خواهند برای خودشان آبرو جمع کنند

 دلایل روند این افت به نظر شما چیست؟

دانشجو: ببینید از همان ابتدا قبل از اینکه آقای دکتر فرهادی وزیر شوند تیمی که در وزارت علوم مشغول به کار شد دنبال حاشیه بود و متن را رها کرده و به حاشیه‌سازی پرداخت. دنبال تخریب گذشته بود و تصورشان این بود که روی خرابه‌های ذهنی و خودساخته خودشان می‌توانند بزرگ شوند. البته این موضوع فقط در مورد رشد علمی و وزارت علوم دولت نهم و دهم نبود بلکه در ارتباط با هر کاری که در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده بود همین سیاست اعمال می‌شد و فکر می‌کردند جواب می‌دهد.

موضوع مسکن، گرانی، تورم، رکود، وضعیت اقتصادی و معیشتی و...، در همه چیز دولت نهم و دهم را مقصر جلوه می‌دادند و با سیاه نمایی گذشته می‌خواستند برای خودشان آبرویی جمع کنند.

در مورد وزارت علوم هم حتماً یادتان هست، بحث 3000 بورسیه غیرقانونی و آن "ما ادراک‌ها" را که بالاخره وقتی معلوم شد به بورسیه‌ها ظلم شده نه عذرخواهی کردند و نه رفتارشان را درست کردند.

گویا تصمیم گرفته بودند که به جای کارآمدی خودشان همه چیز و همه کارهای دولت نهم و دهم را سیاه نمایی کنند. در مورد خود من هم که تا دلشان خواست بد و بی‌راه گفتند و تهمت زدند. در مورد سیاه‌نمایی‌ها هم همین سیاست را دنبال می‌کنند.

* اگر وزاری دولت نهم و دهم طی اطلاعیه‌ای تمام مشکلات سال‌های قبل ار برعهده بگیرند، دولت یازدهم به فکر خدمات‌رسانی به مردم و بهبود وضعیت معیشت خواهد افتاد؟

من یک بار در مصاحبه‌ای عرض کردم، اگر وزرای دولت نهم و دهم اطلاعیه بدهند که همه مشکلات بشریت از تاریخ "1/1/1" گرفته تا "30/12/بی‌نهایت" را بر عهده بگیرند آیا بالاخره دولت یازدهم به فکر خدمات‌رسانی به مردم، بهبود وضعیت معیشت مردم، مشکلات اقتصادی، رکود، گرانی، اشتغال و آن قول‌های صد روزه‌ای که داده بود خواهد افتاد یا اینکه در پایان چهار سال هم می‌خواهد بگوید اینکه ما مجدداً رأی نیاوردیم هم تقصیر دولت‌های نهم و دهم است.

* رکود اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم به دنبال حاشیه سازی‌های دولتی است

خوب معلوم است نتیجه دولتی که به جای پرداختن به متن یعنی خدمت‌رسانی به مردم، تمام مدت دنبال حاشیه‌سازی برای دولت قبل از خودش و سیاه نمایی آن باشد همین می‌شود. نه‌تنها در زمینه رشد علمی بلکه در زمینه اقتصادی، رکود، گرانی، وضعیت معیشتی، عزت ملت و اقتدار کشور، ارزش پاسپورت ایرانی و...

 آقای دانشجو به عزت ملت و اقتدار کشور اشاره کردید.

دانشجو: بله، قبلاً آمریکا برای ما خط‌‌ ونشان می‌کشید حالا این کوچولوهای حاشیه خلیج همیشه فارس. البته نه آن شیطان بزرگ می‌تواند غلطی کند و نه این نوچه‌های از خدا بی خبرشان که منطقه را پر از تروریست کردند و در یمن قتل‌عام می‌کنند و در سوریه کودک کشی.

* ملت ایران فرق بین وادادگی و تعامل از روی عزت را می‌فهمد

ملت ایران ملتی غیور است و فرق بین وادادگی و تعامل از روی عزت را می‌فهمد. فرق بین ارزش دادن به پاسپورت ایرانی را با توهین‌ها و نپذیرفتن و ویزا ندادن به نماینده معرفی‌شده از طرف ایران به سازمان ملل را می‌داند. می‌داند که اگر نبود آن نهیب بزرگ رهبر الهی این ملت، معلوم نبود با اجساد مطهر شهدای مظلوم "منا" چه می‌کردند.

* ملت ایران اگر از مشکلات اقتصادی بگذرند، از راهیابی بیگانه به سیاست و اقتصاد کشورشان نمی‌گذرند

ملت ایران اگر از مشکلات معیشتی، رکود اقتصادی، گرانی‌ها از نان گرفته تا قبض برق و آب و گاز، عوارض راه‌ها و... افت رشد علمی، از همه این‌ها بگذرد، از اینکه بیگانه را به سیاست و اقتصاد کشور راه بدهیم و به آن‌ها نقش کلیدی بدهیم برای اینکه چند صباحی بیشتر بر کرسی ریاست بمانیم نخواهند گذشت. این با غیرت و عزت ایرانی جور در نمی‌آید.

حالا هر چه دلشان می‌خواهد در مورد برجام و پسا برجام تبلیغ کنند. ملت عزت خودش را با هیچ چیز عوض نمی‌کند. چرا دولت دستاوردهای برجام را منتشر نمی‌کند تا داده‌ها و ستانده‌ها مشخص شود؟

 در مورد برجام می‌گویند نباید انتظارات را بالا برد.

دانشجو: چه کسی انتظارات را بالا برده است؟ ما که از همان اول می‌گفتیم مشکلات اقتصادی ایران شاید بیست تا سی درصد به تحریم‌ها بر می‌گردد، مابقی آن بحث مدیریت، ابتکار و معتقد بودن به اقتصاد مقاومتی و درون‌زا است. این‌ها بودند که می‌گفتند برجام کلید حل همه مشکلات است و بعد از آن هم تبلیغ برجام 2 و 3 و برجام‌های دیگر را می‌کردند. حالا که دیده‌اند نه‌خیر تغییر چندانی محسوس نیست می‌گویند انتظارات را بالا نبرید و نتیجه آن در دور دست‌ها نمایان خواهد شد.

پسا برجام را که نعمت الهی اعلام کردند و گفتند عده‌ای برجام را کفران نعمت می‌کنند که می‌گویند نتیجه‌ای نداشته.

دانشجو: ببینید، بنده مخالف این‌گونه اظهارنظرهای افراطی هستم. برجام نه "نعمت" است و نه "نغمت". این‌گونه اظهارنظرها نه به نفع کشور است، نه به نفع ملت و نه حتی به نفع دولت یازدهم.

همین‌گونه اظهارنظرها توقع و انتظارات را بالا می‌برد و بعد می‌آیند می‌گویند از برجام به اندازه برجام انتظار داشته باشید.

اظهارنظرهای افراطی و به‌کاربردن تعابیر افراطی بازی در زمین دشمن و تنها به نفع دشمنان است. برجام و پسابرجام همان‌طور که عرض کردم نه "نعمت" است و نه "نغمت". بلکه فقط یک قرارداد است مثل هر توافق دیگر که در آن ایران در شرایطی خاص تعهداتی داد و طرف مقابل هم همین‌طور.

حالا ایران تعهدات خود را اجرا کرده است و طرف مقابل نه تنها از اجرای تعهدات خودش سر باز می‌زند بلکه اجازه نمی‌دهد دیگر کشورها را هم تعهداتشان را اجرا کنند. منافقانه حرفی می‌زند که فقط حرف است و هیچ ارزش دیگری ندارد و در عمل سنگ‌اندازی می‌کند. حالا همه ما ایرانی‌ها باید یک دل و یَد واحدی باشیم به دنبال اینکه طرف مقابل را مجبور به اجرای تعهداتش کنیم که اگر چنین نشود واقعاً ضرر کرده‌ایم.

شما علاوه بر اینکه یک استاد دانشگاه و علمی هستید، یک فعال سیاسی هم هستید. بالاخره پسابرجام را چگونه می‌بینید؟

دانشجو: من باید عرض کنم که آن‌هایی که دنبال دو قطبی‌کردن مسائل هستند، حالا چه برجام باشد، چه پسابرجام و چه موضوعات کوچک و بزرگی که پیش آمده یا از حالا به بعد پیش خواهد آمد، حتماً در نقشه دشمن و در زمین دشمن بازی می‌کنند.

* بعضی‌ها دنبال این هستند که اجازه داده نشود در یک فضای منطقی و شفاف، کارآیی و نتیجه کارها مشخص شود

موضع‌گیری‌های افراطی و تفریطی اجازه تبیین مسائل و منطقی بحث کردن را نمی‌دهد. بعضی‌ها هم دنبال همین هستند که اجازه داده نشود در یک فضای منطقی و شفاف کارآیی و نتیجه کارها تبیین و مشخص شود. گاهی با توهین و ناسزا به منتقدان، گاهی اوقات با فضاسازی در مورد بورسیه‌ها، در یک زمان دیگر فضاسازی برای مسکن مهر، یک موقع برجام و زمان دیگر پسابرجام و....

رئیس‌جمهور اعلام کرد که دشمن در صدد و القای دوقطبی‌ در کشور است. گویا نظر شما همین است؟

دانشجو: اینکه دشمن در صدد و القای دوقطبی در کشور است که یک امر طبیعی است. از دشمن جز دشمنی، نفاق و شیطنت چیز دیگری انتظار داشتن ساده‌لوحی است، مهم این است که با رفتار و گفتارمان به این هدف و خواست دشمن کمک نکنیم که متأسفانه برخی از نشریات داخلی و خواص جامعه رعایت نمی‌کنند. به نظر من این هشداری بود که مقام معظم رهبری دادند.

* عده‌ای دنبال دو قطبی‌کردن فضای انتخابات سال 96 هستند

من با تجربه‌ای که دارم، می‌بینم که دشمن و برخی هم در داخل (چه عالمانه و چه جاهلانه) دنبال دو قطبی‌کردن فضای انتخابات سال 96 هستند و دنبال ایجاد فتنه‌ای دیگر اما این بار قبل از انجام انتخابات و نه بعد از آن. البته مستندی ندارم؛ اما قرینه‌ها زیاد است.

منظورتان چیست؟

دانشجو: واضح است موضع‌گیری افراطی، توهین و ناسزا به منتقدان، عدم رعایت مسائل اخلاقی در اجتماع، هنجارشکنی‌های اعتقادی و اخلاقی و... فضا را ملتهب می‌کند.

* به‌جای دو قطبی‌های مضر و مخرب، باید به فکر حل مشکلات کشور، از رکود و گرانی گرفته تا ایجاد اشتغال و عزت و اقتدار کشور بود

به‌جای دو قطبی‌های مضر و مخرب، باید به فکر حل مشکلات کشور، از رکود و گرانی گرفته تا ایجاد اشتغال و عزت و اقتدار کشور بود. مثلاً همه باید تو دهن آمریکا بزنند که می‌گوید مانور نظامی در خلیج فارس چنین و چنان است. همه باید تو دهن آمریکا بزنند که می‌گوید ایران نباید آزمایش موشکی داشته باشد. باید در قبال این دوقطبی‌های کاذب که دشمن وعده‌ای در داخل برای ماندن دو روز بیشتر در صندلی ریاست دنبال آن هستند، همه دنبال مسائل وحدت آفرین باشیم.

همه باید آمریکا را شیطان بزرگ بدانیم و در مبارزه با آن وحدت کنیم. همه باید دنبال اجرا و عملی‌ساختن اقتصاد مقاومتی باشیم. همه باید دنبال رشد علمی باشیم. همه بایددنبال دفاع از مردم سوریه و حمایت از مظلوم باشیم. باید نقاط مشترک و وحدت آفرین را بزرگ کنیم و به کوری چشم دشمن، آن‌ها را محور قرار دهیم و نه مسائلی که دشمن دنبال آن است و دوقطبی‌های کاذب را ایجاد می‌کند.

در مسائلی هم که اختلاف نظر داریم مثل اینکه آیا وضع معیشتی مردم بهتر شده یا نه، وضع اقتصاد بهتر شده یا نه، از رکود خارج شده‌ایم یا نه، گرانی مهارشده است یا نه، وضع اشتغال بهتر شده است یا نه، در این موارد هم بحث‌های منطقی کنیم.

اینکه برجام چه اثری داشته و پسا برجام چگونه می‌شود قابل بحث است نیاز به قطب‌بندی‌های کاذب ندارد.

همه باید دنبال این باشند که آمریکا را مجبور کنند به تعهداتش در برجام عمل کند و از سنگ‌اندازی در اجرای آن واقعاً بترسد.

توانایی ما در وحدت ماست، با همه اختلاف سلیقه‌ها اما در مقابل دشمن باید شفاف و انقلابی موضع‌گیری کرد حتی زبان دیپلماسی هم باید دیپلماسی انقلابی باشد و نه دیپلماسی وادادگی را خدای نکرده القا کند.

 بهانه موشکی آمریکا برای چیست؟

دانشجو: یادم می‌آید مصاحبه‌ای با همین فارس داشتم. آن وقت، مسئولین وزارت امور خارجه روی جمله "design to be capable” مانور می‌دادند، عرض کردم که کلمه "Design” هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. چون از نظر تخصصی موشک یک حامل است مثل خودرو که یک حامل است. حالا در این خودرو می‌شود انسان بنشیند و مسافر جابجا شود. می‌شود TNT گذاشت و منفجرش کرد. موشک هم یک حامل است، آنچه مهم است کلاهک آن است یعنی اینکه کلاهک هسته‌ای نباید طراحی شود نه این که بگوییم موشکی طراحی نشود که قابلیت چنین و چنان را داشته یا نداشته باشد. چون هر موشکی می‌تواند قابلیت حمل داشته باشد. اگر برد مثلاً سیصد کیلومتر را هم می‌گویند برای این است که به شلیک‌کننده آسیب نرسد.

درهرصورت اگر درست دقت می‌کردند، شاید می‌شد جلوی این بهانه را گرفت هرچند به اعتقاد من آمریکا درهرصورت قابل‌اعتماد نیست و هر چه می‌نوشتیم و هر چه قول بدهد برایش فرق نمی‌کند او می‌خواهد ماهیت جمهوری اسلامی نباشد. یک جمهوری اسلامی تضعیف‌شده می‌خواهد.

شما ببینید آمریکا به هیچ کشور مقتدری در 50 سال اخیر حمله نکرده مگر آنکه اول آن را تضعیف کرده، امکانات دفاعیش را از بین برده و بعد حمله کرده. لیبی، عراق و... و اخیراً همین یمن نمونه‌های واضح آن هستند.

حتی در جنگ جهانی دوم هم زمانی وارد شد که آلمان‌ها کاملاً تضعیف شده بودند. یعنی وقتی وارد می‌شود که طرف مقابل کاملاً ضعیف شده باشد. برای همین هم دنبال بهانه‌هایی مثل هسته‌ای، موشک بالستیک و... می‌رود، می‌خواهد طرف مقابل را تضعیف کند، در این موضوع هم "حدِّ یَقِف" ندارد.

* ما هر چه کوتاه بیاییم آمریکا جری‌تر می‌شود

ما هر چه کوتاه بیاییم آمریکا جری‌تر می‌شود. تعامل با کسی معنی می‌دهد که معنی تعامل را بفهمد. الان آمریکا پرروتر و جری‌تر شده است یا چهار سال پیش؟ الان ادبیات اینها توهین‌آمیز شده است یا چهار سال پیش؟ الان پاسپورت ایرانی را بیشتر ارزش می‌گذارند یا چهار سال پیش؟ الان منطقه امن‌تر شده است یا چهار سال پیش؟ الان کشورهای کوچولوی چند صد هزار نفری می‌توانند برای ایران اسلامی خط و نشان بکشند یا چهار سال پیش؟

این سیاست خارجی و این نوع از تعامل برای ملت و مردم چه ثمره و نتیجه‌ای داشته؟ امنیت بیشتر ایجاد کرده، رابطه ما را با ترکیه یا عربستان یا کشورهای منطقه بهتر کرده است؟ عزت بیشتر به ارمغان آورده، وضع معیشتی را بهبود بخشیده؟ اقتصاد ما را از رکود خارج کرده؟ باید دید که چه ثمره‌ای داشته؟ ما چه چیز از دست داده‌ایم و چه چیز را به‌دست آورده‌ایم که حالا هنوز هم اصرار بر همین نوع سیاست خارجه و تعامل وجود دارد؟

در مورد خوش بین بودن شما خودتان پاسخ بدهید، با این همه خدعه و نیرنگ، با این خباثت و شیطنت چه در حال و چه در نیم قرن گذشته، چگونه می‌شود به آمریکا و انگلیس خوش بین بود؟ چگونه می‌توان نگران اجرای برجام نبود؟

اما در مورد تعامل، باید عرض کنم که تعامل به خودی خود چیز بدی نیست. اما نوع تعامل مسئله اساسی است. تعامل اگر از روی وادادگی باشد، اگر این ذهنیت را به آمریکا بدهد که می‌تواند نفوذ کند، می‌تواند برای ما خط و مش تعیین کند، می‌تواند سوء استفاده کند، می‌تواند اقتصاد ما را شرطی کند. می‌تواند عزت و شرف این ملت را نادیده بگیرد، این دیگر اسمش تعامل نیست. اسمش وادادگی است.

تعامل با هر کشوری باید بر مبنای استقلال کشور، عزت ملت و حفظ ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب و گفتمان امام و رهبری باشد.

 خوب برمی‌گردیم به موضوعات علمی، به نظر شما آیا زبان انگلیسی تنها زبان علمی دنیاست؟

دانشجو: واقعیت این است که اکثر مقالات و مستندات علمی به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. اما موضوع این نیست. به نظر من موضوع این است که یک موقع زبان یک کشور خارجی می‌شود ابزاری برای نفوذ در فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت.

اگر تشخیص این شد که یک زبان خارجی ابزاری است برای نفوذ به فرهنگ آن ملت، برای ایجاد انحراف در فرهنگ و یا بدتر از آن تغییر فرهنگ آن جامعه، حتماً باید فکری برای آن کرد.

تغییر فرهنگ یک جامعه یعنی تغییر هویت آن جامعه. اگر قرار باشد در مؤسسه‌های زبان خارجی به بهانه تدریس زبان انگلیسی، سبک زندگی آمریکایی، فرهنگ خانواده انگلیسی، آداب و رسوم آنها را در کتاب‌ها و منابع درسی بیاورند و به این ترتیب آنها را ترویج کنند باید حتماً فکری به حال آن کرد.

* آمریکا و انگلیس از ابزار زبان انگلیسی برای انحراف فرهنگی استفاده می‌کنند

ببینید اگر در فرهنگ یک ملت انحراف ایجاد شد یا آن را تغییر داد دیگر نیازی به تسخیر جغرافیایی آن کشور وجود ندارد. این کاری است که دشمن دنبال آن است، آمریکا و انگلیس دنبال آن هستند و از ابزار زبان انگلیسی نهایت استفاده یا بهتر بگوییم سوء استفاده را می‌کنند.

موضوع این است که باید جلوی این تغییر فرهنگ و هویت، جلوی این سوء استفاده گرفته شود. در زبان انگلیسی مترادف "غیرت" وجود ندارد بعضاً آن را حسادت ترجمه می‌کنند. اگر زبان انگلیسی ابزاری شد برای زدودن غیرت از جامعه باید برای آن فکری کرد.

حالا عده‌ای می‌روند دنبال اینکه چند درصد دانش‌آموزان چه می‌خواهند. این به نظر من ایجاد انحراف در مسئله یا پاک‌کردن صورت مسئله است.

موضوع بعدی این است که همه ملت‌ها نسبت به زبان مادری خودشان حساسیت و تعصب دارند. این تعصب هم از آن تعصب‌هایی است که با ارزش و مفید است چون بعضی‌ها دنبال این هستند که از همه موضوعات تعصب‌زدایی کنند.

در فرانسه شما اگر انگلیسی با کسی صحبت کنید علی‌رغم اینکه او می‌فهمد و می‌تواند انگلیسی به شما جواب بدهد اما پاسخ شما را به فرانسوی می‌دهد چون نسبت به زبان فرانسه تعصب دارند. حالا بعضی از عزیزان در ملاقات‌های رسمی و در جلوی دوربین هم به جای زبان مادری از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند! در حالی که پروتکل یا همان اصول ملاقات‌های رسمی این‌طور نیست.

باید نسبت به زبان فارسی تعصب داشت، باید عزیزان ما در مقابل دوربین‌ها به زبان فارسی صحبت کنند. خوب مترجم، یا ترجمه همزمان برای همین موقعیت‌هاست.

اینکه بتوانیم انگلیسی را مثل آمریکایی‌ها صحبت کنیم یا مثل انگلیسی‌ها صحبت کنیم به خودی خود یک امتیاز است ولی اینکه در تریبون‌های بین‌المللی و رسمی به زبان آن‌ها صحبت کنیم چیز دیگری است.

باید بدانیم برنامه این کشور در قبال زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر چیست. باید برنامه داشت، باید مراقب بود، نمی‌شود باری به هر جهت و فقط با اینکه چند درصد چه زبانی را می‌خواهند پیش رفت. شاید اگر از دانش‌آموزان سؤال شود چند درصد می‌خوهید جغرافیا از دروس حذف شود حتی درصد بیشتری هم رأی به حذف بدهند آیا آن وقت باید آن را حذف کرد؟ باید برنامه‌ریزی کرد و با برنامه جلو رفت و بی جهت هم زمینه را دو قطبی نکرد.

* در دزدی میلیاردی باید درس عبرت‌آموزی به آمریکا بدهیم که دیگر از این غلط‌های اضافی نکند

 به نظر شما در مورد دزدی میلیاردی آمریکا از اموال ایران چه باید کرد؟

دانشجو: راه‌کارهای قانونی که طبیعتاً باید دنبال شود، اما به نظر من اگر همان موقع که آمریکایی‌ها اموال بنیاد علوی را به مصادره گذاشتند به‌جای اینکه بگویند اینها اموال دولتی نیست دنبال این بودند که مقابل به مثل و اقدام تلافی‌جویانه کنند، یا آن زمان که برای موضوع 11 سپتامبر ده میلیارد جریمه عنوان کردند یک اقدام تلافی‌جویانه می‌شد دیگر حالا کار به اینجاها نمی‌کشید.

در هر صورت الان مهم این است که از "کی بود کی بود" پرهیز شود. این موضوع هم از مصادیق دیگری که باید همه در یک صف واحد و با تمام قدرت دنبال این باشیم که درسی عبرت‌آموز به آمریکا بدهیم که دیگر از این غلط‌های اضافی نکند.

و اما آخرین سؤال، یکتا چه می‌کند؟

دانشجو: یکتا در هر کجا که گفتمان امام و رهبری و انقلاب را در مخاطره ببیند ورود پیدا می‌کند. دنبال بازی‌های سیاسی یا سیاست بازی هم نیست. دنبال سهم‌خواهی و اینکه درصدی از قدرت را داشته باشد هم نیست.

برای اعضاء یکتا حفظ آرمان‌ها، گفتمان امام، رهبری و انقلاب مهم است حالا هر کسی یا هر دولتی در این مسیر حرکت کند خوشحال می‌شود و اگر فردی یا دولتی در مسیر خلاف آن حرکت کند یا بخواهد انحرافی در آن ایجاد کند حتماً مقابل آن ایستادگی خواهد کرد.

این هم طبیعی است که هم تهدید بشود و هم ترور شخصیتی، ولی هم قسم شده‌اند که گفتمان انقلاب، گفتمان امام و رهبری و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب را به هر قیمتی که شده است دنبال کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس